Asrock Radeon RX 7900 XTX Taichi - Hotspot

• Onderwerp starter Onderwerp starter TheMB
  • Startdatum Startdatum

TheMB

Nieuw forumlid
Hoi,

Ik heb een pc met daarin een Asrock Radeon RX 7900 XTX Taichi grafische kaart. Tijdens het gamen (onder andere Cyberpunk 2077, Red Dead Redemption 2, SW Outlaws en de AMD-stresstest) loopt de hotspot (junction temperature) van de GPU op tot 110 °C. De gewone GPU-temperatuur blijft dan rond de 55-60 °C.

Volgens AMD is 110 °C de maximale limiet, maar ik maak me zorgen omdat deze temperatuur constant wordt bereikt.

Ik heb al het volgende geprobeerd om het probleem op te lossen:
  • De GPU undervolted via AMD Adrenalin.
  • De fancurve van de videokaart aangepast naar een agressievere stand.

Helaas hebben deze aanpassingen er niet voor gezorgd dat de hotspot onder de 109-110 °C blijft.

Heeft iemand ervaring met dit specifieke probleem of met deze videokaart? Zijn er nog andere oplossingen die ik kan proberen? Zou het kunnen dat de koeling van de videokaart zelf niet goed functioneert (bijvoorbeeld door slechte thermal paste), en dat ik simpelweg pech heb met mijn kaart? Ik las dat het met deze kaart soms pech kan zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!
PS ik heb garantie bij Megekko.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-09-08 233557.webp
    Schermafbeelding 2025-09-08 233557.webp
    7,5 KB · Weergaven: 0
Heb je gezorgd voor voldoende ventilatie? De airflow in je systeem kan hier cruciaal in zijn.
Ook de ruimte waar hij in staat is belangrijk, als voorbeeld: Mijn eigen pc draait 10 graden warmer als ik de deur naar mijn kamer dicht houd (het is een heel klein kamertje).

Mocht ventilatie niet het probleem zijn, dan kan je altijd je videokaart RMA aanmelden. Daaruit kan achterhaalt worden of alles loopt zoals gewenst.

Dit forum was mijn 3de hit op Qwant met de zoektherm: 7900XTX taichi hotspot temp and memory junction temp - Nice.
Voor toekomstige bezoekers: Mijn stock Taichi had exact hetzelfde probleem met even hoge hotspot maar net iets minder extreem temperatuurverschil dan bij jou, wel 110 hotspot soms.

Dit probleem komt redelijk veel voor op deze kaarten. Hot spot temp is de hoogst gemeten temperatuur in de GPU die, GPU temp is het gemiddelde over de hele GPU. Een normale delta tussen de 2 temperaturen is een 20 - 25 graden max. Het probleem dat jij hier hebt heeft niets te maken met ventilatie maar met het contact tussen de GPU die en het koperen koeloppervlak van de koeler. 9/10 kans dat dit komt doordat de koelpasta is opgedroogd of verplaatst uit het midden van de GPU, genaamd "Pump-out". Kan ook zijn doordat de koeler geen goed contact maakt op een plek (niet vlak genoeg, kapje in het metaal bijvoorbeeld)

Er zijn 2 manieren om dit op te lossen:
1. Kaart terugsturen en om een andere kaart vragen, er zijn mensen die 3 Taichi's achter elkaar hebben gehad met exact hetzelfde probleem. De koelpasta is gewoon rommel, niet geschikt voor zo'n grote en warme kaart.
2. Zelf je kaart uit elkaar halen en de GPU "repasten" met een betere TIM (Thermal interface material)

Ik ben zelf voor optie 2 gegaan voor meerdere redenen, vooral omdat ik graag modificeer (en ervaring heb met direct-die koeling)
Thermal grizzly producten voor al mijn koeling besteld, steekt er ondertussen 2-3 jaar in: Kryosheet 29x25mm, thermal grizzly minus pad 2mm. Hoge kwaliteit van producten maar het is nog niet helemaal wat het hoort te zijn, heb nog altijd een 25-30 graden delta bij maximum belasting (+15% power limit). Kryosheet heeft geen optimaal GPU contact door de pads van 2mm denk ik, je hebt veel verschillende diktes nodig lees ik nu: GDDR6 VRAM1.0mm, VRM (MOSFETs)1.5mm, Inductors (Chokes)1.5mm, Backplate3.0mm, hierdoor zal mijn kryosheet een beetje te weinig die contact hebben.)

Wat ik nu ga proberen, en wat het internet (reddit) voorstelt: PTM7950 voor de die en een soort thermal putty (Upsiren UTP-8) in plaats van thermal pads met verschillende diktes. Bij velen bleek dit de beste en aangeprezen oplossing te zijn. Ga er mij dit of volgend weekend nog eens mee amuseren en zien wat mij de beste temps geven. DOEJ.

Terug
Bovenaan