Informatie en updates over de NVIDIA GeForce RTX50 serie videokaarten.

Idd en ik ben blij dat de scalperts de first batch allemaal hebben gekocht, nu zitten ze met en product wat onstabiel is vanwege de issues die er allemaal gaande zijn met de RTX 5090 aka coil issue, power cable brand door PCIE5 issues en driver issues. Dus ja lekker voor de scalpers, straks moeten ze de kaarten onder MSRP verkopen vanwege het enorme risico van de batch kaarten met alle issues die ze hebben opgekocht.
righhhhhhtttttt😕

Kom op megekka wat zijn dit voor noob prijzen veel te goedkoop.
Get in the game ok?
1739559316138.webp
1739559424800.webp

It'll pass. Really quickly :d ... Raytracing setting van "ultra" naar "epic" ... annnnndddd it's gone :d

Ja beetje egoistisch misschien maar dit hele gebeuren is voor mij nu gewoon popcorn erbij en genieten : d (ik heb geen 5090 hoor, maar gelukkig 4090 niet weggedaan)
Ik was erg hyped om een nieuwe rig te bouwen na 5Jaar met de RTX 5090 maar de lol is voor mij eraf nu. Ik heb alle onderdelen binnen, will graag RTX 5090 maar zo te zien dat gaat 'm niet worden.
Jah okey ik snap RTX 5090 zijn schaars en iets meer vragen ervoor is prima maar wat megekko doet is gewoon idioot.
Dan maar proberen de RTX 4090 ergens te scoren voor en redelijke prijs...

Ik was erg hyped om een nieuwe rig te bouwen na 5Jaar met de RTX 5090 maar de lol is voor mij eraf nu. Ik heb alle onderdelen binnen, will graag RTX 5090 maar zo te zien dat gaat 'm niet worden.
Jah okey ik snap RTX 5090 zijn schaars en iets meer vragen ervoor is prima maar wat megekko doet is gewoon idioot.
Dan maar proberen de RTX 4090 ergens te scoren voor en redelijke prijs...
Let maar op. De verkoop gaat over een lasr weken stagneren en de gekkies die zo dom zijn om dit te betalen zijn voorzien. Dat is een hele kleine groep.

En dan moeten ze wel. Azerty blijft er al mee zitten, megekko stagneert ook al want er zijn nog steeds een aantal beschikbaar. Geef het een paar weken.

Tja,zeg nu zelf mannen,ben je dan niet oliedom als je over de 3000 euro gaat geven aan een 5090 terwijl je een paar maanden wacht je hem wel zal vinden aan normale prijzen.
Ik koop in geen geval nooit meer bij release,ik heb genoeg gezien hier en bij vele andere winkels,hun zakken vullen op een wel heel smerige manier.
Ik wacht nog liever een 3a 4 maanden,uiteindelijk,het is hetzelfde als met games,of je het nu bij release koopt of een paar maanden later zal dan ook wel de zaak niet maken,beter dat dan ACHTERLIJKE prijzen neer te leggen.

Tja,zeg nu zelf mannen,ben je dan niet oliedom als je over de 3000 euro gaat geven aan een 5090 terwijl je een paar maanden wacht je hem wel zal vinden aan normale prijzen.
Ik koop in geen geval nooit meer bij release,ik heb genoeg gezien hier en bij vele andere winkels,hun zakken vullen op een wel heel smerige manier.
Ik wacht nog liever een 3a 4 maanden,uiteindelijk,het is hetzelfde als met games,of je het nu bij release koopt of een paar maanden later zal dan ook wel de zaak niet maken,beter dat dan ACHTERLIJKE prijzen neer te leggen.
Hoe maak je de markt kapot deel....
Ik denk dat deze firma's dit soort berichten eens goed in zich moeten opnemen. Hoe denk je dat het komt dat de leegstand in een stad alsmaar groter wordt? Omdat elders goedkoper te krijgen is. Zo gaat dat ook met dit soort bedrijfjes. Mensen kopen het elders of op een veel later moment voor minder. Er zijn zelfs mensen die niets meer bij deze firma's kopen. Dan ben je gewoon je klant permanent kwijt al was het maar voor 100 euro omzet

Ze doen maar,ik heb er alvast geen last van,ik wacht wel,dat leer je wel,met ouder worden.
De 6000 series,of ze nu wel goed verkrijgbaar zijn of niet,ik wacht af,benchmarks-problemen zoals nu met de 5000 serie.
Geef je 3000 euro of meer uit aan die bazaar,ofwel brand de connector op,of anders bricked ie,leuk he.
Neen,ik heb een heel goede les geleerd,wachten,mij niet meer gezien,dat ze ook hun zakken vullen met anderen,mij zal het niet meer overkomen.
Trouwens,ik ben een video aan het bekijken van Der8auer,die connectors van de 5090,power pin is 9.5 amp,maar bereikte 10-11 amp,dus is buiten spec,hoe dit door de Q&A geraakt snap ik niet,het is dus kaart die met onderdelen werkt die er niet voor geschikt zijn,zeer merkwaardig.
Als nvidia zo blijft doordoen zou het wel eens zomaar kunnen dat mijn volgende kaart gewoon amd word,als je zaken begint te implementeren die er niet voor geschikt zijn word het gevaarlijk

Laatst bewerkt:
Idd en ik ben blij dat de scalperts de first batch allemaal hebben gekocht, nu zitten ze met en product wat onstabiel is vanwege de issues die er allemaal gaande zijn met de RTX 5090 aka coil issue, power cable brand door PCIE5 issues en driver issues. Dus ja lekker voor de scalpers, straks moeten ze de kaarten onder MSRP verkopen vanwege het enorme risico van de batch kaarten met alle issues die ze hebben opgekocht.

Inmiddels bijna een week de 5090 Astral van Asus erin hangen, met PCI-E 5.0 16x, geen coil whine opgemerkt, tot dusver alles prima.
Driver versie 572.24, vrijwel volledig bezig geweest met benchmarks met resoluties t/m 16K.
Erge coil whine is m.i. ook wel een QA faal en/of keuze van de fabrikant er gewoon geen aandacht aan te schenken.

Qua stroomkabel geen vreemde dingen, Wireview Pro die ertussen zit rapporteert ook geen vreemde temperaturen.
Enige wat ik niet heb gechecked is GPU Tweak m.b.t. verdeling van de stroom maar Asus schijnt het goede voorbeeld te geven door meerdere shunt resistors te plaatsen waardoor het kan detecteren of de balans over alle 6 pins correct is, de software zou het toch alleen maar monitoren.

GPU Tweak heb ik echter niet geïnstalleerd omdat JayzTwoCents klaagde dat het zijn 3DMark scores onderuit haalde maar ook omdat sommige Asus software is amper op een normale manier te verwijderen is net zoals die Armory crate malware die er jaren over doet om te installeren en dan enkel met speciale verwijdertools nog te verwijderen is.

Het wordt vaak nogal dik aangedikt in de media maar nochtans zijn er legioenen die gewoon prima functioneren, dat de connectoren an sich niet lekker gespecificeerd zijn met veiligheidsmarges is wel een gegeven, had ook liever de oude connectoren gehad.

Bij 600W belasting blijft hij op 100% fan rond de 56°C met VRAM op 66-68°C dus zeer acceptabel, geluidsniveau vind ik niet extreem maar bij 600W belasting is dat lastiger vol te houden bij een stil profiel, heb nog niet zoveel gespeeld met lagere snelheden maar met zeg pakweg 2200rpm (max is 3300) rond de 60°C core is het mijn inziens vrij acceptabel en blijft het VRAM ook in de lage 70s.

Ik denk ook overigens niet dat er echt hardwarematige veranderingen zullen doorgevoerd worden in de huidige modellen in nieuwere batches.
Als ze dat al doen zal het wel bij nieuwe modellen van toepassing zijn met nieuwe PCB ontwerpen.

PCI-E hiccups zal wel moederbord afhankelijk zijn hoe goed die omgaan met de signalen, bij PCI-E 3.0 werden moederbord ook al met 3.0 in de markt gebracht voordat de PCI-E 3.0 spec volledig af was, wat resulteerde dat 3.0 kaarten van Nvidia in 2.0 modus draaide tenzij je dit via een tooltje liet forceren naar 3.0 omdat Nvidia signaalproblemen had gesignaleerd in sommige situaties en Nvidia er toen maar voor koos om 2.0 als standaard instelling te behouden op dergelijke platforms bij nieuwe driver installaties om de klantervaring te waarborgen. AMD kaarten daarentegen konden dat weinig schelen en pakte gewoon 3.0.

Denk dat dit ongeveer hetzelfde verhaal is met de kwaliteit van de DDR5 DIMM traces waar sommige borden gewoon sneller ruis veroorzaken op het signaal en instabiel worden met 4 DIMMs op hogere snelheden/XMP even afgezien van de CPU geheugen controller.

Maar goed, TL;DR tot dusver goede ervaring met de 50-serie hier.

Now hang the 5090 Astral from Asus for almost a week, with PCI-E 5.0 16x, no coil whine noticed, so far everything is fine.
Driver version 572.24, almost fully engaged in benchmarks with resolutions up to 16K.
In my opinion, a QA failure and / or choice of the manufacturer simply does not pay attention to it.

No strange things in terms of power cable, Wireview Pro in between does not report strange temperatures either.
All I haven't checked is GPU Tweak for power distribution but Asus seems to be setting a good example by placing multiple shunt resistors allowing it to detect if the balance across all 6 pins is correct, the software would only monitor it .

However, I did not install GPU Tweak because JayzTwoCents complained that it knocked down its 3DMark scores but also because some Asus software can hardly be removed in a normal way, just like that Armory crate malware that takes years to install and then only with special removal tools can still be removed.

It is often thickened in the media, but there are legions that just function well, that the connectors are in themselves not nicely specified with safety margins is a given, would have preferred the old connectors.

At 600W load he remains at 100% fan around 56 ° C with VRAM at 66-68 ° C so very acceptable, noise level is not extreme but at 600W load it is more difficult to maintain with a quiet profile, have not played that much at lower speeds yet, but with say roughly 2200rpm (max is 3300) around 60 ° C core it is in my opinion quite acceptable and the VRAM remains in the low 70s.

I also don't think that any hardware changes will be made in the current models in newer batches.
If they do, it will apply to new models with new PCB designs.

PCI-E hiccups will depend on how well they handle the signals, with PCI-E 3.0 motherboard were also marketed with 3.0 before the PCI-E 3.0 spec was completely finished, which resulted in 3.0 Nvidia cards running in 2.0 mode unless you had this forced to 3.0 via a tool because Nvidia had identified signal problems in some situations and Nvidia then chose to keep 2.0 as the default setting on such platforms at new driver installations to ensure the customer experience. AMD cards, on the other hand, didn't care much and just took 3.0.

Think this is about the same story with the quality of the DDR5 DIMM traces where some boards just cause noise faster on the signal and become unstable with 4 DIMMs at higher speeds / XMP apart from the CPU memory controller.

Anyway, TL; DR so far good experience with the 50 series here.
unfortunately you need armorycreate to update the bios on the card as far as I I know. Thats the only reason Id install it. Then prompty remove it after

Inmiddels bijna een week de 5090 Astral van Asus erin hangen, met PCI-E 5.0 16x, geen coil whine opgemerkt, tot dusver alles prima.
Driver versie 572.24, vrijwel volledig bezig geweest met benchmarks met resoluties t/m 16K.
Erge coil whine is m.i. ook wel een QA faal en/of keuze van de fabrikant er gewoon geen aandacht aan te schenken.

Qua stroomkabel geen vreemde dingen, Wireview Pro die ertussen zit rapporteert ook geen vreemde temperaturen.
Enige wat ik niet heb gechecked is GPU Tweak m.b.t. verdeling van de stroom maar Asus schijnt het goede voorbeeld te geven door meerdere shunt resistors te plaatsen waardoor het kan detecteren of de balans over alle 6 pins correct is, de software zou het toch alleen maar monitoren.

GPU Tweak heb ik echter niet geïnstalleerd omdat JayzTwoCents klaagde dat het zijn 3DMark scores onderuit haalde maar ook omdat sommige Asus software is amper op een normale manier te verwijderen is net zoals die Armory crate malware die er jaren over doet om te installeren en dan enkel met speciale verwijdertools nog te verwijderen is.

Het wordt vaak nogal dik aangedikt in de media maar nochtans zijn er legioenen die gewoon prima functioneren, dat de connectoren an sich niet lekker gespecificeerd zijn met veiligheidsmarges is wel een gegeven, had ook liever de oude connectoren gehad.

Bij 600W belasting blijft hij op 100% fan rond de 56°C met VRAM op 66-68°C dus zeer acceptabel, geluidsniveau vind ik niet extreem maar bij 600W belasting is dat lastiger vol te houden bij een stil profiel, heb nog niet zoveel gespeeld met lagere snelheden maar met zeg pakweg 2200rpm (max is 3300) rond de 60°C core is het mijn inziens vrij acceptabel en blijft het VRAM ook in de lage 70s.

Ik denk ook overigens niet dat er echt hardwarematige veranderingen zullen doorgevoerd worden in de huidige modellen in nieuwere batches.
Als ze dat al doen zal het wel bij nieuwe modellen van toepassing zijn met nieuwe PCB ontwerpen.

PCI-E hiccups zal wel moederbord afhankelijk zijn hoe goed die omgaan met de signalen, bij PCI-E 3.0 werden moederbord ook al met 3.0 in de markt gebracht voordat de PCI-E 3.0 spec volledig af was, wat resulteerde dat 3.0 kaarten van Nvidia in 2.0 modus draaide tenzij je dit via een tooltje liet forceren naar 3.0 omdat Nvidia signaalproblemen had gesignaleerd in sommige situaties en Nvidia er toen maar voor koos om 2.0 als standaard instelling te behouden op dergelijke platforms bij nieuwe driver installaties om de klantervaring te waarborgen. AMD kaarten daarentegen konden dat weinig schelen en pakte gewoon 3.0.

Denk dat dit ongeveer hetzelfde verhaal is met de kwaliteit van de DDR5 DIMM traces waar sommige borden gewoon sneller ruis veroorzaken op het signaal en instabiel worden met 4 DIMMs op hogere snelheden/XMP even afgezien van de CPU geheugen controller.

Maar goed, TL;DR tot dusver goede ervaring met de 50-serie hier.

100% fan is voor mij echt een no go. Maar ik zie dat je nog veel headroom hebt qua temperatuur dus dan zou ik zelf de temp instellen dat ie 85 graden mag worden of zo iig voor normaal gebruik (gaming)
De power target op 130% ipv 110 of 100% maakt bij de 4090 ook ontzettend veel uit qua geluid, power draw en hitte. Maar qua prestaties eigenlijk geen ene reet.
Als ik 3dmark draai scheelt 100% of 130% letterlijk iets van 100 punten. (op de 20.000) maar bij 130% ben ik echt bang dat de boel ontploft of zo is niet te doen.

40 series blijven allemaal ook vrij cool geloof ik, had er iets mee te maken dat nvidia in eerste instantie een te hoog gebruikt vermogen had doorgegeven aan de AIB's of zo? Waardoor de koelers allemaal wat dikker dan nodig zijn uitgevallen.
Ik weet niet hoe dat zit met de 50 serie, maar ik denk dat ik me wel zou gaan irriteren aan een 'simpele' FE of Ventus want ik ben nu gewend aan basically geen geluid van de video kaart.

Het is idd wel zo dat letterlijk elke 300 sub youtuber uit elk negatief bericht een slaatje wil slaan met titels als:
"MY HOUSE BURNED DOWN BECAUSE I HAVE 50 SERIES OMG MY DOG DEDDDD"
1739600915853.webp

Maar goed, Nvidia is de boosdoener hier. Zij houden met opzet kaarten achter. Het wordt ECHT heel erg tijd voor concurrentie onderhand want dit blijven ze gewoon zo doen let maar op.

Bijlagen

• 1739600882403.webp
    1739600882403.webp
    20,1 KB · Weergaven: 27
Volgens mij worden is er spraken van een Monopolie er zijn te weinig bedrijven die nvidia producten mogen verkopen in Nederland.
Ik zou zeker wachten met kopen prijzen gaan al naar beneden in Duitsland, niet dat je ze kan kopen nu.
Maar de prijzen zijn een stuk lager.
Zo gauw ik een RTX 5090 voor een normale prijs zie in Europa stap ik in mijn auto en haal ik hem op .

1739611491780.webp

Voor wat een 5080 doet vind ik de MSRP van 1000 euro al hoog laat staan de achterlijke +600-900 euro die boardpartners en dan de winkels er nog eens bovenop pleuren.

• Leuk
Waarderingen: Ben
Terug
Bovenaan