Issue met geheel nieuwe build (nvlddmkm.sys crasht)

JoSot

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

ik heb sinds kort een hele hoop onderdelen besteld bij Megeko voor mijn PC build (zal ze hier onder opsommen). Ik heb deze netjes in elkaar gezet en windows 11 er op gezet. Het toeval heeft dat mijn vrouw gelijktijdig dezelfde onderdelen (maar dan wit) heeft besteld en ik heb die PC ook gebouwd. Enige waarop de PC's verschillen is het geheugen en de GPU.

Nu heeft haar setup geen enkel issue, maar mijn setup loopt geregeld vast met BSOD of reboot en dan op de nvlddmkm.sys. En ook alleen op deze.
Uiteraard heb ik oudere drivers al geprobeerd (eerst met DDU de drivers verwijderd) en ja ik gebruik de nieuwste Nvidia drivers uiteraard (eerst 561.09 en sinds 1 oktober, 565.90).

De nvlddmkm.sys fout in de event log gaat gepaard met deze melding:
"BusReset TDR occurred on GPUID:100"

Omdat we twee bijna dezelfde PC's hebben heb ik natuurlijk mijn GPU in de pc van mijn vrouw getest. En ja, daar draait die als een zonnetje. Geen enkele error. Niet op DP en niet op HDMI.

Op mijn moederbord zit ook onboard video (AMD, Rizen 9 7900, no X). En als ik die aansluit dan crasht de PC tenminste niet en kan ik zelfs als ik de GPU niet gebruik de errors zin ontstaan. Of ik nu met OCCT (stresstest) een test doe, of gewoon random wat software draai. Puur willekeurig (zo lijkt het) crasht de nvlddmkm.sys.

Mijn build:
- m) Fractal Design Meshify 2 compact
- m) Asus TUF Gaming x670E-Plus Wifi
- AMD Rizen 9 7900
- m) Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x 16GB 6000
- Samsung 990 Pro 1TB (OS drive)
- WD Black SN770 2TB (Data drive)
- m) ASUS GeForce RTX 4070 Super OC
- Seasonic Vertex GX 850w
- 4x Arctic P12 Fan
- Arctic Freezer 36 cpu cooler

** niet alles komt bij Megeko vandaan met "m)" er voor heb ik bij Megeko gekocht.

Omdat de meest crusiale onderdelen gepaard bij deze crashes komen van de Megeko bestelling, is het wel zo handig om ook het Megeko forum te gebruiken.

Wat ik dus al getest hebt:
- Uiteraard heb ik de chipset en overige drivers van het ASUS moederbord geinstalleerd
- ik gebruik geen ArmoryCrate. Dat werd mij afgeraden omdat daar veel bugs in zitten (ik gebruik nu FanControl en SignalRGB_free version)
- Ik gebruik geen overclocking
- Andere drivers inclusief verwijderen met DDU
- GPU in ander systeem, geen issues in dat andere systeem
- met OCCT kan ik geen gekke stroom pieken of fluctuaties zien, maar ik ben maar een hobbyist, dus misschien kijk ik verkeerd.

Wat ik nog ga testen:
- Geheugen wisselen met PC van mijn vrouw (die heeft Kingston 2x16GB)
- Voeding van andere PC testen
- Nieuwe installatie van Windows

Als er iemand nog andere tips heeft, of letterlijk dit probleem met een soortgelijke setup. Dan verneem ik dat graag. Iedere tip of hit ben ik blij mee.

Alvast bedankt,
JoSoT

als je de onboard GPU gebruikt en de kaart eruit haalt en dan test, krijg je dan nog steeds deze nvlddmkm.sys?
Nee als ik de nvidia kaart uit mn systeem haal, start de nvlddmkm niet en crasht deze ook niet.
Daarom dacht ik eerst dat het de videokaart was. Maar de rest in het andere systeem, heeft me doen denken dat de gpu prima is. En dus ergens dieper het probleem ligt.

Wat je misschien als eerste kan proberen is je GPU op de andere pcie slot te proberen. voordat je iets anders gaat proberen. ik heb ergens gelezen dat het dan zelf mogelijk is als je hem daarna terug zet dat alles weer goed is.
ik zou zeker het geheugen van je vrouw proberen, ben benieuwd. Ook las ik ergens dat de powersettings in windows wel eens kunnen helpen en wellicht helpt het om je onb graphic uit te zetten in bios. Het lijkt in mijn ogen op een onwenselijke powerdrop/reset van je pcie slot. ik heb hetzelfde probleempjes gehad met mijn onboard gpu, uitzetten fixte het (al had ik wel een AMD GPU.) en kijk inderdaad de aansluiting op je psu na. voordat je van voeding wisselt.

Wat je misschien als eerste kan proberen is je GPU op de andere pcie slot te proberen. voordat je iets anders gaat proberen. ik heb ergens gelezen dat het dan zelf mogelijk is als je hem daarna terug zet dat alles weer goed is.
ik zou zeker het geheugen van je vrouw proberen, ben benieuwd. Ook las ik ergens dat de powersettings in windows wel eens kunnen helpen en wellicht helpt het om je onb graphic uit te zetten in bios. Het lijkt in mijn ogen op een onwenselijke powerdrop/reset van je pcie slot. ik heb hetzelfde probleempjes gehad met mijn onboard gpu, uitzetten fixte het (al had ik wel een AMD GPU.) en kijk inderdaad de aansluiting op je psu na. voordat je van voeding wisselt.
Een andere pci-e slot word lastig, want die zit zo laag dat mn gpu te dik is en mn psu shroud zit dan in de weg.

Ik ga het wel proberen uiteraard. Dank voor de extra tips. Dit helpt met onderzoeken.

Bijlagen

• Screenshot_20241018_104045_Adobe Acrobat.webp
    Screenshot_20241018_104045_Adobe Acrobat.webp
    37,5 KB · Weergaven: 1
Korte update:

- geheugen wissel met de 2x16gb ddr5 van de pc build van mijn vrouw had geen effect. Issue in mijn pc hetzelfde: nvlddmkm crasht net zo snel
- mij geheugen in de pc van mijn vrouw. Ook geen probleem
- mijn videokaart in haar pc, ook geen issues. Zelfs paar kinuten stresstest met occt
- haar videokaart (gigabyte aero 4070 super oc 12gb) in mijn pc. Eerste paar minuten ging het okay, maar na 5min klapte de nvlddmkm er toch weer uit.
- kale windows 11 pro installatie met alleen chipset drivers van asus. En nog voor ik iets anders kon doen (drivers voor nvidia installeren, crashde nvlddmkm al.

Conclusie: moederbord of psu

Gezien seasonix kwaliteit is het vast je moederbord. je kan nog een andere psu proberen, lijkt me bijna overbodig. Het is vast een hardware error in je pcie lane hopelijk lukt je RMA

Heel raar fenomeen. Na de wisseling van gpu etc zoals eerser beschreven, heb ik mijn hardware weer terug gebouwd. In voorbereiding op psu test. Want mobo is het lastigst te testen.

Maar nu na opstarten is er geen issue meer. Ik snap er niets van. Met de gpu van mn vrouw crashde de driver nog. Maar nu al 2 a 3 uur niets. Zelfs net met occt een full system test laten lopen (alles op 100%).

Zelfde de nieuwe installatie die failde werkt nu al een tijd goed.

Dit is echt vervelend. Want als het nu nooit meer voorkomt weet ik niet wat het was en dat gaat mij echt haunten.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is wellicht een hele kleine short op de kast? die je met opnieuw inbouwen hebt opgelost ?ik weet niet of je stopcontacten aarding hebben? ik had inderdaad een paar keer een pc die raar deed en ik ontdekte spanning op de kast ( ik had geen aarding op mijn stopcontact dus probeerde ik het met een verlengsnooer vanuit de keuken die wel geaard is, probleem weg. Na een rebuild van het systeem was het zomaar opgelost, ook zonder aarding. Zit nog steeds te denken aan een aarde draad door te voeren maar ja, huurwoning he

Iets van static of kortsluiting zou ik gek binden. Het is een randaarde stopcontact met een overspannings stroomblok van apc.

Ik heb de 12v kabel ook weer een keer los gehaald en vast gedaan. Maar het blijft nu stabiel. Ik heb de hele dag mn pc al aan en ook gewoon normaal in games gezeten.

Dys opgelost, maar geen oplossing. Ik haat dat, maar ben er wel blij mee. Lastige is dat ik dus niet weet of het kan terug komen.

2 volle dagen, geen enkel probleem. Alles draaide top en 0,0 crashes. Ook niets geupdate. Alleen lekker games gedraaid. Eindelijk genieten!

Zet ik vanavond na een lange werkdag thuis mn pc aan. En nog voor ik iets kan starten. Vast, zwart scherm en verder niets. Power knop.was ook instant off als ik er op drukte. Dus herstart. En vanaf dat moment weer de nvlddmkm errors. Maar als ik in de event logs kijk van de eerste crash was het niet de nvlddmkm maar werd er helemaal geen error getoond. Alleen een error dat de dump niet opgeslagen kon worden.
De crashes vanaf dat moment zijn allemaal de videodriver. Maar windows loopt dan niet vast als ik de AMD onboard video gebruik.

Ergo. Terug bij af. Maar we 2 dagen kunnen gamen.

Misschien is het alleen een weekend build 😀

misschien psu wissel? probeer je pc eens rechtstreeks vanuit stopcontact te runnen, aangezien je hem nu vanuit een stroomblok/verdeeldoos hebt zitten? zou best nog wel eens kunnen zijn dat je verdeeldoos, net iets te weinig stroom geeft aan je pc

Ik ga zeker mn voeding testen. En een ander stopcontact. Al is dit stopcontact al jaren prima voor een 7 jaar pude pc met 450w voeding. Maat goed. Dat was een i7 7800 met gtx1070 en geen amd 9 7900 met rtx4070s 🙃

wat ik verder nog kan bedenken =

- dat je pci slot, lanes (kan zelfs cpu related zijn, aangezien de pci graphics lanes direct naar de cpu gaan en niet naar chipset) stuk is

wat ook nog een optie is, dat je de bios flashed naar de laatste versie, indien dit nog niet het geval is

Dan toch maar psu wisselen. er vanuitgaande dat je pc 2 dagen gewoon prima heeft gewerkt moet het toch daar mee te maken hebben. Hou voor de aardigheid eens een spanningzoeker op een blank metalen deel van je kast videokaart slot achterkant o.i.d Misschien als je 7 jaar die overspaning er op had dat het tijd word voor een nieuwe ? denk dat dat ondanks alles wel verstandig is ik ben geen pc voeding kenner of zo maar kan je ook iets bedenken in je omgeving dan tijdens het weekend stil staat en door de week veel stroom vraagt ?zeg maar een buurman die boer is en vaak hele installaties aan en uit zet of zoiets (Valt me dus wel op dat je in het weekend? prima hebt kunnen gamen), Is de pc van je vrouw op een andere groep ? een pc voeding zou wel met spanning pieken en dalen moeten kunnen omgaan maar toch ik hoop dat dat het is. en dat een andere voeding solaas biedt.

P.s
Als je spanning op de kast constateert het kan ook iets met een usb poort sluiting te maken hebben.
en dat kan ook te maken hebben met RGB , externe HDDs of andersoortige devices.
maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je zo clean mogelijk test.

Update:

Vandaag tijd gehad voor een hele operatie. Eerst ander stopcontact. Geen ander effect. Vervolgens andere voeding met andere kabels (alle). Geen ander effect.

Moederbord uit de kast. Los aa gesloten op de mobo doos en alles verbonden. Nogsteeds zelfde issue (dus geen short met kast).

Toeb gpu in onderste pci-e (4.0 x16 ipv pci-e 5.0 x16) die ju beschikaar was. Normaa te dicht op psu case.

Issue direct verdwenen. Gewoon vanalles kunnen doen zondere enige nvm crach. Gpu Vervolgens terug in 5.0 slot. Even leek het ook daar weer okay. Tot toch weer de nvm error (TDR busreset).

Dus ik concludeer pci op modo heeft defect.

Ik ga met de RMA afdeling van Megeko contact opnemen. Helaas net 2 dagen na mn 30 dagen niet goed geld terug. Maar ja het moederbord is ook echt wel gebruikt. Dus kan je niet echt meer retourneren als nieuw.

En ik wil ook gewoo een goed werkende versie van dit moederbord. Want in de pc van mijn vrouw dit model het gewoon goed.

Voorlopig dus gevondennwat het issue is. Dan voor alle tips.

Update:

Vandaag tijd gehad voor een hele operatie. Eerst ander stopcontact. Geen ander effect. Vervolgens andere voeding met andere kabels (alle). Geen ander effect.

Moederbord uit de kast. Los aa gesloten op de mobo doos en alles verbonden. Nogsteeds zelfde issue (dus geen short met kast).

Toeb gpu in onderste pci-e (4.0 x16 ipv pci-e 5.0 x16) die ju beschikaar was. Normaa te dicht op psu case.

Issue direct verdwenen. Gewoon vanalles kunnen doen zondere enige nvm crach. Gpu Vervolgens terug in 5.0 slot. Even leek het ook daar weer okay. Tot toch weer de nvm error (TDR busreset).

Dus ik concludeer pci op modo heeft defect.

Ik ga met de RMA afdeling van Megeko contact opnemen. Helaas net 2 dagen na mn 30 dagen niet goed geld terug. Maar ja het moederbord is ook echt wel gebruikt. Dus kan je niet echt meer retourneren als nieuw.

En ik wil ook gewoo een goed werkende versie van dit moederbord. Want in de pc van mijn vrouw dit model het gewoon goed.

Voorlopig dus gevondennwat het issue is. Dan voor alle tips
je kan je bovenste slot in bios op 4.0 zetten. denk dat RMA idd de beste optie is en hopen dat je snel geholpen wordt

Balen zeg, maar gelukkig is het niet je videokaart en de rest van de componenten. Succes met de RMA. Wel een fout melding die ik niet zal vergeten. als dit forum groeit groeit ook de kennis.

Hierbij nog even als conclusie de resultaten van het "terug sturen" van mijn moederbord aan Megekko.

Ook al heb ik alle voorzorgsmaatregelen genomen, zeer voorzichtig geweest en zelf geen socke5 fout gezien, bleek toch bij Megekko bij ontvangst dat er een pin in de socket verbogen was (omlaag geduwd).

Ik heb zelf de socket fout niet gezien. En blijf het vreemd vinden, maar goed... het zat er toch.

Megekko heeft met mij contact opgenomen en uit coulance het moederbord laten repareren door Asus, zonder extra kosten.
Ik had netjes een foto ontvangen van de socket schade en kon achterhalen met een AM5 socket schema dat dit waarschijnlijk een van de PCI-E pins was. Dat zou dan heel goed verklaren dat er issue ontstaan zijn.

Na 9 werkdagen (Megekko gaf aan 10 tot 15), kreeg ik mijn moederbord (zelfde s/n) gerepareerd retour. Met een nette melding dat er getest was en niets meer gevonden was.

Uiteraard was ik nog wel wat sceptisch, want het kon natuurlijk ook iets anders zijn. En de socket schade kon ook ontstaan zijn na verwijderen van de cpu voor dat ik hem terug stuurde.

Maar nu na 4 dagen installeren en normaal gebruik met games en windows apps. Kan ik wel zeggen dat het issue met de nvidia sys driver is verdwenen.

Conclusie:

De nvlddmkm error en BSOD's kunnen ook komen door precies een pin in de socket die niet of net altijd verbind.

Asus en andere merken bieden geen garantie op socket schade. Soms snap ik dat, omdat het human error is. Maar ik weet 100% dat deze schade niet door mijn handelen is ontstaan. Of de fout zat er al en is door het inklemmen van de cpu verergerd. Of die sockets zijn zo fragiel dat bij plaatsen van de cpu, hoe voorzichtig ook, er toch iets kan ontstaan.
Beide zou gewoon onder garantie moeten vallen van de fabriekant.

De klanten hebben niet gekozen voor deze fragiele sockets. En er word ook niets aan gedaan om ze minder fragiel te maken. De oude pins op de cpu setup, was ook wel gevoelig, maar niet zo als dit.

Ik ben in ieder geval blij dat het is opgelost, en wil voor de service Megekko ook echt een pluim geven.

Ze hadden volledig in hun recht gestaan volgens de voorwaarde en garantieregels om mij de reparatie re laten betalen (wat al snel op 200 tot 300 eurp kan uitkomen). Dat had in een klap (een pin) het hele moederbord total-loss gemaakt.

Iedereen (zeker @migchiel) bedankt voor de reacties en meeleven. Dit heeft zeker geholpen. In de toekomst zal ik bij ieder nieuw moderbord, altijd een grondige inspecite doen van de socket voor installatie en foto's maken. En bij eventuele vreemde bsod's zeker ook de socket checken.

Ik hoop dat deze thread andere ook kan helpen met het onderzoeken van nvlddmkm errors en bijkomende bsod's.

Terug
Bovenaan