Tikkend/zoemend geluid vanuit CPU-regio na Windows 11 update

Mreza

Nieuw forumlid
Hey allemaal,

Ik heb vorige week een nieuwe PC gebouwd met de volgende specs:

• CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
  • GPU: RTX 5080 Astral
  • Moederbord: NZXT X870E (N9)
  • Cooler: NZXT Kraken Elite 360 (met 3x Duo RGB fans)
  • Case: NZXT H9 Elite
  • RAM: 64GB (2x32GB) G.Skill Trident Z @ 6800MHz
  • PSU: Corsair RM1000x
  • Opslag: Samsung 990 Pro 2TB
Alles is netjes aangesloten en cable management is strak. Ik draaide eerst Windows 10 — toen was het systeem superstil en stabiel. Sinds ik ben overgestapt naar Windows 11 hoor ik tijdens het gamen (vooral Warzone) een soort tikkend of zoemend geluid vanuit de CPU-regio.

Het valt vooral op wanneer ik alt-tab naar het bureaublad — dan hoor je het tikken duidelijk. Sluit ik het spel, dan is het geluid meteen weg. Temperaturen zijn netjes en de koeler doet z’n werk, dus ik betwijfel of het aan de AIO ligt. GPU is ook muisstil.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mogelijk software/drivers? Of toch iets hardwarematigs?

Thanks alvast voor jullie input!

https://www.reddit.com/r/NZXT/s/udxFUFrjee < video

Bijlagen

• IMG_0739.webp
    IMG_0739.webp
    70,7 KB · Weergaven: 1
Weet je toevallig op welke header je de pomp hebt ingeplugd?
Je kan in de Bios proberen de CPU-Fan/CPU-Pump header helemaal naar 100% te zetten en kijken of dat het probleem verhelpt.

Weet je toevallig op welke header je de pomp hebt ingeplugd?
Je kan in de Bios proberen de CPU-Fan/CPU-Pump header helemaal naar 100% te zetten en kijken of dat het probleem verhelpt.
Het is niet de Aio. Zojuist getest load naar 100 zelfs naar 80 en daar onder. Aio maakt gezond geluid. Cpu lijkt te tikken of iets tijdens gamen

Terug
Bovenaan