no POST probleem – CPU/DRAM LED

Qin

Nieuw forumlid
Beste allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een opstartprobleem met mijn PC. De PC is inmiddels bijna 3 jaar oud en heeft daarvoor geen problemen gehad.

Systeem:
  • AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 6-Core Processor
  • Deepcool AK400 66.47 CFM CPU Cooler
  • MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI ATX AM5 Motherboard
  • G.Skill Trident Z5 Neo 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory
  • Samsung 980 Pro 1TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive
  • XFX Speedster SWFT 309 Radeon RX 6700 XT 12 GB Video Card
  • Corsair 4000D Airflow ATX Mid Tower Case
  • be quiet! Straight Power 11 750W 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
  • Windows 11 24H2 26100.8457
Probleem:

De PC start regelmatig niet op en blijft hangen tijdens POST.
Symptomen:
  • Rode CPU LED + gele/DRAM LED blijven branden
  • Geen BIOS / geen beeld
  • Fans draaien wel, maar systeem blijft hangen vóór POST
  • Soms pas na meerdere power cycles start de PC

Uitgevoerde troubleshooting:
  • CMOS reset uitgevoerd
  • Meerdere BIOS versies getest (nieuwste + oudere stabielere versies)
  • BIOS instellingen teruggezet naar defaults
  • EXPO uitgeschakeld
  • Beide RAM sticks individueel getest
  • RAM getest in A2 en B2 slot
  • Single-stick configuraties getest
  • CPU opnieuw geplaatst en koeler opnieuw gemonteerd
  • Minimale setup getest (USB apparaten en HDD losgekoppeld)
  • Windows memory test zonder fouten (wanneer systeem wel opstart)
  • GPU opnieuw geplaatst

Observaties:
  • Probleem treedt op tijdens POST / geheugen training
  • Resultaten van individuele RAM test:
    • Stick 551:
      • Slot A2: POST / no POST / POST
      • Slot B2: POST / POST / no POST
    • Stick 552:
      • Slot A2: POST / no POST / no POST
      • Slot B2: no POST / no POST / no POST
  • Na elke test heb ik de PSU uitgezet, 30 seconden gewacht, en daarna de pc weer aangezet.
  • BIOS versie beïnvloedt stabiliteit tijdelijk, maar lost probleem niet definitief op

Ik vermoed dat het probleem mogelijk zit in:
  • het moederbord (geheugenkanalen / training), of
  • de CPU (memory controller)
Hebben jullie suggesties/tips? Ik heb helaas geen tweede moederbord/CPU om te testen.Ik heb nog een aantal maanden garantie op beide CPU en moederbord.

Groetjes,
Qin

Het zou in theorie ook nog het geheugen kunnen zijn.

Als alles bij Megekko is aangeschaft zou ik ermee langs de shop gaan als dat een mogelijkheid is. Dan kunnen ze er daar eens goed naar kijken.

Kan je eventueel eens testen met een andere voeding (GPU)? De symptomen die jij opgeeft heb ik in het verleden ook al eens megemaakt bij een klant. GPU bleek op zijn einde te lopen, vervangen en alles was opgelost.

Het zou in theorie ook nog het geheugen kunnen zijn.

Als alles bij Megekko is aangeschaft zou ik ermee langs de shop gaan als dat een mogelijkheid is. Dan kunnen ze er daar eens goed naar kijken.

Ik heb alle troubleshooting met hulp van ChatGPT gedaan en die zegt het volgende:

RAM is waarschijnlijk niet het probleem omdat het gedrag niet past bij een defecte RAM-kit:
  • beide RAM-sticks vertonen vergelijkbare en wisselende problemen (geen consistente “één stick is kapot” fout)
  • problemen verschillen per slot (A2 vs B2), wat wijst op memory channels/motherboard i.p.v. het geheugen zelf
  • Windows memory test geeft geen fouten zodra het systeem wel boot
  • het probleem treedt op tijdens POST/memory training, niet als stabiele crashes in Windows
  • BIOS-versies beïnvloeden de stabiliteit, wat typisch is voor memory training/motherboard/CPU IMC en niet voor defect RAM

Ik heb dit een beetje blindelings gevolgd, maar ik zal kijken of ik een andere set kan regelen om RAM uit te sluiten. Helaas is niet alles bij Megekko gekocht. Verder woon ik helaas niet in de buurt van de shop.

Kan je eventueel eens testen met een andere voeding (GPU)? De symptomen die jij opgeeft heb ik in het verleden ook al eens megemaakt bij een klant. GPU bleek op zijn einde te lopen, vervangen en alles was opgelost.
Bedoel je dat ik een andere power supply moet proberen? Of een andere GPU? Sorry ben even in de war.

Terug
Bovenaan