1 van de fans draait minder snel

flapper

Nieuw forumlid
Ik heb the box 7 vandaag gemaakt, maar als hem aanzet draait 1 van de fans minder hard als de andere twee. Je kan dat in de foto die ik heb gemaakt goed zien dat hij wel draait maar minder hard. Hoe kan ik dit oplossen?

Bijlagen

• IMG_4615.webp
    IMG_4615.webp
    36,9 KB · Weergaven: 2
De pc gaat trouwens soms naar de bios en soms heb ik een zwart scherm en ik snap niet wat ik moet doen

Hoi,

Ik kan nog reageren daar ik mijn account opgezegd heb wegens beleid van megekko waar ik het niet mee eens ben.
Zo ook hier weer, bij technische vragen sturen ze je naar een forum waar dan veelal andere klanten/kopers je dan aan een oplossing moeten helpen.
Zo hoort het niet is mijn mening...

Maar jouw probleempje is niet zo moeilijk, ook bij MSI kun je in het Bios de fan´s configureren.
Zelf ben ik door vele uitval van MSI spul er geen fan van maar daarmee zeg ik niet dat het slecht is.
Bij Asus al meer dan 15 jaar nooit geen problemen gehad en in het Bios kun je het mobo zelf de instellingen laten uitzoeken.
Erna heb ik handmatig nog e.e.a. bijgesteld.
Resultaat: een pc die standaard op 4000Mhz draait is overgeklokt naar... 4700Mhz en de temperaturen blijven dik onder de 60graden.
En de fan´s draaien rustig rond de 1000 toeren op de waterpomp zelf na, die draait altijd op volle toeren, circa 3000.
Ook daar had ik wat problemen mee, zie mijn topic over waterkoeling.
Je zult er ook wat antwoorden vinden over wat ik vind en daar was niet iedereen van gediend, maar dat mag.
Ik heb mijn oplossing gewoon op het internet gevonden en niet via hier.

Heel veel succes,
Kees

Goedemorgen Flapper! Die ventilatoren worden aangestuurd door instellingen in de BIOS van het moederbord. Keessie heeft waarschijnlijk de juiste oplossing voor je omschreven.

Alle fan-headers op het moederbord (die aansluitingen waar je ze op schuift) zijn individueel aan te sturen. Dat doe je door de fan-curve in te stellen, je kunt ze ook voor alle ventilatoren gelijk zetten.

1. Start de pc opnieuw op en druk meerdere keren op Delete om de BIOS te openen.
  2. Klik op Hardware Monitor (of druk op F7 voor Advanced Mode en kies vervolgens Hardware Monitor).
  3. Je ziet nu alle fan headers, zoals:
    • CPU_FAN
    • PUMP_FAN
    • SYS_FAN1
    • SYS_FAN2
    • SYS_FAN3
    • enz.
  4. Selecteer een van de SYS_FAN-aansluitingen.
  5. Stel de ventilatorcurve in zoals je wilt.
  6. Herhaal exact dezelfde instellingen voor de overige SYS_FAN-aansluitingen.

Zo reageren alle aangesloten ventilatoren op dezelfde manier en draaien ze (bij gelijke ventilatoren) vrijwel even snel.

Terug
Bovenaan