Upgraden voor 3D-modelleren

RobbieRonalds

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik heb een oude PC staan die niet meer zo vrolijk wordt van mijn programma's voor het maken van 3D-modellen, zoals Fusion360 en Blender. Ik ben op zoek naar een goede nieuwe PC, maar er zijn zoveel informatiepunten en meningen te vinden, dat ik benieuwd ben naar die van jullie. Ik game niet veel op deze PC en wil soms wel eens streamen.

Nu heb ik een aantal vragen:
- Voor mijn gebruik, beter een Intel I7-12700 of een AMD 7 7700X?
- Zijn er moederborden die hier goed voor zijn of juist moet ontwijken?
- Beter een een Radeon RX 7600 of een RTX 4060? Of is dat niet goed genoeg in vergelijking met de processor?

Verder neem ik:
- 2x 16GB DDR5 CL30 geheugen
- Thermalright Peerless Assassin 120 SE koeling

En neem ik uit deze PC mee, beide 2 jaar oud:
- Samsung 970 EVO Plus 2TB SSD
- Corsair RM750e voeding

Alvast bedankt voor het helpen met mijn vragen, ik heb er helaas nog maar weinig verstand van!

1. CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
  2. Moederbord: ASUS en Gigabyte zijn zeer aan te raden (ASUS ROG STRIX B850-E GAMING WIFI)
  3. GPU: ASUS of Gigabyte, Inno3D 4060 Ti 8GB of 16GB
  4. CPU AIO Koeling: Arctic Cooling Liquid Freezer III
  5. Geheugen: 2x16GB G.skill (Je hebt meer dan 32 GB RAM nodig om 3D model te kunnen gebruiken), 16GB RAM is niet genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik zou bovenstaande bericht negeren, deze user geeft alleen maar antwoorden waarin hij het duurste van het duurste aanraad, in compleet verkeerde verhoudingen, en totaal niet nodig zijn voor de topic starters.. Hier raad hij even een moederbord van 400 euro aan, de duurste gaming oriented CPU (totaal irrelevant voor 3d modeling en streaming) en zegt hij dat 32 GB ram niet genoeg is 😂

Wbt je vragen:

CPU -> Je kan beter voor de 7700X gaan. Overigens - mocht je iets meer gaming-oriented gaan kan je voor de 7600X3D gaan, deze is bijna even duur maar heeft 3d-cache. Dit helpt niet veel voor 3d-modeling, maar wel voor gaming.

Moederbord -> Zo lang je moederbord de rest van je componenten ondersteund (en evt toekomstige upgrades als je daar rekening mee wil houden) is dit goed. Je kan heel makkelijk veel te veel geld uitgeven aan een moederbord. Je kan het best de rest kiezen en dan voor suggesties vragen.

GPU -> Ik zou eerder tussen de 7600 XT en de RTX 4060 kiezen op dat prijspunt; en dan zou mijn keuze de 7600 XT zijn vanwege het grotere VRAM. Je verhouding GPU vs CPU is alleen wel off. Omdat ik geen totaal budget weet is dit lastig advieseren.

RAM -> 2x 16GB CL30 is prima; maar wat is kloksnelheid? Voor betere performance moet je rekening houden met Infinity Fabric bij AMD processoren

CPU-koeler -> Prima keuze. Er zijn goedkopere opties die ook voldoen, maar dit zal om 1-2 tientjes gaan.

Eens met @atimmers. Ik denk dat in jouw geval, aangezien zowel blender als fusion360 vrij cpu-intensief kunnen zijn, dat je het beste kunt blijven bij een r7 of i7. Die hebben iets meer cores en dat is wel lekker voor die software. Je kunt inderdaad het beste voor een 7700x gaan in dat geval.
Moederborden is precies wat atimmers zegt
Ram is beetje wat je denkt nodig te hebben. Ik denk inderdaad dat 32GB prima is.
Tussen die twee videokaarten zou ik in jouw geval gaan voor de 4060, gezien je streamt en gamen niet enorm belangrijk vindt. Hoe veel ik ook houd van AMD kaarten, is het toch een feit dat de video encoder van de 4060 aanzienlijk wat beter is dan die van de 7600xt. Ook geeft de 4060 je toegang tot CUDA, wat misschien wel weer van pas kan komen met je 3d-modellen. Het is inderdaad alleen een beetje jammer van de lage hoeveelheid vram.

Bro.. RAM 2x16GB is echt niet genoeg voor 3D Model, ik raad voor 32GB RAM alleen
2x16 is 32???. Dat is trouwens meer dan genoeg. De officiële blender requirements pagina geeft aan dat blender al kan draaien op 8GB, en dat 32GB genoeg is.
64GB is enkel nodig als je een enorme hoeveelheid grote blender of fusion360 projecten tegelijk open hebt staan. Dat is bij Robbie niet het geval. Voor 3D-modellen maken heb je vaak maar 1, hoogstens 2, gefocuste, kleine projecten open.

Ik zou bovenstaande bericht negeren, deze user geeft alleen maar antwoorden waarin hij het duurste van het duurste aanraad, in compleet verkeerde verhoudingen, en totaal niet nodig zijn voor de topic starters.. Hier raad hij even een moederbord van 400 euro aan, de duurste gaming oriented CPU (totaal irrelevant voor 3d modeling en streaming) en zegt hij dat 32 GB ram niet genoeg is 😂

Wbt je vragen:

CPU -> Je kan beter voor de 7700X gaan. Overigens - mocht je iets meer gaming-oriented gaan kan je voor de 7600X3D gaan, deze is bijna even duur maar heeft 3d-cache. Dit helpt niet veel voor 3d-modeling, maar wel voor gaming.

Moederbord -> Zo lang je moederbord de rest van je componenten ondersteund (en evt toekomstige upgrades als je daar rekening mee wil houden) is dit goed. Je kan heel makkelijk veel te veel geld uitgeven aan een moederbord. Je kan het best de rest kiezen en dan voor suggesties vragen.

GPU -> Ik zou eerder tussen de 7600 XT en de RTX 4060 kiezen op dat prijspunt; en dan zou mijn keuze de 7600 XT zijn vanwege het grotere VRAM. Je verhouding GPU vs CPU is alleen wel off. Omdat ik geen totaal budget weet is dit lastig advieseren.

RAM -> 2x 16GB CL30 is prima; maar wat is kloksnelheid? Voor betere performance moet je rekening houden met Infinity Fabric bij AMD processoren

CPU-koeler -> Prima keuze. Er zijn goedkopere opties die ook voldoen, maar dit zal om 1-2 tientjes gaan.

2x16 is 32???. Dat is trouwens meer dan genoeg. De officiële blender requirements pagina geeft aan dat blender al kan draaien op 8GB, en dat 32GB genoeg is.
64GB is enkel nodig als je een enorme hoeveelheid grote blender of fusion360 projecten tegelijk open hebt staan. Dat is bij Robbie niet het geval. Voor 3D-modellen maken heb je vaak maar 1, hoogstens 2, gefocuste, kleine projecten open.
Mijn fout, ik heb zelf niet opgelet. Ja, dat klopt, 2x16 = 32GB is genoeg. Ik heb deze ook. Echt waard veel dan 16GB zijn

• Leuk
Waarderingen: Mika
Terug
Bovenaan