Nieuwe upgrade desktop werkt alleen met 1x DDR5 stick geïnstalleerd, start niet op met 2 sticks

smoefer

Nieuw forumlid
Goedemiddag,
Van de week nieuwe upgrade gekocht: MSI B850 Tomahawk + Ryzen 7800X3D + 4x16gb Corsair 6000mhz

Probleem: systeem start alleen op met 1x ram stick geïnstalleerd in slot A2. Met 1 stick installed kan ik naar bios, start Windows op, niets aan de hand. Zodra er een tweede bij komt gaan de debug lampjes CPU en MEM branden. Onderstaande reeds geprobeerd. Iemand nog een briljant idee voordat eerst het moederbord retour gaat? Dank alvast voor jullie aandacht 🙂

- 2x CPU opnieuw geplaatst. Dus waterkoeler eraf, alles schoonmaken, uit de socket halen, pins gecontroleerd, hermonteren, pasta erop etc.
- Meerdere keren geprobeerd met meer of minder druk de koeler geplaatst; Google zegt dat "te strak" monteren kan drukken op de memory controller van de CPU
- Gecontroleerd of DDR5 compatibel is (en dat is het, Corsair CMH32GX5M2E6000Z36 is voor AMD cpu's en staat op de compatible list van MSI)
- Met alle mogelijke combinaties DDR5 geprobeerd (heb 2x2 kit, dus 4 sticks totaal, alle 4 solo in slot A2 werken, elke andere combinatie start niet op)
- 45 minuten gewacht op "DDR5 inleren" zonder resultaat (met 2 sticks, zelfde lampjes blijven branden)
- Met en zonder GPU
- Bios meermaals gereset met knop op moederbord
- Bios geflashed naar laatste versie
- XMP profiel aangezet en DRAM voltage verhoogd met een aantal stappen van 0.1v
- Uiteraard tussen alle hardware switches, schakelingen en resets altijd desktop stroomloos gemaakt door stekker uit de voeding te halen

Groetjes, Maarten

Dit kan een hoop redenen hebben. Ben je in de gelegenheid om met de PC langs de Megekko shop te gaan in Breda? Dan kunnen ze ernaar kijken. Ze zijn elke doordeweekse dag open van 9:00 tot 20:00.

Klopt dat het heel erg veel redenen kan hebben 🙂. Al veel uitgesloten, maar weinig oplossingen.
Dank voor de tip. Na contact met de klantenservice blijkt het helaas niet nodig met mijn desktop langs te komen, alleen met het onderdeel, en ik kan er ook niet op wachten. Dat is wel jammer want had graag anderhalf uur heen en weer gereden voor een permanente oplossing. Voor Megekko natuurlijk heel makkelijk te testen met onderdelen.

Zit dus waarschijnlijk niets anders op dan het onder garantie retour sturen en dan hopen dat het niet te lang duurt, als er hier niemand is met een briljante oplossing.

Hoi Smoefer,

Dat klinkt als een issue met je RAM. Er vallen mij 2 dingen op:
  • Je geeft aan dat je 4 sticks van 16GB hebt? Dat ziet er natuurlijk mooi uit, maar werkt met DDR5 niet altijd even stabiel. De website van MSI geeft een lijst met geteste (compatibele en stabiele) geheugensets. Klik hier voor de lijst. Hier staat geen één Corsair set van 64GB in een opstelling van 4 sticks. Dat wil niet zeggen dat het niet kan werken, maar ze garanderen geen stabiliteit.
  • Je hebt XMP aangezet en bent daarna nog instellingen gaan aanpassen. Het XMP profiel is al een optimale setting voor deze set geheugen. En als iets gaat werken, dan zou ik aanraden om alleen XMP aan of uit te zetten en niet teveel aan de rest van de overklok instellingen aan te passen.
NB: Ik zou sowieso afraden om twee sets geheugen te combineren, ookal zijn ze van dezelfde batch. Als je graag 4 RAM sticks wil, zou ik op zoek gaan naar een set van 4 die bij elkaar horen.

Klopt dat het heel erg veel redenen kan hebben 🙂. Al veel uitgesloten, maar weinig oplossingen.
Dank voor de tip. Na contact met de klantenservice blijkt het helaas niet nodig met mijn desktop langs te komen, alleen met het onderdeel, en ik kan er ook niet op wachten. Dat is wel jammer want had graag anderhalf uur heen en weer gereden voor een permanente oplossing. Voor Megekko natuurlijk heel makkelijk te testen met onderdelen.

Zit dus waarschijnlijk niets anders op dan het onder garantie retour sturen en dan hopen dat het niet te lang duurt, als er hier niemand is met een briljante oplossing.
Je kunt nog steeds langskomen met de pc. De RMA zou ik alleen doen als je zeker weet dat de geheugensets defect zijn. Anders is er een kans dat er geen probleem mee gevonden wordt en ben je ze voor niets 4 weken kwijt.

Hi Elmar,

Dank voor de reactie. Juist het enige wat ik heb kunnen uitsluiten is geheugen. Ik krijg namelijk 2x16 niet aan de praat. Alle vier de individuele sticks werken wel.

De 2x16 set die ik heb zoals ik noem in mijn post CMH32GX5M2E6000Z36 staat op de lijst van het moederbord. Los van het feit dat 4x16 een slechte oplossing is zouden beide 2x16 sets gewoon moeten werken.

Met 2x16 in het moederbord zou ik al blij zijn, maar werkt dus helaas niet.

RMA zal dus in eerste instantie het moederbord zijn.

Langskomen met de PC heeft voor mij alleen zin als er ter plaatse met alle hardware snel getest kan worden, de afstand vanaf regio Amsterdam is te groot om voor de gezelligheid heen en weer te rijden.

Je hebt gelijk dat deze set in dual channel zou moeten werken, dus in slot 2 en 4.
Zorg ervoor dat je het memory profiel in de BIOS dan wel op default hebt staan.

Je zou ze nog in slot 1 en 3 kunnen testen. Werkt het dan wel, dan kun je concluderen dat het moederbord defect is.

Ik begrijp dat je niet voor je plezier naar Breda gaat rijden. En een snelle test zit er bij deze niet in. Dat zal een full memory test worden en die kan een halve dag duren. Bovendien hangt het af van hoe druk het is bij de technische dienst.
Desalniettemin wordt er wel uitvoeriger getest met je gehele systeem en of de componenten goed samenwerken. Als je alleen je moederbord opstuurt, kan alleen die getest worden.

Omdat ze alle vier solo wel in A2 werken, ben ik geneigd om te denken dat het aan je moederbord ligt, tenzij je iets raars in je bios heb gedaan. Maar je hebt bios al geprobeerd in zowel factory settings als laatste update. Dus ik zou het moederbord terugsturen en gewoon een nieuwe kopen.

Ik heb recentelijk dagenlang gerommeld met een nieuw moederbord van ASRock. Bleef hangen op geheugentraining en het bleek dat het bord zelf kapot was. Dus het gebeurt weleens.

De reden dat ik andere voltages heb geprobeerd is 1 van de vele mogelijke oplossingen op Reddit; voltage met +0.1 verhogen of in XMP profiel zetten (verhoogd voltage ook) heeft in sommige gevallen het probleem opgelost.

Zojuist nog een ultieme poging gedaan, wederom CMOS reset, wederom diverse sticks geplugd in 2+4, in 1 los, 1+3, computer start alleen op met 1 stick in slot 2 (A2 dus).

Met alles wat ik reeds heb uitgesloten is een snelle test mijns inziens makkelijk; plug er in de shop 2 andere sticks in en steek mijn sticks in een andere computer. Werken mijn sticks op een andere computer en werken de shop sticks niet in het moederbord, is er nog 1 mogelijkheid, CPU of moederbord. Uitgebreide memory tests lijken mij, gezien ik vier sticks heb EN de sticks officieel compatible zijn, totaal niet nodig. Geloof mij als ik zeg dat ik er uren Google searches en forum posts op heb zitten, als het probleem met alles wat ik reeds geprobeerd heb niet is opgelost dan is het in 100% van de gevallen "probleem opgelost toen ik een nieuw moederbord had".

Mijns inziens zou het testen binnen een half uur gereed moeten zijn en als een klant binnen een week van aankoop het nooit aan de praat heeft gekregen en dan 2 uur heen en 2 uur terug zou willen rijden om snel dingen uit te sluiten. Het zou dan in iedereens belang zijn om via deze quick test snel tot een oplossing te komen en dan zou ik persoonlijk als winkel best een afspraak willen maken met de klant, even uurtje tijd maken, snel opgelost. Het kost uiteindelijk de winkel ook meer als ze van mij een binnen 30 dagen retour ontvangen of een garantie (weet nog niet wat nu het handigste is), dat moeten verwerken, en dan wat nieuws moeten sturen.

Maar ik heb begrip voor de bedrijfsvoering en snap het deels ook, dus ga ik zondag nog 1 laatste zoekopdracht "new computer only boots with one stick in A2 slot" en dan zit er niets anders op dan mobo retour.

Dank voor je hulp/tips in ieder geval!

Ook nog even probleem in Copilot gegooid. Je moet natuurlijk voorzichtig zijn met wat AI zegt, maar:

Kernobservatie

• A2 werkt altijd.
  • Elke andere slotcombinatie faalt.
  • Alle vier de sticks zijn individueel OK.
  • CPU opnieuw geplaatst → geen verschil.
  • BIOS up-to-date → geen verschil.
Dat betekent dat:

• De CPU waarschijnlijk goed contact maakt (anders zou A2 ook instabiel zijn).
  • De RAM zelf is goed.
  • Het probleem zit in B‑channel of in de routing van A1/B1/B2 op het moederbord.

Wat normaal gebeurt bij DDR5 dual‑channel​

Een 7800X3D moet zonder moeite 2×16 GB of 4×16 GB op 6000 draaien.Als het systeem niet eens POST met 2 sticks, dan is het geen stabiliteitsprobleem maar een hardware‑detectieprobleem.

Dat is belangrijk:

Instabiliteit = wel POST, maar crashen / training duurt lang. Detectieprobleem = geen POST, debug LEDs blijven branden.
Jij hebt het tweede.

Je hebt A2 getest, maar test ook:

• 1 stick in B2
  • 1 stick in A1
  • 1 stick in B1
Als één van deze drie niet POST met een enkele stick → moederbord defect.

Dus tot zover denk ik...

Volgens mij is je cpu wel in orde omdat je wel kan booten vanaf 1 stick. Mocht je je sticks kunnen testen bij een vriend van je dan zou dat ook mooi zijn. Ik heb zo mijn sticks kunnen uitsluiten als het probleem.

Hoe dat zit met de bedrijfsvoering van Megekko weet ik niet. De testafdeling werkt vast totaal anders dan de verkoopafdeling en hoe zij hun retouren regelen met de fabrikant weet ik ook niet. Maar het beste is voor jou om zo snel mogelijk resultaat te krijgen. Als jij je moederbord vandaag al aanmeld als retour met de melding dat je sticks niet werken bij meer dan 1 geïnstalleerd, dan wordt dat geaccepteerd. Als je vandaag nog een nieuw bord bestelt, kun je die morgen testen en weet je definitief óf je het moederbord terug moet sturen.

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten maar dan met 2 sticks die niet werkten.

Ook nog even probleem in Copilot gegooid. Je moet natuurlijk voorzichtig zijn met wat AI zegt, maar:

Kernobservatie

• A2 werkt altijd.
  • Elke andere slotcombinatie faalt.
  • Alle vier de sticks zijn individueel OK.
  • CPU opnieuw geplaatst → geen verschil.
  • BIOS up-to-date → geen verschil.
Dat betekent dat:

• De CPU waarschijnlijk goed contact maakt (anders zou A2 ook instabiel zijn).
  • De RAM zelf is goed.
  • Het probleem zit in B‑channel of in de routing van A1/B1/B2 op het moederbord.

Wat normaal gebeurt bij DDR5 dual‑channel​

Een 7800X3D moet zonder moeite 2×16 GB of 4×16 GB op 6000 draaien.Als het systeem niet eens POST met 2 sticks, dan is het geen stabiliteitsprobleem maar een hardware‑detectieprobleem.

Dat is belangrijk:

Jij hebt het tweede.

Je hebt A2 getest, maar test ook:

• 1 stick in B2
  • 1 stick in A1
  • 1 stick in B1
Als één van deze drie niet POST met een enkele stick → moederbord defect.

Dus tot zover denk ik...
Ja, ik ben het met je eens, het ligt hoogstwaarschijnlijk aan je moederbord. Ik zou eigenlijk niet weten waarom het probleem ergens anders gezocht moet worden.

Thanks all, RMA aangevraagd. Ik had hiervoor een X-serie moederbord en na wat research ga ik toch maar 100 euro meer investeren en een zwaardere jongen kopen ipv een B850. Dus hoop dat de retour afdeling van Megekko hetzelfde constateert en geld terug doet zodat ik een duurdere bij ze kan kopen. Heb nog nooit te maken gehad met klantenservice Megekko maar ga er vanuit dat het goed zit 🙂

Ter afsluiting zal ik posten als het nieuwe moederbord met alle andere hardware als een zonnetje draait 😀

Heb je al duidelijkheid wat het probleem is?
Ik vermoed namelijk dat je wellicht een verbogen socket pinn hebt. Als ik het zo lees, heb ik dit vaker gezien. Een gebogen socket pin klinkt als een mega probleem, maar is met behulp van een beetje geduld, vaste hand en een stanleymesje vaak relatief makkelijk zelf op te lossen. Uiteraard zal het wisselen van een moederbord ook helpen.

Het bleek inderdaad het moederbord te zijn, na controle door Megekko een gebogen pin. Ik had hem niet gezien, ook bijzonder hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar laten we er maar vanuit gaan dat het mijn amateur werk is... Ik bouw immers maar 1x per 5 jaar een nieuwe desktop 🙂

Heb van de nood een deugd gemaakt en de orginele B850 ingeruild voor een X870E. Door de zoektocht naar het probleem kwam ik ook tegen dat de X870E mijn 4x16gb DDR5 config prettiger vond dan de B850.

De B850 is nog in reparatie, ik hoop dat deze uiteindelijk gehouden wordt door Megekko gezien ik al een nieuwe heb gekocht (wil niet 3 weken wachten op reparatie en niets hebben).

Fijn om te horen dat het lek boven is!
Meteen een mooie upgrade ook nog zie ik naar X870E.

Hopelijk lukt het om het oude moederbord te crediteren maar anders heb je nu in elk geval een reserve. 🙂

Terug
Bovenaan