PC crashes na upgrade

Yodjene

Nieuw forumlid
Hallo, Een tijdje geleden had ik mijn pc geüpgrade. Ik had mijn i3 10105f vervangen door een r5 7600 en moest dan natuurlijk ook mijn moederbord en ram vervangen(moederbord: Msi PRO B650-S WIFI, RAM: Corsair vengeance 1x16 ddr5 5200 MHz). Helaas nadat ik deze onderdelen bij jullie had gekocht en in mijn pc had gezet, kreeg ik crashes in games. De crashes zijn inconsistent. Door de weken heen kon ik soms games zonder problemen spelen en soms crashte het al toen ik het opstartte. Als het crashte stond er een error met dx12 daarna sluitte soms alleen de game af en soms werden mijn monitoren helaas ook zwart(waardoor ik af en toe mijn pc moest restarten). Ook had ik een stress test gedaan, waardoor het meteen crashte en mijn monitor allemaal rare kleuren en patronen lieten zien. De RAM en PSU heb ik(hoever me dat zelf lukt) gecontroleerd. (Hieronder heb ik 2 screenshots gemaakt van wanneer een crash voorkwam(dit was in UE5 en Assassins Creed Shadows)). Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem. Alvast bedankt!Error.webpError2.webp

Hoi Yodjene,

Even voor de zekerheid: Heb je na het wisselen van deze onderdelen, Windows opnieuw geinstalleerd? Als dat niet zo is, kan dat namelijk tot veel driver problemen leiden.

Hoi Yodjene,

Even voor de zekerheid: Heb je na het wisselen van deze onderdelen, Windows opnieuw geinstalleerd? Als dat niet zo is, kan dat namelijk tot veel driver problemen leiden.
Ik heb NIET windows opnieuw geinstalleerd. Dit heb ik niet gedaan omdat ik veel op mijn pc heb staan en niet alles opnieuw wil installeren of een backup maken.

Dat zal het probleem veroorzaken. Tijdens de installatie van Windows zijn er allerlei drivers geinstalleerd voor de chipset van je moederbord, de geintegreerde USB/LAN/AUDIO en andere I/O systemen. Feitelijk is het een wonder, dat het systeem nog opstart met je oude installatie, zeker gezien het feit dat je van Intel naar AMD bent gegaan.

Ik vrees dat het tijd is om een backup van je bestanden te maken, en een schone windows installatie uit te voeren.

Dat zal het probleem veroorzaken. Tijdens de installatie van Windows zijn er allerlei drivers geinstalleerd voor de chipset van je moederbord, de geintegreerde USB/LAN/AUDIO en andere I/O systemen. Feitelijk is het een wonder, dat het systeem nog opstart met je oude installatie, zeker gezien het feit dat je van Intel naar AMD bent gegaan.

Ik vrees dat het tijd is om een backup van je bestanden te maken, en een schone windows installatie uit te voeren.
Oke, ik zal dit proberen. Enig advies hoe ik een backup kan maken of hoe ik kan beginnen? (Ook misschien zonder teveel bestanden te verliezen?)

Mijn advies is om echt een geheel nieuwe installatie van Windows uit te voeren.

Daarbij ga je wel al je bestanden en programma's kwijt raken. Je programma's kun je natuurlijk weer opnieuw installeren, maar je bestanden niet. Dus kijk goed wat je wenst te bewaren, en zet dat even op een externe SSD/HDD. Nadat je Windows en je favoriete programma's weer hebt geïnstalleerd, zet je ze weer terug op je machine.

Het klinkt als iets waar je waarschijnlijk niet op had gehoopt, maar het is echt een vereiste bij zo'n grote verandering in je computer. Overigens zul je ook merkbaar betere prestaties hebben na de herinstallatie, dus het is echt de moeite waard.

Even een update: ik heb twee ssd's, een m.2 van Samsung 1tb en een sata van Kingston 480gb. Op de sata heb ik Windows staan(had ik als eerste) en daar heb ik het opnieuw op geïnstalleerd. Met een usb drive heb ik het opnieuw geïnstalleerd en alle (extra)bestanden van de sata staan nu in een windows.old folder, maar doet als het goed is niks meer. Op de 1tb staat alles nog wel op. Ik heb drivers opnieuw geïnstalleerd en wat apps(discord, steam). Uiteindelijk maar een game geprobeerd... En ik crash nog steeds... Het lijkt nu dus een hardware probleem te zijn. Als iemand nog een idee heeft, laat het me weten!

wat voor stress test heb je gedaan? een gpu stress test? is je gpu verticaal met een riser cable? zo ja, probeer je gpu eens rechtstreeks in het slot

Terug
Bovenaan