• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Verbeteren bios tijd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MBerg
  • Startdatum Startdatum

MBerg

Nieuw forumlid
Ik heb met alle plezier de box in elkaar gezet. en als computer enthousiast ben ik dan ook erg blij met de specs van de machine. Maar er is 1 groot nadeel wat ik tot dusver niet heb kunnen oplossen. en dat is de boot time. Het duurt ruim 40 seconden om voorbij de bios te komen en daarna boot windows instantly. Zoals je zou verwachten met een snelle M.2 drive.

Nu vind ik die 40 seconden best naar. Mn vorige pc kon makkelijk in 5 a 10 seconden op het windows login scherm komen. en die specs waren als volgd:

I7 7600
rx5700 video kaart
normale m.2 ssd speed rond de 1gB/s
en toevallig dezelfde power supply als deze kast (ookal is dit niet van toepassing op boot time)

En voordat je het afvraagt. ja ik heb al een windows 11 debloater gedraaid, en ja ik heb in task manager de opstart applicaties flink terug gebracht naar wat alleen nodig is.

Als mensen tips hebben om deze tijd te versnellen hoor ik het graag!

PS Ik denk dat deze tips ook handig zijn voor andere mensen. dus misschien is deze poll handig voor andere mensen for future reference

mvg,
Martijn
Trotse eigenaar van "The Box"
 
Laatst bewerkt:
Hier trouwens een screenshot van de biostijd gemeten door windhoos
 

Bijlagen

  • Sshot.webp
    Sshot.webp
    3,9 KB · Weergaven: 1
The Box is een AM5-systeem.
Helaas staan AM5-systemen erom bekend dat ze een trage opstarttijd hebben, omdat het geheugen trainen veel tijd in beslag neemt.

Een mogelijke oplossing is om Memory Context Restore in de BIOS in te schakelen, zodat het systeem dit minder vaak hoeft uit te voeren.

Helaas is er verder geen echte oplossing voor dit probleem; het is een eigenschap van het AM5-platform.
 
Terug
Bovenaan