Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
is het verstandig om mijn ddr4 ram na 5 jaar te vernieuwen of niet?
Je geeft wat weinig informatie om een goed advies te geven.
Als je je pc grondig onder handen gaat nemen, zou ik niet teveel investeren in een oud systeem.
Dus ik ga even onderscheid maken tussen een pc tot 4 jaar oud en ouder:
Tot 4 jaar oud:
DDR4 kan heel goed worden uitgebreid als je nog slots open hebt. Zoek een setje van 2 sticks, gelijk aan degene die er al in zitten. Let op de grootte en de snelheid ervan. Anders is het ook mogelijk om ze volledig te vervangen voor iets nieuws, dan zit je niet gebonden aan grootte en snelheid en kun je eventueel voor een echte upgrade gaan. (Afhankelijk van wat er nu in zit)
De meeste moederborden hebben in de BIOS een optie om TPM 2.0 aan te zetten, dit is nodig als je Windows 11 wil installeren.
Afhankelijk van wat voor CPU er in zit, kun je hier ook nog wel wat mee. Is het een AMD, dan zijn er binnen het AM4 platform vaak nog genoeg opties om uit te kiezen. Doe wel van tevoren een BIOS update om er voor te zorgen dat de nieuwe CPU wordt herkend. Is het een Intel, dan ben je wat meer beperkt omdat Intel voor bijna iedere generatie een nieuwe socket ontwikkelt.
Ouder dan 4 jaar oud:
In de meeste gevallen kun je beter een nieuwe pc kopen omdat je nieuwe componenten niet lekker samenwerken met de oudere.
Als je wat meer informatie geeft over je huidige pc, kan ik met je mee kijken voor een concreter advies.