• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

ASUS PRIME B650M-A WIFI II moederbord lijkt geen 128GB RAM te slikken

BProsman

Nieuw forumlid
Een nieuw ASUS PRIME B650M-A WIFI II moederbord.
2 setjes Patriot Memory Viper Venom PVV564G640C32K 2x32GB 6400Mhz geheugenmodule (128GB in totaal)

Als ik het moederbord (zonder nog enig boot device) opstart met 1 setje start hij prima op.
Eerst komt het ASUS logo na een seconde of 10 en dan krijg ik een "Setup scherm".
RAM word ook gezien dan.

Stop ik het 2e setje er bij start het moederbord niet meer op.
Setjes gewisseld, dus 2e setje er alleen in dan start hij nog steeds (64GB).
Dus de RAM lijkt wel OK, hij start met alle modules op zolang er maar niet meer dan 2 in zitten.

Setup staat volledig op "Default", muv van opstartscherm en F1 stop.

Hopelijk weet er iemand raad.

op de site van asus kan je je moederbord opzoeken, dan support klikken, dan klik je op cpu/memory support. daar kan je zien welke cpu/ram compatible is

misschien is dat wel het probleem, dat 4 sticks niet goed werken. soms komt het voor dat 4 sticks teveel stress geeft op de memory controller van de cpu. met name amd heeft hier last van.

Daarnaast is het ook een bekend probleem dat meer dan 64GB DDR5 heel instabiel kan zijn. Mocht je meer dan 64 GB willen zou ik ook altijd aanraden om een set van 4 sticks te pakken in plaats van 2 setjes van 2 sticks. Er kan namelijk nogaltijd verschil zitten in de chips ookal is het exact hetzelfde product, dit probleem heb je met een set van 4 niet.

Terug
Bovenaan