Hallo,
Ik heb eind april een aankoop gedaan via magekko maar ik loopt tegen een probleem aan.
(ik heb megekko al gemaild maar het antwoord wat ik krijg is in het kort: retour de producten en wij testen dingen).Of stel de vraag op dit forum en misschien komen mensen met eventuele oplossingen.
Mijn computer specs:
Windows 10
AMD Ryzen 5 9600x processor
Gigabyte b850 EAGLE WIFI6E moederbord
Gskill DDR5 Flare x 2x16gb 6000mhz F5-6000J3636F16GX2-FX5 (dit 2x dus totaal 64gb)
Arctic Freezer 36
--Bovenstaande gekocht via de website--
--Hieronder zat er al in--
Nvidia RTX 2060 super 8gb
Cooler master 750watt
Het probleem:
De Gskill kaarten (waar er nu 4 van in zitten) staan standaard op 3600MHz. Ik wilde deze op 6000MHz hebben waar ik ze ook voor gekocht heb.
Nu heb ik alle updates van alles al uitgevoerd (waaronder ook de BIOS update), maar als ik dus in de BIOS het werkgeheugen op 6000MHz zet met de timings van 36-36-36-96 dan gaat het de eerste paar uren goed tot ik mijn pc uitzet en de volgende dag mijn pc weer aanzet.
Mijn pc maakt dan geen verbinding meer met mijn schermen, toetsenbord en muis.
Ook gaat het DRAM lampje branden op het moederbord. (Rood)
--De enige optie om mijn pc dan weer aan de praat te krijgen is het kleine batterijtje er uit halen en een aantal minuten wachten--
Op de website staat dat EXPO1 en XML ondersteund wordt.
Moederbord ondersteund ook tot 8200MHz (staat op de website)
korte variant:
4x 16gb 3600MHz (aangepast in BIOS naar 6000MHz)
Geen verbinding met schermen, toetsenbord en muis wanneer de MHz aangepast is.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Gamen met 3600MHz geen probleem. Lampje brand niet en geen foutmeldingen.
- Alle updates via GCC (Gigabyte control centre)
- Ik heb net de BIOS geupdate naar F3 vanaf F2. (Dit zou mogelijk ook de problemen oplossen maar dat weet ik pas morgen middag.)
Wat ik nog zou kunnen proberen denk ik:
- De 6000MHz wordt wel ondersteund maar misschien een iets lagere stand proberen in de BIOS en kijken of dat stabiel is?
Ik ben ten einde raad. Ik heb echt geen idee wat er fout gaat.
Hopelijk heb ik genoeg informatie kunnen geven.
Met vriendelijke groet,
Jordahl
Ik heb eind april een aankoop gedaan via magekko maar ik loopt tegen een probleem aan.
(ik heb megekko al gemaild maar het antwoord wat ik krijg is in het kort: retour de producten en wij testen dingen).Of stel de vraag op dit forum en misschien komen mensen met eventuele oplossingen.
Mijn computer specs:
Windows 10
AMD Ryzen 5 9600x processor
Gigabyte b850 EAGLE WIFI6E moederbord
Gskill DDR5 Flare x 2x16gb 6000mhz F5-6000J3636F16GX2-FX5 (dit 2x dus totaal 64gb)
Arctic Freezer 36
--Bovenstaande gekocht via de website--
--Hieronder zat er al in--
Nvidia RTX 2060 super 8gb
Cooler master 750watt
Het probleem:
De Gskill kaarten (waar er nu 4 van in zitten) staan standaard op 3600MHz. Ik wilde deze op 6000MHz hebben waar ik ze ook voor gekocht heb.
Nu heb ik alle updates van alles al uitgevoerd (waaronder ook de BIOS update), maar als ik dus in de BIOS het werkgeheugen op 6000MHz zet met de timings van 36-36-36-96 dan gaat het de eerste paar uren goed tot ik mijn pc uitzet en de volgende dag mijn pc weer aanzet.
Mijn pc maakt dan geen verbinding meer met mijn schermen, toetsenbord en muis.
Ook gaat het DRAM lampje branden op het moederbord. (Rood)
--De enige optie om mijn pc dan weer aan de praat te krijgen is het kleine batterijtje er uit halen en een aantal minuten wachten--
Op de website staat dat EXPO1 en XML ondersteund wordt.
Moederbord ondersteund ook tot 8200MHz (staat op de website)
korte variant:
4x 16gb 3600MHz (aangepast in BIOS naar 6000MHz)
Geen verbinding met schermen, toetsenbord en muis wanneer de MHz aangepast is.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Gamen met 3600MHz geen probleem. Lampje brand niet en geen foutmeldingen.
- Alle updates via GCC (Gigabyte control centre)
- Ik heb net de BIOS geupdate naar F3 vanaf F2. (Dit zou mogelijk ook de problemen oplossen maar dat weet ik pas morgen middag.)
Wat ik nog zou kunnen proberen denk ik:
- De 6000MHz wordt wel ondersteund maar misschien een iets lagere stand proberen in de BIOS en kijken of dat stabiel is?
Ik ben ten einde raad. Ik heb echt geen idee wat er fout gaat.
Hopelijk heb ik genoeg informatie kunnen geven.
Met vriendelijke groet,
Jordahl