knisperend geluid videokaart + afwijkende GPU/CPU-uitlezing

CMPN04

Nieuw forumlid
Misschien kan iemand hier mij helpen. Heb sinds oktober dit jaar een nieuwe pc gebuild.

De pc functioneert grotendeels naar behoren, maar ik ervaar enkele technische punten.

1. Knisperend geluid (geen coil whine)

Tijdens gebruik hoor ik af en toe een knisperend / licht krakend geluid dat uit de richting van de videokaart lijkt te komen.

Dit geluid:
  • is niet continu aanwezig
  • treedt vooral op bij wisselende belasting (bijvoorbeeld bij het starten van een game of tijdens laadmomenten)
  • verandert niet merkbaar met FPS of grafische instellingen
  • komt niet overeen met het typische hoge, elektrische geluid dat hoort bij coil whine
Op basis hiervan ga ik er niet van uit dat dit standaard coil whine betreft. Ik wil daarom graag laten beoordelen of dit geluid binnen de normale werking valt, of dat hier mogelijk sprake is van een ander hardwarematig verschijnsel.

2. Afwijkende GPU- en CPU-uitlezing (bij de meeste games)

Daarnaast merk ik dat de GPU- en CPU-belasting bij de meeste games onjuiste waarden weergeven (bijvoorbeeld direct 90–100% belasting), terwijl dit niet altijd overeenkomt met het daadwerkelijke gedrag of de prestaties tijdens het spelen.

Bij enkele games lijkt dit gedrag sterker aanwezig dan bij andere, terwijl bepaalde games wel normaal functioneren.

Om softwarefactoren zo goed mogelijk uit te sluiten heb ik inmiddels:

• Windows volledig opnieuw geïnstalleerd (Windows 11 Pro 24H2, officiële Microsoft ISO)
  • De nieuwste AMD chipsetdrivers geïnstalleerd
  • De nieuwste AMD GPU-drivers geïnstalleerd
  • BIOS-instellingen gecontroleerd (iGPU uitgeschakeld, EXPO correct ingesteld)
Ondanks deze stappen blijft het beschreven gedrag aanwezig.

3. Vraag over mogelijke oorzaak (videokaart of moederbord)
  • het beschreven gedrag als normaal wordt beschouwd, of
  • het mogelijk gerelateerd kan zijn aan de videokaart, het moederbord, of de combinatie hiervan.

Ik ontvang graag uw advies over eventuele vervolgstappen of aanvullende controles.

Specificatie van de bestelling

• Videokaart: AMD Radeon RX 9060 XT
  • Processor: AMD Ryzen 5 7600X
  • Moederbord: MSI B650 Gaming Plus WiFi
  • Geheugen: DDR5 (EXPO ingeschakeld)

Als voorbeeld in game stats in bijlage

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Bijlagen

• IMG_4494.mp3
    IMG_4494.mp3
    176,1 KB
  • IMG_4709.webp
    IMG_4709.webp
    37,7 KB · Weergaven: 1
  • IMG_4708.webp
    IMG_4708.webp
    32,6 KB · Weergaven: 1
  • IMG_4707.webp
    IMG_4707.webp
    34,8 KB · Weergaven: 1
  • IMG_4706.webp
    IMG_4706.webp
    55,4 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Helaas heb ik dit type geluid nog niet eerder gehoord.
Hier kan ik dus niet met zekerheid uitspraak over doen.

In het geval van de incorrecte waardes die aangegeven worden tijdens het gamen.
Via waar lees je de waardes uit?
Heb je ook daadwerkelijk performance verschil?

Je zou DDU kunnen gebruiken om alle AMD drivers van je GPU volledig te verwijderen en daarna opnieuw te installeren.
Dit zou mogelijke corrupte of ontbrekende files kunnen herstellen.

Als je van Windows Taak beheer uit gaat raad ik dat sterk af, Windows Taakbeheer is namelijk al een tijd redelijk onbetrouwbaar.
Zelf Microsoft heeft hier al uitspraak over gedaan.

Via de amd software Adrenalin edition, taakbeheer en m’n stream deck lees ik de waardes af. Verder heb ik alle drivers al meerdere keren volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd

Terug
Bovenaan