oververhitting in recente build

Brtrnd

Nieuw forumlid
Hallo
ik heb in November onderdelen gekocht en samengesteld om er proxmox server op te installeren. Het was de eerste keer dat ik een pc in elkaar zet.
Dit werkte perfect goed.

Vorige week echter was het ding plots niet meer responsief; geen scherm, geen lichtje op toetsenbord, ... Ik was toen op reis, dus ik heb het pas enkele dagen later kunnen bekijken.
Na reboot werkte het een dag goed en dan viel het weer uit.
Nu valt hij bijna onmiddellijk uit: ik laat hem een uurtje uitgeschakeld afkoelen, zet hem op en vaak heb ik niet de tijd om aan te melden voordat hij niet meer responsief is.

De fans draaien. Ik zie niets in journalctl dat wijst op iets thermische problemen.
Tijdens een van mijn reboots installeerde ik 'sensors' en zag ik in de eerste minuut na 'koude' start al een temp rond 80C op de cpu. en de achterkant van de mobo is ook te warm om aan te raken.
Als ik in bios scherm blijf, blijft de temp rond de 59C en blokkeert het niet.

Kan iemand mij adviseren wat ik best nakijk?

ik vind het straf dat het zo snel zo warm wordt, dat de fins van de cpufan minder warm zijn dan de mobo zelf.
ik kan de koelpasta vervangen, deze was er van het fabriek uit op, dus zou beter moeten zijn dan wat ik kan?

edit, links van de processor assembly is er nog een metalen stuk met capacitators rond. die is ook amper aanraakbaar warm. Ik zie fysiek niets speciaals aan het bord

Componenten: Asrock B650 + Ryzen 7

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eerst je cpu koeler er af moet schroeven, kijken of je cpu er nog goed in zit en dan heel goed opletten dat je de cpu koeler er weer correct op plaatst. Hij zou dan weer correct moeten booten. Als je je cpu hebt overgeklokt zou ik ook de bios resetten.

Start de pc correct op, dan wel even kijken met hardware monitor of zo of alles goed zit met je warmteproductie in je systeem. Slaat de pc weer af, dan is er toch iets kapot, maar dat zien we dan wel.

Ik denk dat je eerst je cpu koeler er af moet schroeven, kijken of je cpu er nog goed in zit en dan heel goed opletten dat je de cpu koeler er weer correct op plaatst. Hij zou dan weer correct moeten booten. Als je je cpu hebt overgeklokt zou ik ook de bios resetten.

Start de pc correct op, dan wel even kijken met hardware monitor of zo of alles goed zit met je warmteproductie in je systeem. Slaat de pc weer af, dan is er toch iets kapot, maar dat zien we dan wel.
bedankt voor je antwoord.

Ik heb niet overclocked en in de bios staan mijn fans op performance (maar ik denk dat dit gaat over case fans; en niet over cpu fan)
Ik heb de koeler er af geschroefd, alles ziet er normaal uit; de cpu kan denk ik niet verkeerd zitten (hij heeft maanden gewerkt dus install was goed; hij zat goed vast onder de koeler). De koelpasta zag er normaal uit denk ik: een dunne film op de cpu en op de koeler.
Ik heb hem er terug op gevezen, goed gecheckt dat de vijzen aangespannen waren en aangeschakeld.

ik gebruik nu het commando 'sensors' en ik herhaal de actie om de x tijd om de temp van de pc te zien.

ik had hem terug ingeschakeld, ongeveer 30 a 45 seconden na de knop in te drukken is proxmox opgestart en gaf het 58 graden aan. Max 1 minuut later was het weer vastgelopen.

Het metalen onderdeel links is waarschijnlijk de voltage regulator. Dat is -denk ik- hetgene wat warmte maakt; en die warmte gaat over naar de processor (kan dat?).
De achterkant van het mobo is daar enorm warm (kan ik niet echt aanraken).

opgelet, het systeem slaat niet af: de fans blijven draaien, de HDD's blijven draaien, de rgb-ram blijft licht geven. Het is gewoon totaal niet responsief: output naar scherm is zwart, keyboard-capslock led valt uit en gaat niet aan als ik capslock induw.

Om verdere schade te voorkomen zou ik direct stoppen met alle pogingen en het moederbord terugsturen als er nog garantie op zit en/of een nieuw moederbord kopen. Wat er precies kapot is gegaan zou ik je niet kunnen zeggen maar het feit dat je moederbord op een gedeelte te warm wordt om aan te raken zegt eigenlijk genoeg.

Om verdere schade te voorkomen zou ik direct stoppen met alle pogingen en het moederbord terugsturen als er nog garantie op zit en/of een nieuw moederbord kopen. Wat er precies kapot is gegaan zou ik je niet kunnen zeggen maar het feit dat je moederbord op een gedeelte te warm wordt om aan te raken zegt eigenlijk genoeg.
ok, er zit nog garantie op, dus ik neem contact op met Megekko. Ik was inderdaad zo min mogelijk aan het opstarten om dat te vermijden.
Bedankt voor je raad!

Lijkt zo te zien inderdaad op een defect moederbord.
Kleine toevoeging wel, na wat research zou je CPU koeler genoeg moeten zijn voor een 95TDP Watt CPU, de 7700X heeft echter een default TDP van 105 Watt. Alles zal dus een lange tijd er warm zijn geworden en zou een reden kunnen zijn waarom er zo snel een defect optreed.

Wellicht is het een optie om eens te kijken naar wat betere CPU Koeling? Of eventueel een PBO Eco mode aanzetten als je systeem weer werkt?

Terug
Bovenaan