Welke AM5 moederbord heeft 6 SATA aansluitingen

Dat filmpje gaat over de 7800x en daarboven, ik heb nog een 5800x. En voor de rest, het klopt: op 4K worden de verschillen marginaal over de gehele linie, maar het gaat mij om Cyberpunk. Mijn 5800x (+ 9070 XT) draait dat spel op 4k vrij aardig, maar als ik raytracing + upscaling gebruik, begint ie toch te pruttelen. Wat ik wil bereiken is dit, met name de optie Raytracing + FSR4 (upscaling) + Frame generation, of de optie Raytracing Overdrive (Pathtracing) + FSR4 + Frame generation. Dan zit ik boven de 100+ frames en dat vind ik prima.

Ook zit mijn 5800x op Cyberpunk over de 70 graden en op 90% load. Dat kan met een 9800x3D een stuk naar beneden. Als ik dan toch naar AM5 overstap en ik moet er 1000 euro tegenaan slingeren, dan kan die 100 euro extra ten opzichte van een 7800x3D er ook nog wel bij.

Bijlagen

• Cyberpunk 9800x3D.webp
    Cyberpunk 9800x3D.webp
    87,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Je begrijpt toch wel dat Raytracing, FSR4 en Frame generation allemaal dingen zijn die de GPU op zich pakt?
Je kunt dit dus ook prima met je 5800X doen, daar heb je geen 9800X3D voor nodig. Op 4K ga je (nogmaals) met de CPU upgrade minimale fps winst behalen.
De winst die je gaat behalen, zal zijn omdat je je DDR4 geheugen vervangt voor snellere DDR5.

Je geeft dus €1000 uit om de temperatuur 10 graden omlaag te krijgen. Dit zou je ook kunnen bereiken met een betere koeler.

Dat is veel te kort door de bocht en het is ook niet waar. Ik haal een average benchmark van 46 fps met Raytracing en FSR4 op ultra settings (4k). Dat is niks. Een vriend van me heeft de 14700 en presteerde veel beter in combinatie met een Red Devil 9070 XT. Mijn ASRock Taichi kan meer aan dan de Red Devil, maar niet met deze cpu. Daar ligt toch echt de bottleneck.

Met de 9800X3D ga ik naar 70-80 fps met Raytracing en FSR4 (ultra). Ik heb die Taichi ook niet voor niets gekocht dus Pathtracing moet ook aan en in combinatie met een 9800X3D en Framegeneration ga ik dan naar de 100+ fps. Als ik nu Pathtracing + Framegeneration aanzet op ultra settings, dan haal ik maar 44 fps en dat is onacceptabel in combinatie met deze kaart - en ook onspeelbaar.

Type in: Wat is de beste cpu voor de 9070 XT en zie het resultaat. Het is wel echt zo dat je GPU in combinatie werkt met je CPU, ook al zijn grafische zware taken voornamelijk afhankelijk van je GPU in performance. En we gaan veel meer zien met Raytracing, Pathtracing, etc. dus de 9800X3D is een investering die ook voor de toekomst is. Ik kan nu al niet Cyberpunk spelen zoals ik wil op de 5800x. Mijn Taichi ligt te verpieteren en ook mijn 4K oled scherm wordt niet naar behoren aan het werk gezet.

Laatst bewerkt:
Je kunt in Cyberpunk geen 100+ fps op 4k halen met een 9070xt. Dat kan die kaart niet aan. De enige manier om dat te doen is op een lagere resolutie te gaan spelen. Ik weet niet wat die vriend van jou voor beeldscherm heeft. Daar zal misschien het verschil zitten.

Ik wil echt niet alleen zeggen dat je het fout hebt. Maar je voornamelijk behoeden van teleurstelling. De 9800x3d is zeker de investering waard met het oog op future proofing en voor games die meer CPU heavy zijn. En je zult in Cyberpunk meer stabiliteit halen omdat de 5800x nog dips kan geven in crowded areas. Maar je zit met een 9070xt op deze settings op de limiet met 50fps.

Ik hoop dat ik ongelijk heb en hoor graag van je wanneer je je 9800x3d hebt. Ik ben heel benieuwd.

P.S. natuurlijk is de 9800x3d de beste cpu in combinatie met de 9070xt. Maar dat is heel algemeen en hangt van veel meer factoren en resultaten af. Maar ik durf zelfs te zeggen dat de 9800x3d met elke gpu het beste uit komt.

Jawel, dat kan met Framegeneration, een soort AI functie dat kunstmatig meer frames genereert terwijl je speelt, wat overigens ook meer load geeft op je CPU. Zoals gezegd kun je maximaal 75-80 fps op ultra settings behalen, maar dan zijn ook alle grafische opties volledig benut tot het maximale. Nu behaal ik maar de helft. Met framegeneration kun je nog eens 20-30 extra fps behalen en dan kom je over de 100+ fps, terwijl je in alle opzichten volledig op ultra settings speelt. Daar heb ik immers die Taichi voor gekocht.

Ik zal zeker de benchmarks geven op alle relevante settings, zowel van de 5800x als de 9800x3D. Ik ben al geld opzij aan het leggen en over een aantal maanden ben ik zover.

Als de 9800x3D de beste cpu is in combinatie met vrijwel alle GPU's, dan is dat ook mooi meegenomen. Want dan kan ik ook ooit nog een keer mijn Taichi omwisselen voor een andere, de 5070Ti of wat dan ook. Hou ik de 5800x en ga ik dan over op een 5070Ti, dan scoor ik daar weinig punten mee.

P.S.1: Het ligt niet aan zijn beeldscherm, hij heeft een quad IPS en ik heb een 4k Oled van 240ghz.
P.S.2: Het gaat mij ook niet puur om de fps, maar wat ik merk uit eigen ervaring is dat er rond de 60-70 fps toch wat stutters zijn in hectische situaties en in sommige delen van de map. Ik wil een volledig vloeiende game-ervaring op een zo hoog mogelijke setting, want Cyberpunk is visueel geweldig, vooral 's nachts. Ik speel nu nog Fallout4, grotendeels opgeschaald naar 4k en dat verloopt precies zoals ik wil en grafisch is het prachtig om te zien. Die ervaring wil ik overhevelen naar Cyberpunk en dat kan niet met deze 5800x.
P.S.3: Ik waardeer het wel dat jullie meedenken!

Laatst bewerkt:
Ik denk toch dat je iets verkeerd hebt begrepen. De frame generation wordt volledig door de GPU gedragen. Dit geeft juist minder load op de CPU.

En een quad IPS betekent 1440p, dus wel degelijk een lagere resolutie. Lagere resolutie betekent dat de GPU minder hard hoeft te werken voor een frame. Dus meer frames per seconde.

Nogmaals, ik wil gewoon dat je niet teleurgesteld gaat zijn als je die 100+ fps niet gaat halen.

Maar je hebt wel gelijk dat de 5800X ook op zijn limiet zit. Daar komen de stutters vandaan als je in een hectische situatie komt. De game gaat vloeiender en soepeler aanvoelen.

Laten we de zwaarste setting nemen: Ultra + Pathtracing + Framegeneration. Dat wil zeggen, inclusief Raytracing en FSR4 Upscaling.
5800x: Pathtracing 22 fps
5800x: Pahttracing + Framegeneration 44 fps

9800x3D: Pathtracing 70-75 fps
9800x3D: Pathtracing + Framegeneration 100-110 fps

Zelfs met framegeneration is de jump 35 fps maximaal op een 9800x3D, terwijl dat op een 5800x 22fps is, op settings die onspeelbaar zijn, terwijl de 9800x3D alle settings correct speelt in combinatie met een 9070 XT.

Het is niet zozeer de resolutie zelf, het zijn de taken die je aan die resolutie koppelt in combinatie met je CPU.

Iets minder zware setting: Raytracing + FSR4 upscaling, nog steeds op 4k.
5800x: Raytracing + FSR4 46 fps
5800x: Raytracing + FSR4 + Framegeneration 80 fps

9800x3D: Raytracing + FSR4 78-80 fps
9800x3D: Raytracing + FSR4 + Framegeneration 135-140 fps

Dat wil zeggen:

1. De algehele performance gaat er op enorm op vooruit met een 9800x3D ten opzichte van de 5800x.
2. Framegeneration en performance is niet puur afhankelijk van de GPU, zoals elk onderdeel waar de GPU voor verantwoordelijk is. Want de stijging is significant en exponentieel: 34 fps zonder framegeneration vs 60 fps mét framegeneration.

Met dat soort upscaling ben je effectief 1080p aan het renderen, wat weer de CPU belast en dat met foefjes aan het oppoetsen. Native 4k belast de CPU naar verhouding lang niet zo hard als 1080p t.o.v. de GPU belasting.

En als je van 1080p (of zelfs 720p) gaat upscalen naar 4k met framgen ben je wel een drol aan het polijsten...

Met dat soort upscaling ben je effectief 1080p aan het renderen, wat weer de CPU belast en dat met foefjes aan het oppoetsen. Native 4k belast de CPU naar verhouding lang niet zo hard als 1080p t.o.v. de GPU belasting.

En als je van 1080p (of zelfs 720p) gaat upscalen naar 4k met framgen ben je wel een drol aan het polijsten...
Totaal niet. Cyberpunk is één van de mooiste games, misschien wel grafisch de mooiste ook al speel je op native 1080p. Het upscalen met alle settings up ultra geeft geweldige resultaten. Zelfs met Fallout 4, dat al meer dan 10 jaar oud is, kun je veel grafische elementen upscalen naar 4k en met wat ENB tweaks uitstekend gamen op 'near 4k' kwaliteit.

Ik heb niet het idee dat jullie Cyberpunk spelen! Ik heb gister nog een klein rondje gedaan, met Raytracing, FSR4 en Framegeneration en dat ging vrij aardig op zo'n 75fps. Die 9800x3D gaat me over de streep trekken in al mijn wensen. Het is ook zo dat die nieuwe 6000mhz sticks dat spel beter ondersteund want ik haper al als ik het spel start.

Wat jij waarneemt is niet hetzelfde als wat er echt speelt. Zie afbeedling. Bron:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
op 5:57

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-06-05 135141.webp
    Schermafbeelding 2026-06-05 135141.webp
    36,1 KB · Weergaven: 3
Onzinnige exercitie. Alle optionele taken zoals Raytracing, SSAO, FSR4, TAA, DLSS, etc zijn buiten beschouwing gelaten in die testen. Dat wil zeggen dat het alleen om de rendering van de textures gaat. Ja, dan maakt het geen bal uit als je een 5800x tegenover een 9800x3D zet. Maar het gaat juist om die optionele zaken zoals Raytracing want die maken het spel mooi. Er is niemand die een 9070 XT koopt en dan alle optionele zaken zoals FSR4 en RT uitzet. Want dan had het helemaal geen zin om überhaupt een 9070XT te kopen.

Als ik RT en FSR4 aanzet kom ik op 46 fps, zet ik daarbovenop Pathtracing aan dan kom ik op 44 fps. Onspeelbaar. Zet ik Framegeneration aan op alleen RT en FSR4 dan behaal ik rond de 75fps, wat ok is, niets bijzonders. Zet ik Framegeneration aan in combinatie met Pathtracing, dan duik ik naar de 22 fps. Waarom? Omdat de cpu al moeite heeft met Pathtracing en kennelijk niet meer toekomt aan Framegeneration. Het is dus de combinatie van factoren en taken die een 5800x de das om doet. Met een 9800x3D heb je daar geen last van en haal je dus ook je rendement uit je 9070 XT.

Als we de feiten op een rijtje zetten:
- De 9800x3D behaalt bijna 2x zoveel frames op alleen RT en FSR4 (80 vs 46 fps)
- De 9800x3D behaalt dezelfde fps op alleen RT en FSR4 daar waar de 5800x Framegeneration nodig heeft voor hetzelfde resultaat (75-80 fps).
- De 9800x3D behaalt 2x zoveel frames op RT + FSR4 + Framegeneration (140 vs 75fps)
- De 9800x3D is speelbaar op Pathtracing + Framegeneration, zowel op ultra als performance settings.
- De 5800x is onspeelbaar op Pathtracing, in welke optie dan ook.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we pas zullen weten wat de resultaten zijn als de upgrade is uitgevoerd.
Ik ben heel benieuwd en hoop dat je gelijkt hebt!

Terug
Bovenaan