Welk RAM geheugen?

Nee hoor, er zijn ook setjes van 1. maar deze zijn wel een stukje duurder en vaak absurd geprijsd. (zie bijlage)

Wil je een extra stick geheugen bij steken om beide RAM sloten in gebruik te nemen ?
Bij RAM geheugen wordt er over het algemeen afgeraden om "Mix & Match" toe te passen omdat snelheden tussen modules kunnen verschillen en dat kan zorgen tot wat lastiger samen werken tussen de modules.

Bron: Tweakers
1734421044670.webp

Nou, er zit blijkbaar heel bijzonder geheugen in mijn laptop. Ik heb bovenstaand besteld maar het past helaas niet.

Bijlagen

• RAMM.webp
    RAMM.webp
    93,8 KB · Weergaven: 13
Allereerst, excuses voor het aanraden van het verkeerde RAM setje.

Wat mij even was ontschoten is dat er verschillende pin standaarden zijn voor SO-DIMM: (zie bijgevoegde afbeelding.)

Het setje wat er in jouw laptop zit is een 260-Pin SO-DIMM.
Het setje wat ik heb aangeraden is maar 204-Pin SO-DIMM.

Dit wijst erop dat jouw laptop waarschijnlijk een DDR4 uitvoering is.

Het kan zijn dat de specs op Tweakers fout zijn, wat niet uit te sluiten is.

Na wat rond zoeken op het net, krijg ik meerdere bronnen die andere gegevens opgeven voor "Hetzelfde" model.

Als je je comfortabel voelt met het uitvoeren van commands via de terminal:

1. Win+R
2. typ "CMD" in de pop-up
3. Voer het volgende command in: [wmic MemoryChip get SMBIOSMemoryType]
4. Als het goed is krijg je 1 of 2 waarde terug. refereer deze aan onderstaande tabel:

Tabel:
DDR1 is 20.
DDR2 is 21.
DDR3 is 24.
DDR4 is 26.

Bijlage:
1735038542279.webp

Laatst bewerkt:
Meteen maar even gedaan, ik krijg deze gegevens op 't scherm... Ik zie niet de gegevens die ik in je tabel terug kan vinden. Hoop dat de foto duidelijk genoeg is.

Bijlagen

• IMG_20241224_132955.webp
    IMG_20241224_132955.webp
    53,8 KB · Weergaven: 8
Zou je dat nog een keer kunnen proberen maar dan met [SMBIOSMemoryType] aan het eind van het Command?

Nou, er zit blijkbaar heel bijzonder geheugen in mijn laptop. Ik heb bovenstaand besteld maar het past helaas niet.
Op basis van de foto kan ik concluderen dat de rechter module een DDR4 2400MHz module is.
Je hebt dus SODIMM DDR4 nodig met een snelheid van (minimaal) 2400MHz.

Je kunt het beste uit dit rijtje kiezen:

Op basis van de foto kan ik concluderen dat de rechter module een DDR4 2400MHz module is.
Je hebt dus SODIMM DDR4 nodig met een snelheid van (minimaal) 2400MHz.

Je kunt het beste uit dit rijtje kiezen:
Dank voor de reactie! Voor de volledigheid voeg ik deze foto nog even toe, dit zou ook een DDR4 zijn. Deze heb ik in ook de laptop geprobeerd, past wel maar deed het niet. Dit was voor dat ik op Tweakers las dat er DDR3 in moet.. Geen idee of ie de minimale snelheid haalt en of ie het daarom misschien niet doet.

Bijlagen

• IMG_20241214_091758.webp
    IMG_20241214_091758.webp
    90,1 KB · Weergaven: 5
Zou je dat nog een keer kunnen proberen maar dan met [SMBIOSMemoryType] aan het eind van het Command?
Ah! 26! Ik had dit eerder ook geprobeerd maar over de 26 heen gekeken. Het is toch DDR4 dus! Lijkt me dat de modules die door Base_NL hier aanbevolen worden zouden moeten werken..

Bijlagen

• IMG_20241225_155952.webp
    IMG_20241225_155952.webp
    67,8 KB · Weergaven: 3

De G.Skill DDR4 SODIMM Ripjaws 4GB 2400Mhz - [F4-2400C16S-4GRS] werkt prima! Dank voor de hulp hier 🙂

• Leuk
Waarderingen: Roij
Terug
Bovenaan