New Build start niet op ASUS PRIME Z890M-PLUS WIFI

sylvaink

Nieuw forumlid
Pc bestaande uit:

Patriot Memory Viper Venom 2x32GB 6000Mzh CL30 PVV564G600C30K geheugenmodule
ASUS PRIME Z890M-PLUS WIFI
Intel Core Ultra 5 235
Corsair RM650e 2025 PSU / PC voeding
Lexar NM1090 Pro 1TB M.2 SSD

PC start dan wel dan niet op in bios, 1 geheugen module alle plaatsen . Wat me opviel als ik de geheugen module eruit haalde en terug erin plaatste startten hij op. Persoonlijk denk ik niet dat dit mogelijk is en eerder toeval.

Nieuw mainboad besteld ander merk voor de zekerheid:
Gigabyte Z890M AORUS ELITE WIFI7 ICE

Nu start hij nooit op in de bios en wat me opvalt lampje dram op moederbord brand cotinu. Daarna hoor ik de voeding 2 keer klikken en cpu led op mainboard gaat aan maar ook direct uit daarna gaat dram branden en blijft continu branden.

Iemand raad, kan al slecht nieuwe cpu, geheugen en voeding gaan bestellen 🙂 om eruit te komen.

DRAM-led continu aan en PSU die twee keer klikt wijst bijna altijd op een geheugenprobleem of een BIOS-issue, niet op een defecte voeding. De ram modules die je hebt zijn gevoelig op intel ultra systemen en geven vaker post problemen.

Dat hij soms start wanneer je het RAM eruit haalt en opnieuw plaatst is typisch gedrag bij slecht ram contact of borderline compatibiliteit.

Check dit even in volgorde:

BIOS updaten via Q-Flash Plus (zonder CPU/RAM). Veel Z890 borden komen met een oude BIOS.
Test 1 geheugenmodule in A2, XMP uit.
Probeer ander DDR5 geheugen, liefst 5600MHz CL36 of iets uit de QVL.
CMOS reset.

Kans is groot dat het aan RAM of BIOS ligt, CPU is veel minder waarschijnlijk.

Het is echt een ramp.
Ik heb dus op aanraden van Support Gigabyte deze gekocht: Kingston DDR5 FURY Beast 2x32GB 5600 KF556C36BBEK2-64 geheugenmodule
Helaas heeft dit ook niet geholpen. Ook een nieuwe voeding, voor de zekerheid dan maar gekocht.

Test in A2 gedaan, maar geraak gewoonweg niet in de BIOS. DDR5 5600MHz CL36 is wat ik gekocht heb :-(

Ten einde raad en maar een cpu besteld voor de zekerheid. Heb hier effectief 2 pc's liggen nu en nog werkt niets :-(

Dit maakt het wel wat moeilijker ja.

Als twee verschillende Z890 borden, twee ram kits EN twee PSU’s exact hetzelfde doen dan ligt het bijna zeker aan de BIOS die jouw Intel Core Ultra 5 235 nog niet ondersteunt. De symptomen die je opnoemt zoals DRAM lamp blijft aan, geen beeld, CPU lamp flitst kort, komt hier het meest mee overheen

Je komt pas verder als je de BIOS is update via q-flash op het gigabyte bord. Dat moet zonder CPU en zonder RAM gebeuren. Als dat niet goed gebeurt, start het systeem nooit op, ongeacht welk geheugen of welke voeding je plaatst.

Wat je dus moet doen:

USB stick fat32 formatteren
Laatste bios downloaden van Gigabyte
Alleen het bios bestand op de USB
USB in de q-flash poort
PSU aan maar pc niet aanzetten
Q-flash knop indrukken en wachten tot de led klaar is

Als de led na een paar seconden stopt, is de flash mislukt.
Pas na een geslaagde BIOS update met een RAM module in A2 proberen te starten.

Terug
Bovenaan