Nieuwe PC bouwen

Dracul

Nieuw forumlid
Goedenavond Allemaal,

Ik had dit bericht bij componenten gezet, maar ik vermoed dat het hier meer op z'n plek is. Ik kan helaas het bericht daar niet verwijderen, dus wellicht dat een moderator dat wel kan doen? Dank alvast!

Na 6 jaar ben ik bezig om een nieuwe PC samen te stellen, mijn 'oude' gaat dan doorschuiven naar de rest van het gezin. Werkt nog prima, maar begint voor mij wat te traag te worden. Maar mijn hemel, wat is er véél veranderd in de afgelopen jaren.
Zouden jullie eens mee willen kijken naar de configuratie die ik voor ogen heb?

Een aantal vereisten voor mij zijn:
- liefst een PS/2 aansluiting voor een oud mechanisch toetsenbord met DIN-aansluiting, ASUS had die altijd in het verleden, maar ik kan het niet meer terugvinden... dus ben bang...
- Aantal SATA aansluitingen voor cd-brander en een aantal harde schijven.
- deze moeten dus ook in de kast ingebouwd worden (ben al veel kasten tegen gekomen die géén ruimte hiervoor hebben)
- de CPU kan flink heet worden, dus goede koeling is vereist (twijfel tussen de ASUS en de CORSAIR... scheelt toch weer 100 euro)
- is deze voeding zwaar genoeg?

Ik zat te denken aan:
Voeding: NZXT C1000 PSU / PC voeding
CPU: Intel Core i7-14700K processor
Koeling CPU optie 1: ASUS ProArt LC 420
Koeling CPU optie 2: CORSAIR iCUE LINK H170i RGB Vloeibare CPU-Koeler - 420 mm AIO - QX140 RGB
Motherboard: ASUS ROG STRIX B760-A GAMING WIFI
Geheugen: Kingston Technology FURY Renegade RGB 32 GB 2 x 16 GB DDR5 8000 MHz KF580C38RSAK2-32 geheugenmodule
SSD: Samsung 9100 PRO 2TB M.2 SSD
HDD: Seagate HDD NAS 3.5" 8TB ST8000VN004 IronWolf
Kast: Sharkoon S25-W miditower

Iemand opmerkingen/suggesties/waarschuwingen dat dingen niet goed gaan werken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Niels

Ondertussen, na familieberaad, lijkt het mij tóch verstandig om een GPU in te bouwen. Mijn zoon wil voor zijn opleiding nog wel eens 3D animeren/video renderen, dus wat zou een goede betaalbare optie zijn?

Gigabyte GeForce RTX 3060 GAMING OC 12G 2.0 Videokaart​

Is dat nog wat? Of is deze inmiddels zwaar verouderd. Ik zie dat je het zo gek kan maken als jezelf wil met een GPU, maar dat gaan we niet doen. Ik zoek tot maximaal 500 euro (liefst wat minder).

Iemand een suggestie? Of zou dat een prima kaart zijn?

Ik zou dan eerder kiezen voor de Asus Geforce RTX 3060 dual-RTX 12Gb (KLIK HIER) en dat is zeker nog steeds een goeie videokaart voor gaming en grafische toepassingen (3D).
Qua cpu zou ik toch ook eens kijken naar de Intel Core Ultra reeks, nieuwere technologie en meer toekomstgericht. Voor de voeding kies ik tegenwoordig voor de Platinum-reeks wegens betere kwaliteit, voorbeeld BeQuiet! Power Zone 2 1000W (KLIK HIER). Met een 1000W voeding heb toch wat reserve, zeker als je dan nog eens wat HDD's, SSD's, DVD, ... gaat installeren. Velen zullen zeggen dat 850W genoeg is in jouw geval maar een beetje overschot voor dezelfde prijs kan toch geen kwaad, denk ik altijd.
Qua koeling kom je met een 240 versie (2 fans) al ver. Ik gebruik ook zo eentje voor mijn grafische toepassingen op een i9-14900KF (voorbeeldje Corsair iCue LINK TITAL 240 RX, KLIK HIER)

Laatst bewerkt:
Misschien nog een tip: je kan ook kiezen voor minder dure m.2's want ik denk dat je moederbord en cpu die snelheden van de Samsung niet ondersteunen. Ik werk vaak met de Kingston Fury Renegade, een 1Tb m.2 als basis voor de programma's en een 4Tb m.2 voor data en rendering (KLIK HIER). Die zijn veel betaalbaarder en even goed als de (dure) Samsungs.

Hai! Dank voor je reactie!!! Heel blij mee, ondanks dat de keuze er misschien niet gemakkelijker op wordt ;-)

Ik heb inderdaad gekeken naar die Intel Core Ultra reeks, ik twijfelde. Na een week uitzoeken weet ik niet 100% meer wat nou de doorslag gaf om voor de 14700K te gaan moet ik eerlijk bekennen. Ik ga me er nogmaals in verdiepen.

Die samsung SDD's zijn inderdaad duur, maar ik wil zo snel mogelijk. Zou een dergelijke cpu/motherboard de snelheid van die samsungs niet bij kunnen poten??? Wat moet je dan in hemelsnaam kopen, wil je die maximumsnelheid wél bereiken??? ;-)

Ik ben niet 100% zeker maar dacht dat de socket 1700 moederborden (zoals die jij voorstelde) maar PCI-e 4.0 ondersteunen voor de m.2's en dat de nieuwe socket 1851 (zoals de Core Ultra) wel PCI-e 5.0 ondersteunen voor de m.2
De socket 100 moederborden hebben enkel PCI-e 5.0 voor de videokaarten.
Ik denk wel dat alle moederborden terugwaarts compatibel zijn, dus een PCI-e 5.0 m.2 SSD zal wel werken maar terugvallen op de snelheid van de PCI-s 4.0 (zo rond de 7000 mb/s).
Dus als je een moederbord zoekt, kijk dan in de handleiding naar "storage".

Verrek zeg! Goed dat je hier over begint, want als ik kies voor de ultra core 256, dan heb ik een socket 1851 motherboard nodig!
Ben ik blij dat ik nog niets besteld heb!!! 🙂

Bij verder onderzoek moet ik even terugkomen mijn bovenstaande post. Er zijn toch wel socket 1700 moederborden die PCI-e 5.0 voor m.2 ondersteunen. Zie volgend artikel: KLIK HIER. Maar het blijft nuttig om eerst even de handleiding van het desbetreffende moederbord te raadplegen.

Is er trouwens een specifiek motherboard dat jij zou aanraden als ik kies voor de ultra core 256? Ik meende gelezen te hebben dat jij ook een liefhebber van ASUS bent?

Ik heb onlangs de Asus TUF Gaming Z890-PLUS WiFi (KLIK HIER) gebruikt in combinatie met een Intel Core Ultra 7 265F processor. Het is een fijn moederbord met zeer goede koeling voor de m.2's en vele instel mogelijkheden.
En ja, ik ben inderdaad een ASUS liefhebber.

Je bedoelt of het motherboard 'mooi' moet zijn? Nee, dat maakt me niet zo veel uit, als het z'n werk maar doet 🙂

Je hebt trouwens gelijk: de Asus ROG STRIX B760-A die ik op het oog had, gaat tot maximaal 7000/6000 MB/s ... dus dan zou de Samsung een flinke overkill zijn.

De ASUS TUF GAMING Z890-PRO WIFI (1851) kan wél tot 9066 MB/s, dus dan zou de Samsung wél tot zijn recht komen.

Asus geeft voor de Z890 m.2 snelheden van 9.066+ MB/s waarbij de + staat voor "hoger". Dus ik denk dat je daar wel de topsnelheden van de Samsung zal kunnen halen.
En uiteraard zou de Asus TUF GAMING LC II 240 ARGB koeling er perfect bij gaan, hé ;-)

Zoals ik al zei, het wordt er niet gemakkelijker op.

Ik zit net de ASUS TUF gaming z890-plus te vergelijken met de PRO versie. Dan wordt het op de site van ASUS toch een hoop abracadabra... detail verschillen voor zo ver ik het kan overzien.

Ik denk dat ik dan toch ga voor de ultra core 256 icm de tuf gaming z890-plus. Dat lijkt inderdaad een goede combi.

Moet ik vervolgens toch nog de SSD gaan heroverwegen... snelheid wordt eventueel gehaald, maar is het merkbaar... ik heb nu een SSD die meen ik 3500 MB/s haalde (6 jaar oud - Samsung 970 EVO 1 TB) dus het wordt sowieso al een flinke vermeerdering qua snelheid 🙂

Ik denk dat momenteel nog niet echt veel verschil zit tussen de 7.300 MB/s op PCI-e 4.0 en de 12.000 MB/s op PCI-e 5.0
Zelf heb ik vorig jaar ook gekozen voor de PCI-e 4.0 SSD's van Kingston omdat de meerkost mij niet kon overtuigen van snelheidswinst en/of stabiliteit.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. En voor de prijs van één Samsung, kun je 2 Kingstons kopen, dat is ook wat.

Nu moet ik alleen nog een kast vinden en kijken of daar alles in past. Ook nog best lastig, aangezien ik een opening voor een CD-brander nodig heb. Veel kasten hebben dat helaas niet meer.
Ik had deze op het oog: Sharkoon VG7-W RGB midi tower behuizing
Maar lees net dat er weinig ruimte is voor kabelmanagement... voordeel is wel dat hij geleverd wordt met extra fans.

't Is een heel bedrag, maar het lijkt inderdaad op wat ik inmiddels op mijn lijstje heb staan.

Specifieke reden dat je ervoor kiest om voor 64 GB geheugen te gaan? Ik overwoog zelf namelijk 2 bankjes van 16 GB.

Overigens, zo'n kaart als dit: https://azerty.nl/product/hp-seriee...lnGJxOH29LRPjn2CRvcXx-SPaDC7mEuhoCuzoQAvD_BwE
Zou ik toch op dit motherboard moeten kunnen aansluiten? Of niet?

Ik heb namelijk een FANTASTISCH mechanisch/ergonomisch keyboard van Trust dat ik wil aansluiten. Heeft zelfs nog een DIN stekker (grote ronde), die heb ik met een verloopstukje kunnen aansluiten op een PS/2 aansluiting, maar nog een keer een verloopstukje werkt niet. Heb tot nu toe altijd nog motherboards kunnen kopen die de PS/2 aansluiting sowieso hadden (één van de redenen waarom ik ASUS liefhebber ben), maar helaas is dat voltooid verleden tijd.

Ik werk zelf vaak met hele grote bestanden tegelijk in verschillende programma's maar met 2x16Gb kom je ook al een eind.
Wist je trouwens dat je op je m.2 SSD met het bestand "pagefile.sys" ruimte kan reserveren als swap-file en die dan gebruiken als extra RAM-geheugen?
Die insteekkaart aansluiting zie ik niet terugkomen in de moederbord layout dus kan ik je geen advies geven.

Terug
Bovenaan