Defectie voeding?

Kooistra

Nieuw forumlid
Het gaat om een voeding be quiet! Pure Power 13 M 850W PSU / PC

Gisteren ineens PC uitgevallen, alleen de RGB van de geheugenmodules doet het nog maar de rest niet. aan/uit knop werkt nog, maar als ik de stroom op de pc zet gebeurt er verder niets:

- fans draaien niet (zelf geen klein tikje)
- voeding maakt ook geen geluid
- fan van voeding draait ook niet

Met hulp van AI heb ik de 24 pins stekker doorgemeten:
Resultaat:
- Voeding aan geeft geen klik, fan gaat niet draaien

Meten van 24 pins stekker:
A meting tussen 15 en 9 geeft 5.1 V
B brug tussen 16 en 15 (of 17) en dan meten tussen 15 en 10/11 geeft 0V

A zou erop wijzen dat het 5V circuit nog functioneert (daarom ook de RGB nog wel actief
met B zou ik door de brug de voeding activeren, en dan zou ik tussen pin 15 en 10 12V moeten meten.

Conclusie volgens mij: voeding kapot. Zeker omdat er helemaal niet gebeurt qua fans, en de voeding zelf ook geen enkel teken van leven geeft als ie aangezet wordt. Wel gek want is 1 jaartje oud. Natuurlijk wel warm geweest de afgelopen weken maar zou makkelijk moeten kunnen.

Als je lichtjes op het moederbord niet branden (de vier van cpu, geheugen, etc) en in combinatie met je meting is het inderdaad je PSU. Jammer, het lijkt me een goed merk, ik heb zelf de 1000w versie.

Laatst bewerkt:
Als je lichtjes op het moederbord niet branden (de vier van cpu, geheugen, etc) en in combinatie met je meting is het inderdaad je PSU. Jammer, want ik dacht dat het een goed merk was. Ik heb zelf de 1000w versie.
1x iets stuk betekent wat mij betreft niet direct dat alles bagger is hoor. En de 10 jaar garantie die ze geven zou ook vertrouwen moeten geven (in ieder geval gaat dat voor mij het probleem wel oplossen denk ik, ook al is het even irritant nu)

Terug
Bovenaan