hallo,
Ik heb een klein beetje verstand van computers, in de zin dat ik weet wat alle onderdelen doen en wat belangrijk is. Ik heb echter weinig verstand van de specifieke prestaties van de nieuwste onderdelen. Daarom zou ik heel graag jullie hulp willen gebruiken om te controleren of deze onderdelen voldoende zijn om een goede PC te maken, of dat er dingen beter anders kunnen.
Vooraf: opslag (SSD) hoef ik niet te kopen, hier heb ik zelf al goede onderdelen voor liggen met een snelheid van 7000 MB/s en 2Tb.
Waar ik de PC voor ga gebruiken:
Ik speel eigenlijk geen competitieve FPS-games (zoals Call of Duty of Counter-Strike). Ik ga de computer voornamelijk gebruiken voor een mix van zware grafische spellen zoals Cyberpunk 2077, en CPU-intensieve games zoals Total War: Warhammer 3 en Mount & Blade II: Bannerlord. Ik geniet vooral van mooie graphics en vloeiende gameplay tijdens grote veldslagen op hoge instellingen. verder kan mijn pc nu niet veel aan dus koop ik denk ik in de toekmost wel zware spellen voor de videokaart.
Hier is de lijst met onderdelen die ik momenteel op het oog heb:
Is het mogelijk om een vergelijkbaar, krachtig systeem te maken dat DDR4 accepteert, zodat ik mijn huidige RAM-geheugen kan hergebruiken? (Aangezien DDR5 nu zo duur is). Of lever ik dan te veel in op prestaties en toekomstbestendigheid?
Ik hoor heel graag jullie feedback over de compatibiliteit, bottlenecks of eventuele slimme bespaartips!
Alvast super bedankt voor het meedenken!
Ik heb een klein beetje verstand van computers, in de zin dat ik weet wat alle onderdelen doen en wat belangrijk is. Ik heb echter weinig verstand van de specifieke prestaties van de nieuwste onderdelen. Daarom zou ik heel graag jullie hulp willen gebruiken om te controleren of deze onderdelen voldoende zijn om een goede PC te maken, of dat er dingen beter anders kunnen.
Vooraf: opslag (SSD) hoef ik niet te kopen, hier heb ik zelf al goede onderdelen voor liggen met een snelheid van 7000 MB/s en 2Tb.
Waar ik de PC voor ga gebruiken:
Ik speel eigenlijk geen competitieve FPS-games (zoals Call of Duty of Counter-Strike). Ik ga de computer voornamelijk gebruiken voor een mix van zware grafische spellen zoals Cyberpunk 2077, en CPU-intensieve games zoals Total War: Warhammer 3 en Mount & Blade II: Bannerlord. Ik geniet vooral van mooie graphics en vloeiende gameplay tijdens grote veldslagen op hoge instellingen. verder kan mijn pc nu niet veel aan dus koop ik denk ik in de toekmost wel zware spellen voor de videokaart.
Hier is de lijst met onderdelen die ik momenteel op het oog heb:
- Processor (CPU): AMD Ryzen 7 9800X3D (€ 419,00)
- Videokaart (GPU) optie 1: MSI GEFORCE RTX 5070 12G GAMING OC (€ 649,00)
- Videokaart (GPU) optie 2: MSI GEFORCE RTX 5070 12G GAMING TRIO OC (€ 739,00)
- Vraag: Megekko Box 7 adviseert de Trio OC versie. Is dit het prijsverschil en de upgrade echt waard qua koeling en prestaties?
- Moederbord: MSI X870E GAMING PLUS WIFI (€ 229,00)
- Vraag: Ik heb gehoord dat vooral de DDR5 en PCIe-verbinding belangrijk zijn. Is dit bord goed genoeg, of is het juist te veel van het goede (overkill)?
- Werkgeheugen (RAM): Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 6000MHz (€ 359,00)
- Vraag: RAM is nu heel duur. Ik hoorde dat deze Corsair kit prima is, in plaats van de Kingston DDR5 Fury Beast. Wat is jullie mening?
- Processorkoeler: MSI MAG CORELIQUID A15 360 WATERKOELER (€ 89,90)
- Voeding (PSU): MSI MAG A850GL PCIE5 II PSU (€ 89,00)
- Opmerking: De 750 watt versie scheelt maar een tientje, dus deze 850W leek me een veiligere keuze.
- Behuizing: MSI MAG PANO 110R PZ Black Behuizing (€ 89,00)
- Extra: Thermal Grizzly CPU AM5 Contact & Sealing Frame (€ 24,90),
- kreeg ik aangeraden van iemand voor als je hem lang gaat gebruiken (wil er wel lang mee doen). maar is het echt nodig?
- Monitor: MSI MAG 341CQP QD-OLED (Ultrawide 3440x1440)
- Vraag: Ik hoorde dat deze ultrawide resolutie erg zwaar is voor de videokaart. Moet ik een minder zwaar scherm zoeken, of trekt de RTX 5070 dit prima?
Is het mogelijk om een vergelijkbaar, krachtig systeem te maken dat DDR4 accepteert, zodat ik mijn huidige RAM-geheugen kan hergebruiken? (Aangezien DDR5 nu zo duur is). Of lever ik dan te veel in op prestaties en toekomstbestendigheid?
Ik hoor heel graag jullie feedback over de compatibiliteit, bottlenecks of eventuele slimme bespaartips!
Alvast super bedankt voor het meedenken!