• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

UPGRADE CPU

12400F heeft 6 cores. dit zou de bottleneck kunnen zijn in de games, die jij speelt. ik zou kiezen voor een cpu met 8p cores. (i7 14700k). check wel of je moederbord dit ondersteund en check of je huidige cpu koeler goed genoeg is.

12400F heeft 6 cores. dit zou de bottleneck kunnen zijn in de games, die jij speelt. ik zou kiezen voor een cpu met 8p cores. (i7 14700k). check wel of je moederbord dit ondersteund en check of je huidige cpu koeler goed genoeg is.
is bijvoorbeeld de Intel Core i7-12700F processor ook een degelijke upgrade of is dat verschil te klein ?

snap ik. je kan ook nog kijken naar een i5 14600KF. deze heeft 6P cores en 8E cores. alsnog een stuk sneller, dan wat je nu hebt. afhankelijk van de game (10-25% uplift)

* je kan bijvoorbeeld op een hogere resolutie spelen of je graphics settings hoger zetten. op deze manier belast je de cpu minder.

Ik dacht dat die i9-12900KS toch 16 cores had? Maar zoals ik al meldde heeft die veel minder last van hitte.
mjah 8 p-cores en 8 e-cores. met gaming gaat het voornamlijk om p-core performance. dus single thread p-core performance is belangrijk. de hitte van de 14th gen cpu's heeft te maken met overvoltage en teveel wattage gebruik en andere. hiervoor zijn bios updates voor uitgekomen waarmee je zogenoemde baseline profiles kunt instellen. dit kun je ook manueel instellen.

Past op jouw moederbord maar ik zou dan ook een aparte nieuwe cpu cooler erbij pakken (ongeacht welke upgrade je ook zou doen). Die is afhankelijk van de ruimte die je in je case ter beschikking hebt. Ga je voor een 14de generatie, dan heb je sowieso een stevige cooler nodig. Ik heb zelf een i9-14xxx met waterkoeling.

Zou deze upgrades die jullie noemen compatibel zijn met mijn moederbord? De socket is hetzelfde, maar er zal een nieuwe koeler op moeten, want de koeler die ik nu heb zat bij de i5 en zal niet voldoende zijn, verwacht ik.

- rtx 4070
- vanguard rgb pro 4 x 8
- i5 12400F
-gigabyte b6660m
- 650 psu
gigabyte b660m zou 12/13/14th gen ondersteunen. je hebt niet je specifieke model geplaatst. je kunt je moederbord opzoeken op de site van gigabyte. daar staat kun je zien welke cpu's er ondersteund worden. je koeler moet geupgrade worden

Intel Core i7-13700F processor word de keuze de andere opties zitten iest te ver boven mijn budget lijkt jullie dit een goede upgrade ?

Intel Core i7-13700F processor word de keuze de andere opties zitten iest te ver boven mijn budget lijkt jullie dit een goede upgrade ?
het is sowieso beter. nu heb je 6 cores. de 13700 heeft 8p-cores en 8e-cores. single core performance, iets meer dan 20% sneller. let wel op je koeler, dat deze goed genoeg is

Terug
Bovenaan