Windows 11 installeren lukt niet

RayNiamat

Nieuw forumlid
Goedenavond, gisteren de Box II in elkaar gezet, ging prima. Nu probeer ik Windows te installeren maar dat lukt niet. Vanuit de installatie USB wordt gevraagd om: "Install drivers te show hardware" Vervolgens kan ik kiezen uit het USB-station en Boot (X:). Maar bij beide krijg ik de melding Fout: er zijn geen stuurprogramma's gevonden. Zie de foto's hieronder.

IMG_8178.webpIMG_8179.webp

Daarnaast, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft zie ik in mijn BIOS geen opstartschrijven (zie foto hieronder); die zie ik in het instructiefilmpje wel (op 34:31 min). Ik wilde namelijk zoals de handleiding bij de installatie van Windows aangaf de opstartvolgorde aanpassen zodat de PC zou opstarten met de USB.
Kortom, ik kom er niet uit. Hopelijk kan iemand mij helpen. Dank alvast!

IMG_8180.webp

Laatst bewerkt:
Hey @RayNiamat het lijkt erop dat je je schijf nog geen locatie hebt gegeven, anders zou deze wel in de lijst moeten komen te staan. Verder ga ik ervan uit dat je een Windows boot device hebt gemaakt via de Windows website, die tool zou alles moeten installeren wat je nodig hebt.

In het geval dat je misschien de verkeerde tool hebt gedownload, de juiste is hier te downloaden: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

Mocht je al deze stappen wel gedaan hebben, heb je misschien iets aan deze post die je kan helpen: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/initialize-new-disks

De stap die hier lijkt te missen:

Laat je even weten of je eruit bent gekomen?

Laatst bewerkt:
Wellicht dat dit nog nuttig is: Mocht je er toch niet uitkomen, dan kun je eventueel proberen om windows 10 te installeren. Ik had exact hetzelfde probleem met windows 11, maar via windows 10 is het uiteindelijk gelukt. Je kunt deze daarna gewoon direct updaten naar windows 11.

Wellicht dat dit nog nuttig is: Mocht je er toch niet uitkomen, dan kun je eventueel proberen om windows 10 te installeren. Ik had exact hetzelfde probleem met windows 11, maar via windows 10 is het uiteindelijk gelukt. Je kunt deze daarna gewoon direct updaten naar windows 11.
Dat kan ook nog, goede toevoeging!

@RayNiamat laat je ons weten of het is gelukt?

Dank voor de voorgaande reacties. Ik ga het zo uitproberen en informeer jullie over de uitkomst. Drie opmerkingen vooraf (en mocht het lukken dan zal ik deze post weer verwijderen):
1) In de eerste post stelt Content Guy dat ik de schrijf nog geen locatie heb gegeven. Dat klopt. Ik weet ook niet waar ik dat moet doen in de BIOS. Bij het opstarten van de PC kwam dat ook niet naar voren. Waar zou ik in de BIOS de schrijf een locatie kunnen geven?
2) Het stukje film uit het stappenplan waar Content Guy naar verwijst begrijp ik maar zover ben ik überhaupt nog niet gekomen. Er is nog niets van Windows geïnstalleerd. Ik kom bij opstarten vanaf USB schrijf letterlijk niet verder dan het scherm met de melding Install driver to show hardware.
3) Als ik Thomass010 mag geloven is dit een probleem van Windows 11. Windows 10 installeren zou een optie kunnen zijn, probleem is alleen dat ik geen windows 10 heb liggen die ik kan installeren, alleen Windows 11.

Update: Het is me gelukt om de harde schrijf zichtbaar te krijgen, net als de USB stick waarop Windows 11 staat. Hiermee kan mijn eerste vraag/opmerking hierboven vervallen. Probleem blijft echter dat als ik de PC laat opstarten vanaf de USB schrijf ik dezelfde melding blijf houden: 'Install driver to show hardware'. Ik vermoed dus dat het probleem zit in de USB stick. Ik ga contact opnemen met de leverancier van de USB stick. Mochten jullie nog andere tips hebben of het idee hebben dat het nog ergens anders aan kan liggen dan hoor ik dat graag.

Laatst bewerkt:
Hi @RayNiamat

Fijn dat de USB en SSD nu wel in de BIOS te zien zijn.
Als je nog steeds niet verder komt dan het scherm 'Install driver to show hardware' , kan je ook proberen om een nieuwe Windows installatie bestand te maken op de USB stick, gewoon weer via de officiele Windows website. Ik zie namelijk dat er ook staat in je eerste foto "er ontbreekt een mediastuurprogramma dat uw computer nodig heeft".

Toevallig had ik ook een probleem met het installeren van Windows, en de installatie bestand die ik had gemaakt via de Windows website had op een of andere manier missing files (heel raar). Na meerdere keren dat het niet gelukt was om Windows te installeren heb ik gewoon geprobeerd een nieuwe installatie bestand te maken op dezelfde USB stick, en toen had ik geen missing files meer dat nodig was om Windows te installeren. Ik had gewoon pech met het eerste installatie bestand.
Als je dit probeert en het lukt nog steeds niet, zou je het misschien op een andere USB stick moeten proberen.

Ik hoop dat het je lukt!

(PS ik hoop dat het volgende niet hoeft voor jou, maar ik had mijn installatie bestand gemaakt op mn vorige pc voordat ik the box II ging bouwen, en dat bestand had dus missing files waardoor ik steeds een failed to install windows message kreeg. Sinds ik geen toegang meer had tot mn oude pc, had ik toevallig nog een 9 jaar oude hp windows laptop rond liggen en heb daarop gewoon een nieuwe installatie bestand gemaakt op dezelfde USB stick, en toen ging de installatie wel goed... Dus als beide mn opties boven niet voor jou werken, kan je ook proberen een installatie bestand te maken op een ander apparaat)

Laatst bewerkt:
Hallo @snoralt

Dank voor je reactie. Ik denk inderdaad dat het met missende files te maken heeft. Ik heb dus via de Windows site een installatie USB aangemaakt, zoals jij ook aangeeft, via de optie om een ISO-bestand te downloaden. Die heb ik nu dus op USB stick staan maar daar krijg ik weer een andere foutmelding. Zie de foto hieronder. Het lijkt alsof de ISO niet als boot device wordt herkend. Heel frustrerend allemaal.

IMG_8185.webp

Nog even in reactie op Content Guy die eerder heeft gereageerd maar zijn reactie ook weer heeft verwijderd. De kern van het probleem is dus dat ik Windows überhaupt niet geïnstalleerd krijg. Zou het nog een optie zijn om eens een installatieschrijf te maken voor een heel ander besturingssysteem Android bijvoorbeeld om daarna, als ik dat aan de praat weet te krijgen, Windows te installeren?

Dan nog een vraag aan @Thomasss010: Je geeft aan dat eerst Windows 10 installeren een optie zou kunnen zijn. Kan ik die gewoon installeren zonder product key?

Je merkt, dit is allemaal nieuw voor mij dus ik hoop dat ik geen al te stomme vragen stel. Dank voor jullie reacties en hulp tot nu toe. Alle vertrouwen dat de oplossing gaat komen. Groet, Raymond.

@RayNiamat Je kan deze inderdaad gewoon zonder product key installeren. Ik had zelf dus netjes mijn pc gebouwd, de bios gecontroleerd en aangepast zoals in de video van The Box II (onder andere om de ram op hogere snelheid te laten werken) en vervolgens had ik windows 11 op een usb gezet via de officiele website van Microsoft. Ik kreeg toen de foutmelding die jij in je eerste bericht kreeg (install driver to show hardware).

Via een aantal reddit posts ben ik er toen achtergekomen dat dit vaker voorkomt bij de installatie. Waarom? Geen idee, maar er werd mij aangeraden om windows 10 op een usbtje te zetten om te kijken of het dan wel lukt. Dat was een succes; bij het opstarten van de pc kon ik gelijk windows 10 installeren. Je kunt op een gegeven moment aangeven dat je geen product key hebt. Zodra het dan geinstalleerd is kun je in de settings gewoon updaten naar windows 11 en dan je product key activeren.

Ik raad je dus aan om het gewoon even een keertje met windows 10 te proberen.

@RayNiamat Je kan deze inderdaad gewoon zonder product key installeren. Ik had zelf dus netjes mijn pc gebouwd, de bios gecontroleerd en aangepast zoals in de video van The Box II (onder andere om de ram op hogere snelheid te laten werken) en vervolgens had ik windows 11 op een usb gezet via de officiele website van Microsoft. Ik kreeg toen de foutmelding die jij in je eerste bericht kreeg (install driver to show hardware).

Via een aantal reddit posts ben ik er toen achtergekomen dat dit vaker voorkomt bij de installatie. Waarom? Geen idee, maar er werd mij aangeraden om windows 10 op een usbtje te zetten om te kijken of het dan wel lukt. Dat was een succes; bij het opstarten van de pc kon ik gelijk windows 10 installeren. Je kunt op een gegeven moment aangeven dat je geen product key hebt. Zodra het dan geinstalleerd is kun je in de settings gewoon updaten naar windows 11 en dan je product key activeren.

Ik raad je dus aan om het gewoon even een keertje met windows 10 te proberen.
Thanks! Ga ik gelijk even proberen!

Laat maar weten of het lukt!
Helaas niet. Ook bij de USB stick met Windows 10 ISO krijg ik de melding 'Reboot and Select proper Boot device of Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'. Vervolgens kan ik niets en kan ik enkel de PC afsluiten en opnieuw opstarten om in het BIOS te komen. Even een check: Staat mijn BIOS goed ingesteld om op te starten met de USB-Stick? Zie afbeelding hieronder:

IMG_8186.webp

Ik had hier zelf niks aangepast. Even een dubbele check: Gebruik je de usb stick wel in het moederbord? (Achterin de pc) Dus niet bovenop de case?

Ik had hier zelf niks aangepast. Even een dubbele check: Gebruik je de usb stick wel in het moederbord? (Achterin de pc) Dus niet bovenop de case?
Heb elke USB portaal geprobeerd inclusief de poort op het moederbord waar BIOS op staat. Heb even gegoogled. Waar het denk ik misgaat is dat ik simpelweg het ISO bestand op een USB stick heb gekopieerd. Ik begrijp dat het daarmee nog geen boot device is. Ik zie dat er tools zijn die dat kunnen doen. Ter info: Ik heb alleen MacOS beschikbaar dus dat compliceert de boel. Ik ga weer verder puzzelen. Als ik eruit ben laat ik het weten.

Nou, het is eindelijk gelukt om Window 11 te installeren 💪 maar...we zijn er nog niet. Nu werkt mijn Wifi niet. En ik heb ook nog geen geluid. Hier nog ideeën over? De PC staat direct naast mijn Mac waar de Wifi het gewoon prima doet. Is dat gewoon een kwestie van de drivers van het moederbord updaten of zit hier meer achter?

Laatst bewerkt:
Heb je alle windows updates al gedaan? Kijk eens in "apparaatbeheer" (rechtsklik op start) of daar nog te installeren apparaten staan. De nodige drivers kan je eventueel ophalen bij de fabrikant van het moederbord (via een andere pc). Zie ook post hierboven van mijn naamgenoot.

Hi @RayNiamat ,

Wat fijn dat je windows hebt kunnen installeren! Je had inderdaad niet de ISO file moeten kiezen haha.
Over je wifi en audio- make sure dat je alle drivers download van je moederbord, dit kan je 1 voor 1 downloaden op de asus website (zoals Content Guy heeft aangegeven), maar als beginner raad ik je aan om dat gewoon via het programma Armoury Crate te doen omdat het alle drivers voor jou in 1 keer installeert,, dit is een programma van Asus. Als je in het programma op Tools klikt, kan je je drivers downloaden. (zie foto)

1733296968024.webp

Maar als je ze 1 voor 1 wilt downloaden via de link van Content Guy, dat kan ook!

Als je nog geen drivers hebt geinstalleerd, kan tijdens de installatie je scherm even flikkeren- dit is normaal! :)
Je zal gevraagd worden om je pc opnieuw op te starten. Kijk dan maar of de wifi werkt. Voor de audio, make sure dat je speakers of headphones in je pc geplugd hebt.

Als het nog steeds niet werkt, kan je in Device Manager (ik denk dat het in het Nederlands "Apparaatbeheer" heet?) kijken of er een Caution teken (zo'n geel driehoekje met een uitgroepteken erin) is bij het Wifi card.
Typ in Windows search bar "Device Manager" (of "Apparaatbeheer" in het Nederlands) > Klik op het pijltje naast Network Adapters > daar kan je kijken of het icoontje naast Wireless LAN card een caution heeft. (zie foto, op mijn foto is er geen Caution teken en zo zou het er moeten uitzien) Als het een Caution teken heeft, kan je right click op de wireless LAN card doen en dan Drivers updaten.

1733297178361.webp

In Device Manager kan je trouwens altijd zien of alles goed is met je Audio, Bluetooth, USB, etc. devices. Bij je Audio devices zou er ook geen Caution teken moeten staan en zou het moeten werken.

Hoop dat het lukt!

Geluid is gelukt. Wifi nog niet. Alle drivers op de website binnengehaald en op USB gezet maar dat geeft geen effect op de Wifi. Probleem is dat ik de Wireless LAN Card niet zie in de lijst met apparaten. Zie foto.

IMG_8188.webp

De Armoury Crate installeren lukt ook niet want daar heb je internet voor nodig :-( Overigens ook nog een probleempje met bluetooth (ook zichtbaar aan het gele driehoekje in de foto hierboven.

Hi @RayNiamat

Oh wat raar dat de Wireless Lan card niet te zien is.. zou je in Apparaatbeheer kunnen right clicken op je computer en dan Scan for Hardware Changes? Kijk maar of ie er dan wel komt. (je kan ook rightclicken bij Network adapters en daar Scan for hardware changes doen)
1733306874648.webp

Het volgende kan je ook proberen:
1733306927735.webp

Als het nog steeds niet te zien is, laat maar weten. Worst case scenario is de Wifi chip defect maar daar zou ik nu niet vanuit gaan.

Over de Bluetooth- ik had deze error ook. Ik had net als jou de drivers individueel van de website gehaald en geinstalleerd, maar voor een of andere reden had ik nog steeds een error bij de bluetooth. Toen ik toch de driver had geinstalleerd via Armoury Crate, was de Bluetooth error opgelost. (Heel raar aangezien de drivers in Amroury Crate en die van de Asus website hetzelfde zouden moeten zijn, maar specifiek voor de bluetooth had ik de error weg kunnen krijgen door het daarna via Armoury Crate te proberen)
Ik snap dat je internet nodig hebt om Armoury Crate te downloaden :( heb je toevallig een Ethernet kabel? Dat zou heel handing zijn om toch internet te hebben.
(Ik weet niet of je deze PC voor gaming gaat gebruiken, in dat geval is Ethernet altijd beter dan wifi! ;) )

Hoop dat het lukt!

Laatst bewerkt:
Dank weer voor je reactie! Stel ik erg op prijs. Via show Hidden files krijg ik het ook niet voor elkaar. Zal toch even een ethernetkabel moeten leggen vrees ik. Dan heb ik in ieder geval internet en kan ik de Armoury Crate installeren en wellicht dat het dan toch lukt. Wordt vervolgd.

Terug
Bovenaan