Geluiden uit de PSU

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sky
  • Startdatum Startdatum

Sky

Nieuw forumlid
Ik heb nu in de loop der jaren meerdere pc builds gedaan. (Stuk of 6-7) Maar dit is voor het eerst dat ik met een PSU het probleem heb dat deze zelfs als de pc uit staat nog buzzing heeft beetje krakelt? Daarbij als de PC aanstaat maakt die een hoog piep geluid wat lijkt alsof het van de PSU afkomt. Niet zeker of het laatste de PSU of een ander deel is. Het geluid is te merkbaar. (Kan het zelfs door mijn IEMS horen als ik geen geluid aan heb.

Daarnaast heb ik sinds deze build last van audio popping (Alle drivers al opnieuw geïnstalleerd) waar ik maar niet achter kan komen waar het vandaan komt, misschien kan het er mee te maken hebben? Het is ook wat willekeurig wanneer het gebeurd. (b.v. Marvel Rivals heeft er veel last van, Monster hunter wilds veel minder)

Iemand enig idee of dit kwaad kan of wat ik er mee kan?
Het gaat om de volgende PSU;
Corsair RM1000x 2024 PSU (Gold)

Deze zit in een systeem met;
  • Case : Fractal Torrent (Vorige pc kast)
  • Processor : AMD Ryzen 7 9800X3D
  • Cpu Koeler : Noctua NH-D15 G2 LBC
  • Video Card : Asus Rog Strix RTX 4080 (Komt nog uit vorige pc)
  • Ram : 64GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB
  • Motherboard : Gigabyte AORUS ELITE WIFI7
Hopelijk is dit duidelijk genoeg maar laat gerust weten als er meer info nodig is!
Alvast bedankt!

Mvg, Sky

Laatst bewerkt:
Ook als de pc uit staat, is de PSU nog aangesloten aan het stroomnet. In de PSU zitten spoelen om de 230~V om te zetten naar de interne laagspanningen. Deze spoelen zijn nog altijd aan het werk als de pc uit staat en het zou inderdaad kunnen dat het geluid daar vandaan komt. Hier een video van dezelfde PSU met coil whine:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Wat betreft het geluid. Heb je er alleen last van op je externe speakers? Of ook op andere apparaten? Denk aan een usb headset of geïntegreerde speakers in je monitor via HDMI/DisplayPort. Het zou de audio-chip kunnen zijn, maar als andere apparaten het ook hebben, denk ik toch aan driver issues.

OF... het ligt toch nog aan iets anders.
- Het zou je videokaart nog kunnen zijn, die kan ook invloed hebben op de audio en coil whine hebben. Dat zou je kunnen proberen door de videokaart er uit te halen en dan te luisteren of het geluid weg is.
- Het zou je moederbord kunnen zijn, en dan met name inderdaad die audio chip. Of ergens anders een slechte verbinding/trace.

Als je zeker weet dat het uit de PSU komt, zou ik hem terugbrengen, want dat hoort niet.

• Leuk
Waarderingen: Sky
Thanks voor de snelle reactie en informatie!

Het is niet helemaal 100% zekerheid te stellen en omdat het zo'n hoge pitch heeft. En soms wat luider is dan de andere momenten. Het klinkt ook net iets anders dan het filmpje. Ik kan proberen de gpu er uit te halen en te zien of het iets doet uiteraard.

Ik denk dat het de PSU is maar geluid van het moederbord zou misschien ook die kant op kunnen komen?
Al merk ik dat het probleem afneemt als ik het psu exhaust afdek. Of als ik mijn oor aan de achterkant langs de openingen houd per sectie luister, dan is het het luidst bij de psu. (Maar het is ook moeilijk om goed te testen of geluid van een moederboard zou komen)

Dit is het geluid in kwestie als ik mijn telefoon mic vlak voor de psu steek (Wel stiller omdat ik het met telefoon heb moeten opnemen)
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Ik heb het moederbord geluid volledig uitgeschakeld en alle devices en de audio problemen zijn er nog steeds. Zal de komende dagen nog even extra gaan testen met het aansluiten van mijn audio op andere poorten. Ik gebruik voornamelijk IEM's en misschien handig om te vermelden dat ik dat rout door een Rodecaster Duo. Wat bij de vorige pc build idd geen probleem was. Het enige verschil is het in en uitpluggen geweest van de usb-c kabel toen ik de componenten omwisselde.

Veel om mee aan de gang te gaan in iedere geval!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan