Mobo wordt warm en reageert niet meer

Brtrnd

Nieuw forumlid
Hallo allemaal

Ik heb in november 2025 volgende configuratie gekocht bij Megekko. Dit was mijn eerste volledige build.

• Mobo: ASRock B650M-H/M.2+ moederbord
  • PSU: Seasonic G12 GC-650 PSU
  • CPU: AMD Ryzen 7
  • RAM: Kingston DDR5 Fury Beast RGB 2x16GB
  • Case: Jonsbo C6 (vrij kleine case)
  • Geen GPU.
Dat heeft goed gedraaid; gebruikt als Proxmox server (HomeAssistant + Minecraft en nog wat kleinere zaken).
Tijdens mijn verlof was de server plots niet meer responsief. Toen ik thuiskwam was de fan aan het draaien; maar reageerde er niets meer. Reboot helpt voor een minuut of twee max en dan valt hij weer uit.

de VRM (heatsink in de buurt van CPU) wordt echt warm: amper tot niet aanraakbaar.
De CPU zelf lijkt niet overdreven warm te worden.

Mits hulp van megekko forum en van Claude; heb ik besloten om het terug te sturen voor RMA. Ik kreeg een nieuw bord (or so I believe); en ik heb een extra fan bijgevoegd: Noctua NF-A14 industrialPPC met 158.50 CFM (geluid is niet belangrijk).
En nu krijg ik exact hetzelfde issue opnieuw: de cpu temperatuur blijft redelijk normaal maar stijgt wel langzaam (volgens BIOS). De heatsink van de VRM wordt enorm warm (ook de mobo aan de achterkant wordt superheet). En na enkel minuten stopt het ding volledig.
Dus ik vermoed dat het probleem eerder ik ben; en niet het bord?

Is er iemand die mij kan helpen:

Kan het zijn dat ik ergens kabels verkeerd heb gestoken wat dit veroorzaakt?
Nu ik er stevige fan op heb gezet en via bios die op full heb gezet, is het geen probleem van luchtstroom meer (de oude fan trekt lucht weg boven de vrm; de nieuwe blaast van onder de lucht over vrm en cpu koeler.

Ik ben eerlijk gezegd ten einde raad.

Terug
Bovenaan