Hulp nodig bij specs laptop voor fotobewerking

Koenz

Nieuw forumlid
Goedemiddag allen,

ik zou graag jullie hulp kunnen gebruiken bij het kiezen van een geschikte laptop. De laptop moet geschikt zijn voor fotobewerking (Adobe Photoshop en Lightroom). Welke specs raden jullie hiervoor aan en eventueel welke laptops? Daarnaast ook op zoek naar een geschikte monitor. Wat raden jullie hierin aan, OLED, IPS of VA panel?

Zelf zat ik in ieder geval te denken aan 32 GB RAM, ik denk dat dat beter is dan 16 GB RAM? Welke proccessor zou goed genoeg zijn? Laptop zou minimaal 14 inch moeten zijn en max 16 inch.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Grt Koen

Het ligt eigenlijk heel erg aan het budget dat je hieraan wilt spenderen, zodra je daar over uit bent kan er net wat beter geholpen worden. Dit omdat beide programmes kunnen functioneren op niet al te zware hardware. Wel zal je daarmee ervaren dat het traag zal werken. Dus het belangrijkst is het budget wat je hieraan wilt uitgeven en hoe snel je wilt dat het programma voor jou kan werken.

Wat ook wel belangrijk is om weten is dat Adobe gebruik maakt van cuda-cores van Nvidia beeldschermkaarten, dus een aparte videokaart met wat ram-geheugen op de kaart is wel aangewezen. Qua rekenkracht heb je inderdaad niet de zwaarste cpu nodig (tov videobewerking). En zoals gezegd is het budget ook wel belangrijk.
Qua beeldscherm, ik werk al heel lang als graphic designer (professioneel), is voor mij de refresh rate ondergeschikt aan de kleur-echtheid. Uit mijn ervaring werk ik het liefst met IPS-schermen die - in mijn optiek - het dichtst aanleunen bij de echte en dus ook druk-kleuren.
Ook even overwegen of een laptop echt nodig is want een desktop heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden om (later) uit te breiden. De kostprijs van een desktop is ook lager dan een equivalent in laptop versie.

Wat ook wel belangrijk is om weten is dat Adobe gebruik maakt van cuda-cores van Nvidia beeldschermkaarten, dus een aparte videokaart met wat ram-geheugen op de kaart is wel aangewezen. Qua rekenkracht heb je inderdaad niet de zwaarste cpu nodig (tov videobewerking). En zoals gezegd is het budget ook wel belangrijk.
Qua beeldscherm, ik werk al heel lang als graphic designer (professioneel), is voor mij de refresh rate ondergeschikt aan de kleur-echtheid. Uit mijn ervaring werk ik het liefst met IPS-schermen die - in mijn optiek - het dichtst aanleunen bij de echte en dus ook druk-kleuren.
Ook even overwegen of een laptop echt nodig is want een desktop heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden om (later) uit te breiden. De kostprijs van een desktop is ook lager dan een equivalent in laptop versie.
Bedankt voor jullie reacties. Budget is max € 2000,- Het liefste eigenlijk max € 1800,- Een goede videokaart met bijvoorbeeld 8GB VRAM zou voldoende zijn? Wat bedoel je met dat voor jou de refresh rate ondergeschikt is aan de kleur echtheid? Jij hebt dus niet per se voor een monitor gekozen met een hoge refresh rate? Reden van keuze voor laptop is omdat er ook op vele andere plaatsen ge-edit zal worden tov alleen thuis achter het bureau. Keuze is ook al een beetje gevallen op de Legion 5, heeft alleen wel helaas een OLED scherm, maar wel 2 varianten met een i7 of i9 processor en de RTX 5060 of RTX 5070 videokaart.

Wat ik bedoel is dat 1ms of 5ms refreshrate verschil niet merkbaar is tegenover IPS wel kleurecht blijft voor fotobewerking en voorbereiding voor vb drukwerk. Staar je niet te veel blind op OLED want ik vind (persoonlijke mening) dat die kleuren veel te fel overkomen.
Je keuze voor de Lenovo Legion 5 reeks kan ik alleen maar toejuichen, dit mooie betaalbare en kwalitatief toch goeie laptops. Met deze KLIK HIER ga je al een eind komen en zit mooi onder je budget. En ja, een videokaart met 8Gb is een heel mooie toevoeging en volstaat.
Bij Megekko vind je ook een hele mooie betaalbare reeks KLIK HIER, wel met OLED schermen.

Laatst bewerkt:
Helemaal juist, sorry voor de foute terminologie, responstijd moet het zijn. Ik gebruik al jaren zelf AOC monitors. Ik werk met een desktop en 3 x AOC 27P2G5 (27inch) naast mekaar. Die zijn inmiddels ook al enkele jaren oud maar dienen mij nog perfect. Ze zijn ook niet meer verkrijgbaar maar ik denk dat de reeks zelf (27P2) vernieuwd is en nog bestaat.

Terug
Bovenaan