Hulp gezocht: nieuwe PC crasht naar zwart scherm zonder geluid met PC nog aan

Nelis

Nieuw forumlid
Hoi allen,

Mijn nieuwe PC crasht soms naar een zwart scherm, geluid ook weg, alle fans en lichten in de case en op muis/toetsenbord nog aan, geen input meer vanuit toetsenbord (numlock/capslock geven normaal een lampje dat aan gaat maar dat doet die dus niet).

Ik heb tot zover al het onderstaande geprobeerd:
- Event viewer na crash bekeken, geen criticals of errors voor reboot na crash.
- DISM.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth en sfc /scannow in admin powershell gedaan
- BIOS update (2x)
- Drivers update (handmatig via site en via AMD Adrenaline)
- Drivers helemaal eraf gehaald en opnieuw geinstalleerd via site ASUS/AMD
- GPU eruit gehaald en opnieuw erin gedaan
- HWInfo64 tijdens crasht laten lopen met 500ms en direct schrijven ipv buffering, zonder enige opmerkelijke stats. https://www.mediafire.com/file/4895k568kq4t3k2/HWinfolog4.CSV/file
- Stress testen met HWInfo64 gedaan zonder crash of abnormale temperaturen
- Alles tijdens crash: Win+Ctrl+Shift+B, scherm met knopjes op scherm herstart, scherm stekker eruit en erin bij case en scherm zelf, andere port voor scherm, en ander scherm erin gedaan.

PC specs and drivers https://www.megekko.nl/wl/3G9XFREM 06-05-2026 gekocht

Running Windows 10 64-bit

Processor
AMD Ryzen 7 9800X3D 8-Core Processor
GPU AMD Radeon RX 9070 XT
Integrated GPU AMD Radeon(TM) Graphics
PSU Seasonic Core GX-850 White
SSD Samsung 990 EVO PLUS 2TB M.2
RAM Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000 KF560C30BBEK2-32
Cooling ARCTIC Liquid Freezer III Pro 240 A-RGB (Black)
Motherboard TUF Gaming b850m-plus wifi

BIOS Version 1681 2026/06/22
AMD drivers using AMD Adrenaline**** 26.6.4, says it's up-to-date. (32.0.31021.5001 for GPU,
32.0.21043.19003 for integrated GPU)
Asus Driver Hub zegt drivers zijn up-to-date.

EXPO disabled&enabled (4800MHz)&(6000MHz), met beiden gerund en tijdens beiden gecrasht

Hoi,

1.: Heb je per ongeluk het plasticje op de koelplaat van je koeler laten zitten? (Kan bij de besten gebeuren)

2.: Heb je gecheckt of er schade is aan het moederbord? Dit kan ontstaan per ongeluk tijdens het plaatsen in de behuizing. Hierbij maken de standoffs in de beuizing traces/componenten stuk aan de onderkant. Eveneens kunnen er bij schade aan de socket (bij het plaatsen van de CPU) rare dingen gebeuren.

Kun je deze dingen checken?

Deze dingen kun je ook nog proberen:
- Firmware updaten van je SSD. Dat kan met Sandisk Dashboard.
- CHKDSK uitvoeren op je SSD.
- Memtest of Windows Memory Diagnostics uitvoeren op je geheugen.

Dit is om te kijken wat we kunnen uitsluiten. Ook zou het handig zijn om te weten wanneer je pc crasht. Is het tijdens het spelen van bepaalde games of bij bepaald gebruik? Of is het puur willekeurig.

Hieronder de stappen doorlopen met jullie advies, bedankt beiden maar helaas nog niet iets eruit kunnen halen.

En verdere update, ik heb nu de GPU eruit gehaald waardoor die enkel op de iGPU draait, tot zover zonder crash maar dat kan nog met hoe er 2 dagen tussen kan zitten. Ik ga ook nog proberen om de GPU in een andere PC te zetten om te zien of die daar crasht en een andere GPU in mijn PC om te zien of die crasht met intensiever gebruik dankzij die andere GPU.

Hoi,

1.: Heb je per ongeluk het plasticje op de koelplaat van je koeler laten zitten? (Kan bij de besten gebeuren)

2.: Heb je gecheckt of er schade is aan het moederbord? Dit kan ontstaan per ongeluk tijdens het plaatsen in de behuizing. Hierbij maken de standoffs in de beuizing traces/componenten stuk aan de onderkant. Eveneens kunnen er bij schade aan de socket (bij het plaatsen van de CPU) rare dingen gebeuren.

Kun je deze dingen checken?

1. Plastje helaas niet lasten zitten, dat was een makkelijke oplossing geweest
2. Ik zie geen beschadiging aan het moederbord of bij de socket.

Deze dingen kun je ook nog proberen:
- Firmware updaten van je SSD. Dat kan met Sandisk Dashboard.
- CHKDSK uitvoeren op je SSD.
- Memtest of Windows Memory Diagnostics uitvoeren op je geheugen.

Dit is om te kijken wat we kunnen uitsluiten. Ook zou het handig zijn om te weten wanneer je pc crasht. Is het tijdens het spelen van bepaalde games of bij bepaald gebruik? Of is het puur willekeurig.

-Ik heb de meest recente firmware update volgens Samsung Magician
-CHKDSK uitgevoerd sinds post maar helaas nog wel crashes
-Memtest86 uitgevoerd sinds, geen errors/fouten gevonden.

Het heeft gecrasht tijdens en zonder gamen (bij casual browser gebruik).

Terug
Bovenaan