Dark mode (Donkere modus) toevoegen aan de website webshop + forum

Dehya

Member
Ik wil graag voorstellen om een dark mode (donkere modus) toe te voegen aan de website voor webshop en forum. Op dit moment is alleen een lichte (witte) stijl beschikbaar, maar een donkere variant zou voor veel gebruikers een fijne verbetering zijn. Steeds meer platforms ondersteunen tegenwoordig een dark mode, en ook XenForo 2.3 heeft dit inmiddels standaard ingebouwd. Daarbij kan de website automatisch overschakelen naar een donkere stijl op basis van de instellingen van het apparaat van de gebruiker, of handmatig gekozen worden. Dit werkt zonder pagina refresh en maakt het gebruik een stuk prettiger.

Een dark mode heeft meerdere voordelen:
  • Minder vermoeiend voor de ogen, vooral in de avond
  • Betere leesbaarheid in donkere omgevingen
  • Persoonlijke voorkeur voor veel gebruikers
  • Moderne uitstraling

Veel communities bieden tegenwoordig zowel een lichte als donkere stijl aan, en met de nieuwe systemen in XenForo is dit ook makkelijker te beheren zonder aparte styles nodig te hebben. Want ik denk dat dit een mooie toevoeging zou zijn voor de gebruikerservaring, vooral voor mensen die vaak avonds of langdurig op de site zitten.

Ook webshop moet donkere modus hebben

Gewoon een Chrome dark mode extensie installeren en probleem opgelost. 😉
Chrome extensie is geen oplossing, het is een workaround, en ook nog een slechte. Zulke extensies werken door CSS-kleuren globaal om te keren, zonder enige kennis van de daadwerkelijke UI. Het resultaat? Logo worden negatief, afbeeldingen zien er kapot uit, en aangepaste kleuren worden een rommeltje.

XenForo 2.3 heeft een native style variations-systeem dat hier speciaal voor gebouwd is, maar een echte licht/donker implementatie met HSL-kleurruimte en paletbewuste kleurwisseling. Zodra een admin dit inschakelt via AdminCP > Appearance > Styles > Enable Variations, krijgen gebruikers een Licht / Donker / Systeem-knop in de footer die direct wisselt, zonder pagina refresh. De optie "Systeem" volgt automatisch de voorkeur van het besturingssysteem via prefers-color-scheme.

Dus nah dit Chrome extensie installeren is geen oplossing, het is plakband. De echte oplossing zit al ingebouwd in het platform waarop dit forum draait. Dat is precies wat ik voorstel dat het team inschakelt.

Schakel gewoon de donkere modus in op AdminCP, dat is niet moeilijk. 😭

Of het inderdaad gewoon een toggle is, weet ik niet, maar er zal waarschijnlijk een reden zijn dat dit nog niet toegevoegd is.

Verder zijn er inmiddels meerdere plugins die meer doen dan alleen CSS-kleuren omdraaien.
Logo's worden niet negatief en afbeeldingen blijven intact, dus dat argument gaat niet meer op.

Terug
Bovenaan