Advies gezocht: laptop voor creatief werk (video/foto/web/3D modelling)

gaetanoosterlinck

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor intensief creatief werk zoals videobewerking, fotobewerking, webdesign en 3d moddeling. Budget €3500. De belangrijkste specificaties waar ik naar op zoek ben:

Minimaal 32 GB RAM

NVIDIA RTX 5080 (of beter)

Beeldscherm van minstens 16 inch met hoge resolutie

Kleurnauwkeurigheid met sRGB- en DCI-P3-dekking

Stil in gebruik (als mogelijk), zodat hij ook geschikt is voor in een klaslokaal

Op de site van Megekko heb ik zelf al een paar modellen gevonden die in aanmerking komen:

MSI Stealth A16 AI+ A3XWIG-016NL

Lenovo Legion Pro 7 16IAX10H

HP Omen Max 16-ah0030nd

MSI Vector 16 HX AI+ A3XWIG-016NL

Ik heb een paar vragen waar hopelijk iemand mij mee kan helpen:

1. Sluiten deze modellen goed aan bij de genoemde vereisten, of raden jullie andere alternatieven aan?

2. Welke toetsenbordindeling hebben deze laptops (QWERTY US, QWERTY EU/NL, AZERTY, …)?

3. Is er misschien iemand die foto’s van de toetsenborden van deze modellen kan delen?

Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!

Alle laptops die je gekozen hebt, gaan zeker voldoen. Qua specificaties kun je daarmee de mist niet in. Qua geluidsdruk is het echter een lastige. Ik neig er naar om te zeggen, kies de vector of stealth: dat zijn toch meer creator laptops dan de Legion en de Omen. Dat zijn weer echt gaming-specifieke apparaten.

Het is een beetje een tweestrijd;
De echte gaming units kunnen een hogere TGP leveren (meer vermogen) en bieden je dus net wat extra prestaties. De creator laptops hebben dat niet, en dat zal ze inherent stiller maken. Alleen... De koelcapaciteit van de gaming modellen is dan wel weer hoger. Dus welke je de stilste prestaties biedt, dat is afhankelijk van de load die je ze geeft. Overigens kun je in een klaslokaal de prestaties natuurlijk wat beperken, door hem wat energiezuiniger in te stellen. Als je dan (thuis) wat gaat renderen, dan zet je hem weer op vol vermogen.

Alle laptops hebben overigens een QWERTY indeling. De foto's van losse toetsenborden heb ik niet; tip: zoek ze even op via YouTube, wellicht geeft een video je een betere indruk dan een plaatje.

Toevallig heb ik een soortgelijke vraag (met iets minder budget). Ik zoek een laptop voor mijn zoon die die hem nodig heeft voor zijn opleiding grafisch vormgeven. Veel adobe en renderen.
We waren zelf al bij deze laptop uitgekomen:

MSI Vector 16 HX AI A2XWHG-203NL 16" Core Ultra 9 275HX RTX 5070 Ti Gaming laptop​

Helaas heeft deze laptop 16GB intern geheugen.
Wij zouden dit graag uitbreiden naar 32GB.

Is het geheugen van deze laptop uit te breiden naar 32GB?
Welk product (geheugenkaart) is daarvoor nodig?
Is het moeilijk dit zelf te doen?

Alvast bedankt voor de reactie!

Hi TeeCee,

Dat kan zeker, de MSI Vector kan zelfs tot 96GB geheugen aan.

1757942677142.webp
Je hebt dan SO-DIMM modules nodig met een snelheid van 5600MHz.
Ik heb wat filters voor je aangezet van modules die moeten werken in deze laptop:

Terug
Bovenaan