• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Dit geluid: wat gaat er mis? (zie video)

Teupi

Nieuw forumlid
Terug van vakantie: ik start mijn computer (2 jaar geleden gebouwd) op en hij blijft hangen, ik hoor tikkende geluiden - dus er probeert wel iets op te starten. RAM geeft even licht maar gaat niet aan, fans gaat ook weer uit. Na een paar keer aan en uit werkt het wel. Dan de volgende ochtend weer niet. Ik voeg een filmpje bij, voor een idee van hoe dat is: https://vimeo.com/1001945565?share=copy

Kan dit de BIOS batterij zijn, of slechte contacten, of denken jullie dat het iets anders is?

Alvast veel dank voor het meedenken.
 
Hm, erg vreemd probleem iig, omdat hij het dus na een paar keer opnieuw proberen wel weer werkt.
Als hij wel werkt, is hij dan ook volledig stabiel? Geen crashes tijdens gamen? Indien niet stabiel gok ik op een geheugen module die het aan het begeven is.
Indien wel stabiel na opstarten, dan wellicht de PSU die langzaam een probleem aan het ontwikkelen is bij het aanzetten of iets met het moederbord (bios batterij denk ik zelf niet). CPU lijkt me ook sterk, dat is meestal toch alles of niets.
 
Hoi Siem, dank voor je reactie! Inmiddels hebben de de bios batterij vervangen maar dat maakte geen verschil. Als de computer wel werkt is hij stabiel voor de rest van de dag. Wel opvallend: de LEDs van de RAM zijn meestal helemaal uit, ook al zegt het besturingssysteem waarmee je kleuren etc bepaalt dat ze aan zijn. Maar af en toe doen ze het wel. Het tikkende geluid komt uit de voeding, dat hebben we inmiddels ook vastgesteld. Alsof hij steeds een nieuwe puls geeft.
 
Hm ja als je in de tussentijd niks veranderd hebt en hij na opstarten wel stabiel is, dan denk ik dat er iets in 1 van de onderdelen van je PSU het aan het begeven is, dat kan gevaarlijk zijn voor de rest van je PC, ik zou zeker een andere voeding proberen om te kijken of dit het oplost en eventuele verdere schade hopelijk te voorkomen.
Moeilijk zeker te zijn zo op afstand zonder testen, maar van wat ik van je hoor zou ik mijn geld op de PSU zetten.
 
Als er met een nieuwe PSU niks veranderd, dan zou alle fans/ rgb eens loshalen behalve de CPU fan, kijken of dat verschil maakt (kan je nu natuurlijk ook al doen).

Als het dan nog aanhoud, dan is er vrij zeker iets in je moederbord wat niet meer goed werkt/ alles aanstuurt zoals het hoort denk ik.
 
Hoi Siem, dank voor je reactie! Inmiddels hebben de de bios batterij vervangen maar dat maakte geen verschil. Als de computer wel werkt is hij stabiel voor de rest van de dag. Wel opvallend: de LEDs van de RAM zijn meestal helemaal uit, ook al zegt het besturingssysteem waarmee je kleuren etc bepaalt dat ze aan zijn. Maar af en toe doen ze het wel. Het tikkende geluid komt uit de voeding, dat hebben we inmiddels ook vastgesteld. Alsof hij steeds een nieuwe puls geeft.
Wat de ram betreft, dan vermoed ik eerder dat er iets vanuit het moederbord/ aansturing niet doorkomt, dan dat de ram niet goed werkt, dit omdat je PC wel stabiel blijft werken na opstarten. Maar in theorie kan je ook ram langzaam overlijden natuurlijk (wat best zeldzaam is vergeleken bij de andere mogelijkheden).
 
ja! We hebben de voeding vervangen en nu werkt ie weer, dus jij had helemaal gelijk! Hij was wel heel snel kapot, die voeding, na net 2 jaar, maar nu hopen we dat de nieuwe langer meegaat. Heel veel dank voor het meedenken, je hebt de puzzel helemaal opgelost!
 
  • Leuk
Waarderingen: Siem
Mooizo Teupi,

Ervaring nooit onderschatten :P Blijft altijd een gok, maar n.a.v. de analyse was dit statistisch gezien de beste optie, gelukkig in 1x goed :D Kan anders erg frustrerend worden weet ik uit ervaring.
 
Terug
Bovenaan