Pc blijft freezen, geen oplossing

tommiejer

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Het ondersteunde is met ai geschreven, maar is wel het probleem waar ik tegen aanloop. Hieronder beschrijf ik wat ik tegengekomen ben en al heb geprobeerd, maar kom er niet meer aan uit. De pc heeft 1,5 jaar moeiteloos gedraaid en dit probleem is de afgelopen 2 maanden heel erg geworden:

Ik heb een probleem met mijn pc waarbij het systeem volledig vastloopt/freezed/uitschakeld. Het scherm blijft hangen en de pc reageert nergens meer op, waardoor ik een harde reset moet uitvoeren. Er verschijnt geen blauw scherm.

Mijn systeem:

• CPU: Intel Core i5-14600K
  • Moederbord: ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI
  • BIOS-versie: American Megatrends Inc. 1663, datum 08-08-2024
De belangrijkste meldingen in Logboeken rond het moment van de freeze zijn:

1. Microsoft-Windows-WHEA-Logger — Event ID 1
    “Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.”
  2. Microsoft-Windows-WHEA-Logger — Event ID 19
    “Er is een gecorrigeerde hardwarefout opgetreden.”
    Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
    Foutbron: Corrected Machine Check
    Fouttype: Internal parity error
    Processor-APIC-id: 24 / 25
  3. Microsoft-Windows-Kernel-Power — Event ID 41
    “Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten.”
    BugcheckCode: 0
    WHEABootErrorCount: 1
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

• De pc freezed ook bij normaal gebruik, niet alleen onder zware belasting.
  • Er verschijnt geen BSOD en voor zover ik kan zien wordt er geen duidelijke minidump aangemaakt.
  • De videokaart is tijdelijk verwijderd/getest zonder videokaart; de freeze bleef optreden.
  • RAM-sticks zijn afzonderlijk getest in slot A2; met beide sticks afzonderlijk bleef het probleem optreden.
  • XMP is uitgeschakeld.
  • BIOS-instellingen staan zo veel mogelijk op default.
  • Temperaturen lijken niet de directe oorzaak te zijn.
Omdat de WHEA-meldingen specifiek “Processorcore” en “Internal parity error” aangeven, vraag ik mij af of dit eerder wijst op een probleem met de CPU, BIOS/microcode/power limits of toch het moederbord.

De CPU heeft nog garantie, dus ik overweeg om hiervoor een RMA/garantieaanvraag te starten. Denken jullie dat deze meldingen vooral richting CPU wijzen, of moet ik eerst nog iets anders uitsluiten?

Dit soort klachten worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door je werkgeheugen of door de CPU.
Je werkgeheugen kun je elimineren, door één van je 2 reepjes uit de machine te halen, en het opnieuw te proberen. Treedt de instabiliteit niet meer op? Dan is het verwijderde reepje geheugen mogelijk defect. Treedt het wel op? Wissel de modules dan, en probeer het opnieuw.

Als het probleem er dan alsnog is, dan vermoed ik helaas dat je processor defect is. De 14th gen intel processoren kunnen kapot gaan als het moederbord ze teveel voltage geeft, wat helaas een probleem is dat kan gebeuren bij deze serie. Als je processor nog in de garantie valt zal Intel hem voor je omwisselen, dus er is geen man overboord, maar je zult hem dan wel even moeten missen.

Meer info:

Dit soort klachten worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door je werkgeheugen of door de CPU.
Je werkgeheugen kun je elimineren, door één van je 2 reepjes uit de machine te halen, en het opnieuw te proberen. Treedt de instabiliteit niet meer op? Dan is het verwijderde reepje geheugen mogelijk defect. Treedt het wel op? Wissel de modules dan, en probeer het opnieuw.

Als het probleem er dan alsnog is, dan vermoed ik helaas dat je processor defect is. De 14th gen intel processoren kunnen kapot gaan als het moederbord ze teveel voltage geeft, wat helaas een probleem is dat kan gebeuren bij deze serie. Als je processor nog in de garantie valt zal Intel hem voor je omwisselen, dus er is geen man overboord, maar je zult hem dan wel even moeten missen.

Meer info:
Allereerst bedankt voor de reactie, beide ramsticks geprobeert samen en afzonderlijk, ik kan geen goede test doen omdat het probleem (freezen) inderdaad snel optreed. Dan zal het de cpu zijn. Zit gelukkig nog garantie op, ik woon in de buurt van breda dus ga morgen even langs de winkel. Mocht er nog wat anders uitkomen dan laat ik het weten.

ik zou ook heel sterk aanraden om je BIOS te updaten. Intel heeft met de 13de en 14de generatie processoren namelijk problemen gehad met iets genaamd "microcode" Dit zorgt er bij oude BIOS versies voor dat er teveel stroom naar je processor toe gaat en kan op den duur schadelijk zijn.

Een BIOS update kan je makkelijk zelf uitvoeren met een USB stick en de laatste (niet beta) versie van de BIOS op de website van je moederbord.

Het kan zijn dat dat je processor defect heeft gemaakt maar dat is natuurlijk maar een aanname, het kan wel zeker helpen om eventuele toekomstige schade te weerhouden.

Terug
Bovenaan