Upgrade Medion Desktop Akoya P62010 uit 2018

Wil Tegelaar

Nieuw forumlid
Hallo meedenkers,

Ik heb een Medion Desktop Akoya P62010 (grote kast) uit 2018 met Intel Core i5-8400 processor en 8GB werkgeheugen.(ter info Medion Akoya P62010 (MD 34070) | bol). Naast de standaard dingen als e-mail en internet (hobby-matig) werk ik (hobby-matig) veel met zeer grote en ingewikkelde Excel spreadsheets. Intussen is de processor een beperkende factor qua rekenwerk (ik doe niet aan gamen of zwaar graphics werk). Ik wil dus de processor upgraden.

Het micro-ATX moederbord (Z370H4-EM) ondersteunt alleen 8th (Coffie Lake) generatie processor en dus er moet een nieuw moederbord in mijn PC met geïntegreerde graphics .
Nu denk ik aan:
  • MSI B760M GAMING PLUS WIFI moederbord (€160)
  • Intel Core i5-14400 Processor (€175)
Aan opslagmedia blijven in de PC:
  • Crucial P3 1TB M.2 SSD
  • SATA HDD 2Tb
  • HotSwapable SATA HDD 2Tb
Is die oplossing mogelijk in die oude PC of moeten er dan ook andere elementen als power-unit, ventilatoren, enz. worden vervangen? Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de reacties.

Wil Tegelaar (76-jarige IT-hobbyist)

bij pre-builds zoals medion, hp, dell en andere merken zijn vaak afwijkend van de standaard form-factor. dit wil zeggen dat je niet zomaar een moederbord kan wisselen. vaak hebben moederborden in dit soort situaties een custom pcb. dit geld ook voor de voeding. deze hebben afwijkende voedingskabels die je niet kan aansluiten op een standaard moederbord layout. grote kans dat je dus ook een andere case/voeding nodig gaat hebben.

je huidig systeem heeft ddr4 ram sticks. de MSI B760M GAMING PLUS WIFI ondersteund ddr5 ram sticks. je hebt dan ook nieuwe ramsticks nodig

misschien kan je een aantal foto's delen van de binnenkant?

Ik hoop dat aan de foto's genoeg kan zien voor de haalbaarheid van mijn plan.
Komt er dus in ieder geval ook een 16Gb DDR5 geheugen van ong. € 45 bij.
Bedankt,
Wil
PC 1.webpPC 2.webpPC 3.webpPC 4.webp

je huidige voeding voldoet niet in combinatie met een MSI B760M GAMING PLUS WIFI. de voeding is ook maar 250watt.

het komt dus neer op een compleet nieuwe build. de m2 drive en sata hdd drives zou je mee over kunnen nemen naar de nieuwe build.

Ik zou ook gaan voor een volledig nieuwe build, de m.2 meenemen en een extra interne SSD (m.2 en/of SATA) van 2Tb bijkopen. De bestaande klassieke HDD's kan je eventueel intern (1 stuk) voor backup en via een externe docking (1 stuk) voor externe backup gebruiken.

Terug
Bovenaan