Eerst PC freeze bij video's en nu geen leven meer

VincentC

Nieuw forumlid
Hopend op wat hulp van kenners.

Sinds de installatie van mijn nieuwe pc heb ik problemen gehad met de vide output van het MSI PRO Z890-S WIFI mb. In het begin kreeg ik allerhande flikkerende punten op mijn scherm te zien. Zelfs na verwijderen en (her)installatie van verschillende MSI drivers bleef het probleem bestaan.

Netflix videostreams liepen steeds vast. Geluid bleef wel doorlopen.

Bij random videofragmenten, zelfs gewoon scrollen door Facebook of website met imbedded video, kreeg ik een kritieke systeemfout, waarbij de computer automatisch opnieuw opgestart werd en enkel het BIOS laadde. Windows startte niet meer op vanuit het BIOS, tenzij na een harde restart.

Recent sterke decline: na de ntig kritieke systeemfout bij het bekijken van een video start de pc helemaal niet meer op. De LED van de case licht nog op, het scherm signaleert een input, maar alles blijft gewoon zwart. BIOS wordt zelfs niet meer geladen.

Specs:
- MSI PRO Z890-S WIFI
- Intel Core Ultra 7 265K
- be quiet! Dark Rock Pro 5
- Corsair MP700 PRO XT 2TB M.2 SSD
- Corsair DDR5 Vengeance 2x24GB 8400 CUDIMM CMKC48GX5M2X8400C40 geheugenmodule
- be quiet! System Power 11 550W PSU / PC voeding

Niet overklokt, temp zat altijd goed, geen andere foutmeldingen en uitstekende benchmarks.

Jammergenoeg geen logs meer kunnen controleren, want pc start gewoon niet meer op.

Ik dacht aan een defect op de videochip op het moederbord, maar weet niet hoe dat nog in de huidige staat te controleren valt.

Iemand een idee?

Het kan ook duiden op een stervende SSD. Zeker omdat hij niet doorstart en in bios boot.

Je moet eens kijken na een crash als hij opstart in de bios of je pc de SSD nog ziet in de bootopties.

Pc start (licht op case brandt en fans draaien), maar scherm blijft zwart en bios wordt niet meer geladen.
Als SSD niet werkt, zou toch minstens bios moeten geladen worden?
Vandaar dat ik vermoed dat er eerder een probleem is met het mb zelf.

Dus dit is een systeem zonder videokaart? Je zou nog kunnen proberen om een health check op je SSD uit te voeren zodat je weet wat de levensduur daarvan is:

Of een sfc/ scannow om je Windows installatie te repareren in combinatie met een CHKDSK voor bad sectors op je SSD. Ik zou dat toch wel voor de zekerheid uitvoeren zodat je zeker weet dat het daar niet aan ligt. Maar geven die geen foutmeldingen dan zou ik zo snel mogelijk een nieuw bord kopen.

Bedankt voor de tips. Geen videokaart idd.
Ik ga een vriend zoeken die dit SSD'tje kan inpluggen en testen.

Bedankt voor de tips. Geen videokaart idd.
Ik ga een vriend zoeken die dit SSD'tje kan inpluggen en testen.
Dit kun je zelf doen: Opdrachtprompt openen als admin en type in:
chkdsk /f /r
/sfc scannow
De eerste command repareert je schijf op bad sectors, de tweede command herstelt eventuele fouten in je Windows installatie.

Met Crystaldisk kun je de levensduur van je SSD nakijken.

Terug
Bovenaan