Z790 X AX (rev 1.x) mb met welk RAM?

Jan Sloter

Nieuw forumlid
Ik ben hier nieuw, maar geen newbee 😉
Heb genoemd mb met 2x16GB Kingston Fury DDR5 RAM 5600
Ik wil dit uitbreiden naar 64GB en zoals hier al eens is 'gezegd' is 2x32 beter dan 4x16.
Ik ga deze dus inwisselen voor 2x32. Is het zinvol om RAM met meer dan 5600MHz te plaatsen?
Alvast dank.
Gr Jan

Laatst bewerkt:
Je hebt een intel systeem dus moet je kijken naar XMP-ondersteund geheugen. Voorbeeld: KLIK HIER.
Kijk ook eens naar het bestaande geheugen. Misschien kan je datzelfde type in 2x32Gb krijgen, dan kan je die 2x16Gb er eventueel nadien nog bijsteken en testen.

Dank voor je reactie.
Mijn vraag luidde: Is het zinvol om RAM met meer dan 5600MHz te plaatsen?
Heb je daar een antwoord op?

Sorry, my mistake, ik had te snel over de bestaande modules gekeken. Neen, ik denk dat er voor jou geen winst valt te halen in hogere frequentie(s).
Dit was eigenlijk degene die ik wou adviseren: KLIK HIER.

Voor Intel en DDR5 hoef je mestaal niet aan Gears te denken, dus ik zou vooral kijken naar frequentie EN CAS-latency EN prijs.

https://notkyon.moe/ram-latency.htm handige site om true latency te vergelijken.

Weet niet welke sticks van 5600 MHz je momenteel op het oog hebt, maar het kan zomaar zijn dat we betere sticks voor je kunnen vinden op een zelfde of lagere prijs.

Thanks. Ik dacht hieraan (wat ArtstudioG ook al suggereerd):

Kingston DDR5 FURY Beast 2x32GB 5600 KF556C40BBK2-64​

5600 MHz en 40 CL voor zo'n prijs?

Beide sneller EN lagere latency voor dezelfde of lagere prijs. Bovenste heeft de laagste latency.

Ervan uitgaande dat je moederbord hoger dan 5600 Mhz ondersteund. Maar zelfs als dat het niet doet, dan is de lagere latency en prijs alsnog beter.

@ atimmers: 'Jouw' Patriot komt niet voor in de "Geheugen Support List" van Gigabyte voor mijn bord. De G.Skill daarentegen weer wel. Gezien de lage CL waarden en de prijs, lijkt mij dit een goede keus. Bedankt

Welk moederbord heb je? Dan pak ik de manual er ook even bij. Ben wel benieuwd waarom ze het niet supporten. Ik gok dat het eerder om een Qualified Vendor List oid gaat, dus dan werkt het wel gewoon.

EDIT: Oeps, vergat dat het in de topic naam staat

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een QVL, dus lijstje met dingen die ze zelf hebben geverifieerd dat het werkt. Die Patriot zullen gewoon werken.

Verschil is 10 euro voor 20% betere true latency. Maar ik denk dat veel gebruikers het verschil niet zullen merken, dus Ripjaws zijn ook prima 👍

Ik heb toch nog even verder gezocht en kom het vlgd stelletje tegen: de

G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RK​

DDR5 - 64 GB: 2 x 32 GB - 288-PIN - 6400 MHz / PC5-51200 - CL32 - 1.40V - Intel XMP 3.0​

Not cheap (€250-), maar wel snel(ler)

Laatst bewerkt:
Ik had in mijn zoektocht specifiek gezocht voor alleen keuzes rond of onder je oorspronkelijke bedrag.

Voor 220 euro heb je ook nog dit (even snel als de 2 gelinkte modules):

En voor 210 euro:

Dit is allebei even snel als de 6400 Mhz modules die je hebt gelinked. +400 MHz staat gelijk aan -2 CL, dus 6400@32 = 6000@30

Voor al deze dingen geldt dat dit om overclock snelheden gaat (XMP is ook overclocking), dus er is geen garantie dat je het stabiel krijgt op de snelheid op de verpakking.

Aangezien de Kingston (laatste link) dus even snel is als de 3 andere 6400s EN goedkoper is EN de kans het grootste is dat dit stabiel zal draaien zou dit voor mij de keuze zijn.

Laatst bewerkt:
De twee laatste van jou keuze zijn beiden niet te vinden in de "Geheugen Support List" van Gigabyte, dus houd ik het op mijn laatste keuze. Wel bedankt voor het meedenken/zoeken.
Gr Jan

Terug
Bovenaan