Upgrade??

Allardv

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over het upgraden van mijn huidige pc-build. Hieronder staan de specificaties van mijn huidige setup:
  • Behuizing: NZXT H710i Black - Black Midi Tower
  • Videokaart: MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10G
  • Processor: AMD Ryzen 9 3900X
  • Moederbord: Asus ROG STRIX X570-E GAMING
  • Koeling: NZXT Kraken X63
  • Geheugen: Kingston DDR4 HyperX Predator 2x8GB 3200 MHz
  • Voeding: 1000W
  • Opslag: Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD
Hoewel mijn pc op papier krachtig lijkt, merk ik dat sommige games toch aan de lastige kant zijn qua het behalen van de gewenste FPS. Ook draaien sommige games niet zo soepel als ik had gehoopt, zelfs met lagere instellingen. Daarom ben ik benieuwd welke upgrades het meeste impact zouden kunnen hebben om de prestaties te verbeteren.
Alle suggesties of feedback zijn welkom! Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Allardv

Een 'simpele' upgrade naar een AMD Ryzen 7 5700X3D zou al kunnen helpen om je game prestaties aanzienlijk te verbeteren, als enkel gamen is wat je met je pc doet. Mocht je meer richting de productiviteit zitten, zou ik kijken naar een AMD Ryzen 9 5000 series.

Je werkgeheugen upgraden naar 32GB kan ook geen kwaad en voor iets stabielere gameplay zorgen. Met 16GB zit je wel aan het minimale voor veel games, maar games worden tegelijkertijd veeleisender dan 3 tot 5 jaar geleden.

Je geeft aan dat je niet tevreden bent met de prestaties, maar wat behaal je in welke games en op welke instellingen?

k speel veel Squad, een spel dat volgens mij niet bekendstaat om geweldige prestaties qua optimalisatie. Toch haal ik nauwelijks 40 FPS, en dat is zonder dat ik alles op de maximale instellingen draai.

Daarnaast speel ik ook Fortnite, maar zelfs met lagere instellingen hapert de game behoorlijk.

Verder speel ik Hell Let Loose, maar ongeacht wat ik aan de grafische instellingen verander, lijkt niets te helpen om de prestaties te verbeteren.

Ik heb de pc zelf gebouwd, en omdat dit mijn eerste build is, vraag ik me af of alles wel goed in elkaar is gezet. Misschien heeft dat invloed op de prestaties?

Zou een upgrade van de CPU hierbij kunnen helpen? Of zijn er andere onderdelen die ik zou moeten overwegen om de gameprestaties te verbeteren?

Toevallig games die ik ook veel speel. In jouw geval kan de X3D processor al een wereld van verschil maken, met name bij Squad. Deze game staat bekend om slechte optimalisatie, maar juist betere prestaties met een X3D processor. Fortnite is ook meer CPU-bound dan je zou denken.

Met Hell Let Loose haal ik zelf altijd gemiddeld tussen de 100 tot 144 FPS met een Ryzen 7 5700X en 4080 SUPER. De X3D kan hierbij ook helpen, maar ook de juiste AA techniek. Je kan de game op Community TAA zetten voor de beste prestaties als je dit nog niet hebt gedaan.

Ik zou beginnen met de CPU en kijken hoe dat is. Mocht het niet genoeg zijn, je werkgeheugen naar 32GB.

Als je kiest voor de Ryzen 7 5700X3D processor, moet je rekening houden met een max. snelheid van 3200Mhz. Je kan voor jouw moederbord hier zien welk typen merk/sticks compatibel zijn: https://rog.asus.com/nl/motherboards/rog-strix/rog-strix-x570-e-gaming-model/helpdesk_qvl/

Je kan uit deze lijst kiezen bij ons: https://www.megekko.nl/Computer/Com...2-8582_vrrd-3_s-populair_pp-50_p-1_d-list_cf-

In theorie is elk merk net zo goed, je kunt een afweging maken of je wel of geen RGB wilt. Idealiter heb je de CL timing zo laag mogelijk.

Zorg wel dat het overeenkomt met de lijst van het moederbord, anders zal het niet werken.

EDIT: Je kijkt dan in de lijst van AMD Ryzen 5000 processoren

1736776127647.webp

Top! Kan ik deze dan erbij pluggen of moet ik ze vervangen met het werkgeheugen wat ik nu heb?
Ik kwam net voorbij deze thread en aangezien je toch al ff wacht op een antw:

Zowel de r9 3900x als de r7 5700X3D hebben officiëel support tot 3200mhz DDR4 werkgeheugen.

Financieel ideaal zou zijn dat je de EXACTE set werkgeheugen die je nu hebt, opnieuw kan kopen en bijsteken. Als dit te moeilijk/toch te duur(door schaarste) zou zijn, ben je beter om gewoon een nieuw setje van 2x16gb ddr4 3200mhz werkgeheugen te kopen, en de huidige 2 sticks er uit te nemen(helaas kan je niet zomaar om het even welk werkgeheugen-combinatie samengooien 😉 )..

Heb trouwens de exact zelfde upgrade gedaan een tijdje terug: van 3900x naar een 5700X3D en het is inderdaad echt een hele verbetering, zeker als je CPU-gelimiteerd bent in game x (de 3900x heeft wel meer cores/threads, maar als games er nog niet de helft van gebruiken, en de wel-gebruikte cores op hun limiet zitten..sjah). De 5700x3d is vooral goed door het grote L3 cache geheugen waar veel games verzot op zijn blijkbaar.(daar wijst de "3d" op, dus wel opletten dat je niet de gewone 5700x koopt 😀)

Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat de sticks niet meer verkrijgbaar zijn inderdaad. Ik raad echter aan om 2 sticks te gebruiken i.p.v. 4 sticks, in veel gevallen vind een processor en moederbord dit fijner werken dan 4 kleine sticks. Dit verschilt echter per systeem.

Super bedankt voor het advies, ik heb inmiddels een bestelling geplaatst en verwacht deze vandaag in huis te hebben!

Terug
Bovenaan