een nieuwe pc build budget 2000

nathan gillissen

Nieuw forumlid
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe PC bij jullie te bestellen om zelf in elkaar te zetten. Ik heb zelf al een lijstje met onderdelen samengesteld, maar ik merk dat ik inclusief een nieuwe videokaart boven mijn budget van €2000,- uitkom.

Ik zou graag bij jullie alles in één keer willen bestellen en hoor graag of jullie een build voor mij kunnen samenstellen die binnen dit budget van maximaal €2000,- past, en die alles goed en snel aan kan.

Mijn wensen voor de build:

• Gebruik: Hoofdzakelijk videografie en fotografie editing (Adobe Premiere Pro, Photoshop), en gaming (geen extreem zware games, voornamelijk Rocket League).
  • Behuizing: Verplicht de Fractal Design North (Charcoal Black met walnoot), omdat ik deze erg mooi vind.
  • Design: Geen of zeer weinig RGB. Ik zoek een professionele, strakke uitstraling.
  • Snelheid: De PC moet zeer vlot zijn in multitasking en het renderen van video's.
Mijn huidige concept-lijstje (dat nu te duur uitvalt):

• Processor: Intel Core i7-14700K (voor QuickSync en de extra cores)
  • Moederbord: MSI Z790 GAMING PLUS WIFI
  • Videokaart: RTX 5070
  • Opslag: 2TB M.2 SSD
  • Geheugen: 32GB DDR5
kan iemand die er meer verstand van heeft dan mij een build maken onder de 2000 euro?

Ik heb eens wat voor je bij elkaar geraapt. Geen RGB, maar een strak uitziende build voor productiviteit.
Het is nog steeds wat buiten je budget, maar misschien kun je het met €100 ophogen?

https://www.megekko.nl/wl/HXTCP9GA

Ik heb er bovendien een CPU van de nieuwste generatie Intel processors in gezet. Deze presteren volgens de benchmarks waanzinnig goed voor productiviteit en doen ook niet slecht bij gamen.
De GPU is een 5060ti 16GB geworden. De hoeveelheid VRAM is belangrijker dan dat je de beste chip hebt. Maar blijf wel bij Nvidia, want dat vindt het Adobe pakket fijn.

Welke snelheden je kunt bereiken, is afhankelijk van wat je er mee gaat doen.
Rocket League is niet heel zwaar en zal 200+ fps kunnen halen.

Ik heb voor 32GB 6000MHz cl30 geheugen gekozen omdat dit de snelste configuratie is zonder stabiliteitsproblemen.
De SSD heeft een vrij hoge data transfer snelheid waardoor dit niet te snel gaat bottlenecken als Premiere naar je scratch disks schrijft.
Omdat je het al over Adobe Premiere had, verwacht ik lange rendertijden. Vandaar de keuze voor een solide AIO waterkoeling van DeepCool.

Je kunt met deze build bovendien in de toekomst nog upgraden, dit moederbord heeft ruimte voor 4 M.2 SSD's en de voeding is sterk genoeg om nog eens te upgraden naar een 5070ti.

De Intel Core Ultra 5 250K Plus is een uitstekende keuze voor productiviteit en kost €100 minder dan de i7-14700K. Voor videobewerking (Premiere Pro) en fotografie (Photoshop) is de 250K meer dan voldoende dankzij de sterke single-thread prestaties en QuickSync voor video-encoding.Vergelijking:
  • De 250K heeft minder cores dan de 14700K, maar voor jouw gebruik (video editing + Rocket League) is dat geen probleem
  • Beide processors hebben Intel QuickSync, wat handig is voor Premiere Pro
  • De 250K is energiezuiniger en koeler, wat past bij de Fractal North met beperkte RGB
Levensduur: De 250K is van de nieuwste generatie (Arrow Lake) en blijft minimaal 4-5 jaar relevant voor jouw toepassingen. De Socket 1851 is nieuw, dus toekomstige upgrades zijn mogelijk.

Laatst bewerkt:
De Intel Core Ultra 5 250K Plus is een uitstekende keuze voor productiviteit en kost €100 minder dan de i7-14700K. Voor videobewerking (Premiere Pro) en fotografie (Photoshop) is de 250K meer dan voldoende dankzij de sterke single-thread prestaties en QuickSync voor video-encoding.Vergelijking:
  • De 250K heeft minder cores dan de 14700K, maar voor jouw gebruik (video editing + Rocket League) is dat geen probleem
  • Beide processors hebben Intel QuickSync, wat handig is voor Premiere Pro
  • De 250K is energiezuiniger en koeler, wat past bij de Fractal North met beperkte RGB
Levensduur: De 250K is van de nieuwste generatie (Arrow Lake) en blijft minimaal 4-5 jaar relevant voor jouw toepassingen. De Socket 1851 is nieuw, dus toekomstige upgrades zijn mogelijk.
hartelijk dank!

Terug
Bovenaan