Workstation upgraden voor 'Flying Circus' met Quest 3

• Onderwerp starter Onderwerp starter MvM
  • Startdatum Startdatum

MvM

Nieuw forumlid
Hoi allen,

Zou iemand mij willen adviseren welke componenten ik het beste kan kopen voor mijn workstation:

- waardoor ik 'Flying Circus' schokvrij kan spelen via Steam in z'n hoogste resolutie
- met een Quest 3 512Mb
- door enkele componenten te vervangen in mijn workstation:
  • Systeemmodel: HP Z240 Tower Workstation
  • Videokaart: NVIDIA Quadro P4000
  • Processor: Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz, 4201 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
  • Geheugen: 16 GB
  • Voeding: 400W
  • Opslag: 4TB
  • Budget: wat nodig is
Hulp wordt zeer gewaardeerd,

Dank alvast,

je videokaart is al iets verouderd (2017) en niet echt geschikt voor gaming, vooral in vr. weet niet of je de videokaart wilt upgraden? je platform zelf is ook verouderd. wellicht dat flying circus prima werkt door alleen je videokaart te upgraden. let hierbij ook, dat je voeding geupgrade moet worden.

zonder budget of verdere richtlijnen, lastig advies geven

Opletten met merk-pc's: die zijn op dit moment wel goed maar in de toekomst moeilijk(er) upgradebaar. Die Omen is wel een mooi toestel voor z'n prijs.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je reactie pvg! Qua budget hoop ik onder de €2000,- te kunnen blijven. Voor die prijs kan nl megekko mij ook een pc leveren: https://www.megekko.nl/product/7561...-2042nd-Core-i7-RTX-4070-Super-Gaming-Desktop

Of ben ik goedkoper uit door een rtx 4070 aan te schaffen, een nieuwe voeding en ook een nieuw platform? best veel, heeft het aanpassen van mijn oude pc wel nut vraag ik me af?
intel 7700k is inmiddels 8 jaar oud. persoonlijk zou ik hier geen geld in steken. dit is voor iedereen anders. zelf ben ik geen fan van pre-build pc's. onderdelen of upgrades kan vaak lastig zijn, omdat ze afwijken van de standaard

Bedoel je dit spel? https://en.wikipedia.org/wiki/IL-2_Sturmovik:_Great_Battles#IL-2_Sturmovik:_Flying_Circus
Het ziet er niet uit alsof het super graphically intensive is, zelfs voor een verouderd systeem, dus het kan zijn dat het spel zelf niet super geoptimaliseerd is.

Wat betreft upgraden: ik zou zelf, zoals pvg ook al zegt, niet upgraden maar opten voor iets nieuws.

Je kan voor onder de 2000 met gemak een nieuwe PC bouwen die *veel* beter zal performen dan het huidige systeem. Wat betreft zelf bouwen of pre-build: Het is net wat je zelf prettig vind.. Ik vind zelf bouwen erg leuk, dus ik zou nooit overbetalen voor een prebuild, maar als je het liever aan een "expert" overlaat snap ik dat zeker.

Laat maar weten wat je echte budget is (2000 is waarschijnlijk al overkill als dit spel het enige is wat je wil spelen), je wensen naast Flying Circus, etc.

Klopt dat is idd de juiste game die ik graag met een VR bril wil gaan spelen. Deze game vind ik zeer realistisch, zeker wanneer je de wwergave opties hoog instelt, zou mooi zijn. Goed om te horen dat een lager budget waarschijnlijk toereikend zal zijn. Ik wil m ook zelf bouwen om de kosten laag te houden. Welke pre built stellen jullie voor, op megekko neem ik aan?
dank,

Deze heb ik enkele weken geleden nog voor iemand samengesteld: Zij had ook geen superbudget maar wou toch een beetje toekomstgericht werken. Games Fortnite enz + graphic design. De cpu-cooler hebben we nadien vervangen door een waterkoeling maar deze Pure Rock 2 voldoet ook.

1737566517988.webp

Ik vind dat in bovenstaande build er te weinig in GPU gestopt word voor gaming & graphic design. Ik zou ergens rond de 30-40% van het totaal gebruiken, en zeker niet evenveel geld aan de CPU als GPU besteden.

Qua prebuilts heb ik zelf geen ervaring mee, ik heb nog nooit een prebuilt gekocht.

Dit is enigzins rond hetzelfde budget en ziet er volgens mij prima uit.. maar mijn build (volgende post) is 150 euro goedkoper, heeft een betere videokaart, iets mindere CPU (ga je niet merken in jouw usecase denk ik), 3x zo veel opslaag, 2x zo veel RAM, snellere RAM met betere timings, 8 GB meer video RAM, in mijn opinie een betrouwbaardere PSU..

Dus dat zijn heel downsides.. met als upside dat je 'm niet zelf hoeft te bouwen.. 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:
Ik denk dat iets als dit al ruim voldoende is voor je:

Case/CPU cooler kan je veranderen mocht RGB niet je ding zijn - ik koos voor deze case omdat ie met 4 pre-installed 140mm fans komt en ik de case erg goede prijs/kwaliteit vind hebben.

Goedkoper? Zou ook al voldoende moeten zijn voor Flying Circus + VR. AM5 dus je hebt goed upgrade path mocht je dat willen over een paar jaar. Volgens benchmarks scored deze videokaart al 167% hoger dan je huidige GPU.

Juist higher end? Compleet overkill voor jouw usecase in my opinion

Laatst bewerkt:
Ik had niet verwacht zoveel hulp te krijgen, dank allen! wellicht ga ik toch voor de overkill versie🙂

Je zit niet gebonden aan een AMD+AMD. Zowel NVIDIA (GPU) als Intel (CPU) zijn compatible met AMD (GPU/CPU).

Maak je veel gebruik van raytracing? Geen idee of Flying Circus een RT title is? Ik gok pure rasterization

Laatst bewerkt:
Hi ik heb ooit Il2-Battle of series dus incl FC1 gespeeld en ook redelijk intensief. Mijn CPU was ook een i7-7700k maar dan met een overklok op 5,2Ghz. De GPU was een Nvidia GTX1080 en ik kan je vertellen in VR was dit echt de bottleneck.
Het probleem met heel die IL-2 BoX series is dat het ontwikkeld is van voor de tijd van VR. De game engine is nog uit Rise of flight periode (2009). Dus ook geen Raytracing.

Mijn advies hierin is een stappen plan:
Quest 3 goede keuze als je alleen via de PC speelt is die 128Gb voldoende, koop alleen niet de 3S.

Ik zou eerst de Videokaart vervangen (dus ook de PSU) en altijd voor VR een Nvidia Vkaart nemen, om een indicatie te geven mijn RTX3070 is nog veel te zwak voor FC in VR. Omdat het spel voor VR zo slecht is geoptimaliseerd is er ook zeer veel aliasing dus performance nodig om er iets fatsoenlijk te creëren. Geloof me in begin is het allemaal zeer indrukwekkend, maar later zijn al die shimmer, jaggies, frame drops en het oppoppen van objecten, verdomd irritant aan het worden. Is trouwens ook de reden dat ik sinds een tijdje dit spel gedeletet heb. Aangezien de makers al bezig zijn met een andere combat fly sim zullen hierin ook geen verbetering in komen. Ik heb het vermoeden dat een RTX4070super het redelijk aan kan maar een RTX5070 is natuurlijk weer beter met mogelijk bijna dezelfde prijs.

CPU Mocht je ook problemen hebben met je CPU dan als ik jouw was zou ik kiezen voor een tweede hands 5800X3D AM4 systeem of nieuw AM5 met bv 7700X CPU, kun je later altijd nog upgraden nl.

Trouwens FC is nu in de aanbieding zie ik, https://il2sturmovik.com/store/flying-circus/

Maar ligt je interesses bij WW1 flysims, weliswaar niet voor VR toepassing zou ik zeker eens deze uitproberen: https://overflandersfields.com/

Hi ik heb ooit Il2-Battle of series dus incl FC1 gespeeld en ook redelijk intensief. Mijn CPU was ook een i7-7700k maar dan met een overklok op 5,2Ghz. De GPU was een Nvidia GTX1080 en ik kan je vertellen in VR was dit echt de bottleneck.
Het probleem met heel die IL-2 BoX series is dat het ontwikkeld is van voor de tijd van VR. De game engine is nog uit Rise of flight periode (2009). Dus ook geen Raytracing.

Mijn advies hierin is een stappen plan:
Quest 3 goede keuze als je alleen via de PC speelt is die 128Gb voldoende, koop alleen niet de 3S.

Ik zou eerst de Videokaart vervangen (dus ook de PSU) en altijd voor VR een Nvidia Vkaart nemen, om een indicatie te geven mijn RTX3070 is nog veel te zwak voor FC in VR. Omdat het spel voor VR zo slecht is geoptimaliseerd is er ook zeer veel aliasing dus performance nodig om er iets fatsoenlijk te creëren. Geloof me in begin is het allemaal zeer indrukwekkend, maar later zijn al die shimmer, jaggies, frame drops en het oppoppen van objecten, verdomd irritant aan het worden. Is trouwens ook de reden dat ik sinds een tijdje dit spel gedeletet heb. Aangezien de makers al bezig zijn met een andere combat fly sim zullen hierin ook geen verbetering in komen. Ik heb het vermoeden dat een RTX4070super het redelijk aan kan maar een RTX5070 is natuurlijk weer beter met mogelijk bijna dezelfde prijs.

CPU Mocht je ook problemen hebben met je CPU dan als ik jouw was zou ik kiezen voor een tweede hands 5800X3D AM4 systeem of nieuw AM5 met bv 7700X CPU, kun je later altijd nog upgraden nl.

Trouwens FC is nu in de aanbieding zie ik, https://il2sturmovik.com/store/flying-circus/

Maar ligt je interesses bij WW1 flysims, weliswaar niet voor VR toepassing zou ik zeker eens deze uitproberen: https://overflandersfields.com/
Dacht al een verouderd spel met slechte optimalisatie idd..

Waarom altijd NVIDIA voor VR? De 7900 XT is dezelfde prijs en performed volgens benchmarks minstens 18% beter dan de 4070 Super, op zowel rasterization en VR. Enige waar ze closer zijn is RT, maar dat is dus geen aspect voor de user? Ik weet dat AMD drivers minder waren voor VR, maar dat is toch echt al vele jaren geleden.

Maar wat unknown zegt klopt, ik denk dat je met AM4 ook al prima zit, dus sluit een upgrade ipv new build niet uit.

Bedankt voor het gedegen in-game-VR-ervaring-advies unknown. FC vloog ik vanaf zn release en ik stopte doordat mn workstation GPU geen vloeiend beeld kan genereren. Voor VR is het spel dus niet geoptimaliseerd. Welke nieuwe sim is studios 777 nu aan het ontwikkelen, ook ww1? Ook via Steam te spelen neem ik aan.

upgrade of new build, nog ff over nadenken.

Dacht al een verouderd spel met slechte optimalisatie idd..

Waarom altijd NVIDIA voor VR? De 7900 XT is dezelfde prijs en performed volgens benchmarks minstens 18% beter dan de 4070 Super, op zowel rasterization en VR. Enige waar ze closer zijn is RT, maar dat is dus geen aspect voor de user? Ik weet dat AMD drivers minder waren voor VR, maar dat is toch echt al vele jaren geleden.

Maar wat unknown zegt klopt, ik denk dat je met AM4 ook al prima zit, dus sluit een upgrade ipv new build niet uit.
Omdat Nvidia veel beter geoptimaliseerd zijn voor VR, het is te vergelijken met AMD/Nvidia RT. Nvidia heeft voor VR bv applicaties ontwikkeld die heel fijn zijn in VR en alleen met Nvidia kaarten werken. AMD besteed totaal geen aandacht aan VR, hier moet je echt hebben van de raw power. Benchmarks op de 2D monitor wereld zeggen niets, omdat VR zoveel performance vreet en tov monitor veel slechter beeld geeft, is het belang van VR applicaties heel groot. Bv deze limitatie: “AMD and Intel do not support foveated rendering with Direct3D 11 applications”
FC is trouwens DX11.

Op Tweakers ben ik ooit met een member in gesprek geweest die werkte bij een VR bedrijf welke dit trouwens ook bevestigde en advies gaf ga voor Nvidia in mijn keuze 4070ti super & de toen bijna gelijk geprijsde 7900XTX. Uiteindelijk niet gedaan want ik ga toch voor 5000 reeks.

Voor de topic starter:
Il-2 Korea en Combat Pilot https://stormbirds.blog/
Verder kwam ik dit nog tegen

Terug
Bovenaan