PC kast die flink ruimte heeft.

Aelyra

Nieuw forumlid
Hardware setup:
- Be Quit 500
- Corsair HX1200i ATX3.1 2023
- AMD Ryzen 9 9900X3D
- MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI
- ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC 8GB GDDR6
- Zotac Gaming GeForce RTX 5070 Ti SOLID SFF OC
- G.Skill Flare X5 64GB DDR5-6400 CL28
- Samsung 990 EVO Plus 4TB
- Samsung 9100 Pro 1TB.
- Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus

Wat ik wil:
Ik wil een tweede 5070 op lane split 8x / 8x
Mijn 4060 moet via de 4x chipset slot 3.
Sound Blaster op slot 2 - 1x

Probleem:
Mijn huidige kast is niet groot genoeg en slot 3 is door shield van PSU niet bruikbaar voor de 4060.
Ik zoek iets waar mijn MOBO in kan zwemmen en alle ruimte heeft om met extenders de kaarten te kunnen plaatsen.

Vraag:
Wat is een kast waar alles in kan zwemmen (Ook zo dat er nog een paar RPi zooi in past).
En ook wellicht gericht op een treat-ripper systeem voor de toekomst omdat ik al op mijn max zit.

Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met een eigen AI-systeem voor een persoonlijke assistent.
- De 4060 gebruik ik puur voor spraak.
- De huidige 5070 draait de LLM.
- De extra 5070 wordt voor beeldherkenning en 3D-animatie.

Normale kasten blijven hetzelfde probleem geven (te krap + PSU-shield blokkeert slot 3), dus ik denk nu serieus na over een modulair systeem zoals een serverrack of open frame, met het idee de MOBO horizontaal leggen, aparte slede voor de GPUs (met risers), onderin ruimte voor de PSU’s, en nog wat plek voor een paar RPi’s en klein spul.

Ik heb alleen totaal geen ervaring met serverracks. Wat heb ik daarvoor eigenlijk nodig en wat zijn goede instap opties?

Laatst bewerkt:
Ik denk even hardop...

Mijn 4060 heb ik twee maanden gebruikt, daarna de 5070 er in en nu een 11 maanden in gebruik (aangeschaft bij MeGekko op 06-06-2025)
Met GPU-Z en HWInfo kan ik laten zien dat ze amper zijn gebruikt. Ik overweeg dan ook verkoop.
Vervolgens schaf ik dan drie keer een Sparkle Intel Arc Pro B60 24GB aan.
Als ik 750 voor de 5070 kan krijgen is dit voor mij een haalbare kaart (Op MP gezet).
En voor de 4060 een 250 gok ik dan zo...

Voordeel is 72 gb en 200W per stuk ongeveer, zodat mijn voeding niet in de knel komt.
Arc is PCI Express x8 5.0 dus lane split is al perfect hiervoor.
Op de x4 is het te doen voor spraak.

Ik ben dan drie keer een extender nodig en 1 splitter.
Een open rack + toebehoren.

Dan rij ik met mijn pc naar MeGekko en laat het daar ombouwen met de drie nieuwe kaarten er in.
Maar moet dan wel weten wat ik nodig ben voor het rack (en externders) want zij hebben daar vast geen tijd voor om uit te zoeken.
Het idee om daar heen te rijden zit puur in het feit dat ze alles op voorraad hebben en direct kunnen aanpassen als het nodig is.

Laatst bewerkt:
Mooi, de GPU staat net op marktplaats en eerste bod is 700 dus denk dat ik hem vandaag wel verkocht heb voor 750 en dan gaat mijn plan door.

Terug
Bovenaan