PC start niet meer na stroomuitval – twijfel over voeding en moederbord

Kim

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Na een stroomuitval gisteren wil mijn game-pc helaas niet meer opstarten 😞 Ik hoop dat iemand hier wat advies heeft, want ik kom er zelf niet uit. De pc is gebouwd in mei 2022 en bevat onder andere een Corsair RM750x (750W) voeding. Sinds de stroomuitval start het systeem helemaal niet meer op. In eerste instantie dacht ik dat de voeding defect was. Daarom heb ik een andere, werkende voeding aangesloten, maar ook daarmee start de pc niet op. Hierdoor vermoed ik dat mogelijk het moederbord schade heeft opgelopen, al weet ik niet zeker of de originele voeding ook geraakt is.

Wat is volgens jullie de verstandigste aanpak zowel moederbord als voeding vervangen om risico te vermijden?

Alle tips of suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt,
Kim

mochten de producten onder garantie vallen is dat de eerste stap die je kan uitvoeren, wel ben je je spullen dan even kwijt. Wil je dat niet dan kan je natuurlijk altijd nieuwe producten aanschaffen en plaatsen.

Heb je bij het aansluiten van de andere voeding wel ook de kabels van die andere voeding gebruikt?
Voedingskabels zijn helaas niet zo universeel als we zouden willen. Als je de verkeerde kabels gebruikt, is er een kans dat je daarmee meer kapot hebt gemaakt dan de stroomuitval heeft gedaan.

De onderdelen die nog onder garantie vallen, kun je bij Megekko aanleveren voor onderzoek (mits ze bij Megekko gekocht zijn). Andere onderdelen zullen moeten worden vervangen als je vermoedt dat er iets kapot is.

Je kunt ook de gok nemen dat ze de hele pc willen nakijken. Maar in principe doen ze dat alleen als de core-components (MB, CPU, RAM) nog binnen garantie zijn.

Terug
Bovenaan