PC crashed en reboot

DZNTS

Nieuw forumlid
Al een tijdje heb ik dat m'n pc ineens uitvalt en opnieuw start. Dit gebeurd redelijk willekeurig, maar wanneer het het vaakst gebeurd is als ik een game open heb en op m'n andere scherm iets van muziek of youtube op de achtergrond heb staan. Dit zou niet zwaar moeten zijn voor m'n specs.
Ik heb een beetje met chatgpt en op google rond gekeken, maar ik vraag het denk ik nog maar 1 keer hier voor een 2e blik om te kijken of er iets is wat ik nog niet heb geprobeerd ofzo voordat ik de cpu retourneer met de garantie.
Event viewer laat zien dat dit het laatste is wat er gebeurd is en als ik dan op google zoek wat WHEA loggers zijn geeft dat aan dat er iets mis is met een aantal cores in de cpu zelf.

Dit is een foto van m'n eventviewer

Ik heb OCCT gedownload en een zowel een cpu stresstest als een voltage test gedaan om te zien of mijn psu het probleem was en beide hielden het een uur vol zonder problemen.
Is er iets wat ik mis wat ik nog zou kunnen doen en wat het zou kunnen zijn?

De games die ik normaal speel waar het gebeurd is marvel rivals, maar ik zat net in aimlabs en toen gebeurde het mij net weer. Beide zouden niet zo zwaar moeten zijn voor de specs die ik heb.

Ik heb een
asus rog strix B550-F wifi II
ryzen 7 5800x
radeon 6900xt
32gb corsair vengeance
corsair rm750x psu
Corsair icuelink 360 rbg titan koeler

Alvast bedankt voor de hulp

*edit:
Ik was ook vergeten te zeggen dat ik geprobeerd heb met pbo aan en uit en undervolt eraf te halen en naar stock te gaan en hetzelfde gebeurd altijd op elke setting.

Laatst bewerkt:
De Event Viewer geeft een Fatal Hardware Error reported door de CPU.
Dit kan er zeker op duiden dat de CPU faalt. Maar dit is niet altijd het geval.

Je kunt de CPU ter RMA aanbieden bij Megekko. Het kan wel 4 tot 6 weken duren voor je hem terug hebt, met de kans dat het daar niet aan ligt.

De CPU heeft ook de memory controllers en de CPU kan dus ook deze error hebben als je defect geheugen hebt.
Probeer eens om met de helft van je geheugen te spelen om dit te testen. Als je dan weer errors krijgt, de andere helft proberen.
Je zou ook een memtest kunnen draaien om te zien of er bad sectors op je geheugen zitten.

Het kan ook nog aan je videokaart liggen. Dit kun je alleen testen door een andere videokaart te installeren aangezien je CPU geen integrated graphics heeft.

Als laatste kan het ook nog aan je moederbord of SSD liggen, maar ik zou eerst het geheugen en de videokaart proberen.
Als het probleem toch blijft, dan is het vermoeden wel bevestigd dat het aan de CPU ligt.

De Event Viewer geeft een Fatal Hardware Error reported door de CPU.
Dit kan er zeker op duiden dat de CPU faalt. Maar dit is niet altijd het geval.

Je kunt de CPU ter RMA aanbieden bij Megekko. Het kan wel 4 tot 6 weken duren voor je hem terug hebt, met de kans dat het daar niet aan ligt.

De CPU heeft ook de memory controllers en de CPU kan dus ook deze error hebben als je defect geheugen hebt.
Probeer eens om met de helft van je geheugen te spelen om dit te testen. Als je dan weer errors krijgt, de andere helft proberen.
Je zou ook een memtest kunnen draaien om te zien of er bad sectors op je geheugen zitten.

Het kan ook nog aan je videokaart liggen. Dit kun je alleen testen door een andere videokaart te installeren aangezien je CPU geen integrated graphics heeft.

Als laatste kan het ook nog aan je moederbord of SSD liggen, maar ik zou eerst het geheugen en de videokaart proberen.
Als het probleem toch blijft, dan is het vermoeden wel bevestigd dat het aan de CPU ligt.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb vandaag met OCCT een memory test gedaan en die had na 1 uur geen issues. Ik heb ook wat dingen gedaan met een oude videokaart van me en na 2 uur spelen gebeurde hetzelfde. Chatgpt zei idd ook al dat het nu vrijwel zeker is dat het de cpu is en dat ik 'm gewoon moet opsturen.
Bedankt voor de 2e blik en uitsluit tests die je me aanbood, maar ik zal de cpu wel retourneren bij megekko dan.

Terug
Bovenaan