Powercolor RX 9070 XT Red Devil Spectral White : HS videokaart

ThomasC

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik heb verschillende hardware bij Megekko besteld, waaronder een Powercolor RX 9070 XT RedDevil Spectral White (zie mijn configuratie iets verderop).

Nadat ik mijn nieuwe pc een aantal dagen gebruikt had, crashte de pc gisteravond, zondag 26/05, volledig en viel uit tijdens het spelen van een spel.
Toen ik de pc weer aanzette, merkte ik dat de grafische kaart helemaal niet werkte. Windows 11 toont foutcode 43 op het apparaat.

Ik heb een moederbord met een DVI-aansluiting en een AMD 9800x3d-processor als back-upscherm.
Ik heb alle AMD-drivers succesvol verwijderd. Ik heb de grafische kaart fysiek verwijderd. Toen startte ik de machine opnieuw op.
Nadat ik alle AMD-drivers had verwijderd, probeerde ik de chipsetdrivers opnieuw te installeren.
Vervolgens zette ik mijn apparaat uit en plaatste ik de kaart fysiek opnieuw in de sleuf.
Ik heb de computer opnieuw opgestart en de AMD-drivers opnieuw geïnstalleerd.
Helaas verkeert de kaart nog steeds in dezelfde staat: fout 43.
Als ik de machine opstart door mijn scherm aan te sluiten op de grafische kaart (en niet meer op het moederbord), loopt onder Windows het scherm na een paar seconden helemaal vast en raakt de computer helemaal vast.

Volgens mijn onderzoek op internet zijn er partijen Powercolor-kaarten die defect zijn.

Dit is mijn opstelling:

- Phanteks Evolv X2 behuizing (Megekko besturing)
- Moederbord: Asus ROG STRIX B850-A GAMING WIFI.
- Processor: AMD 9800 X3D.
- Ram: Kingston DDR5 FURY Beast RGB White 2x16GB 6400MHz (Megekko-besturing).
- Voeding: Corsair RM1000e White 2025 (Megekko control).
- Videokaart: PowerColor RED DEVIL SPECTRAL WHITE AMD Radeon RX 9070 XT 16GB (Megekko bestelling).
- Waterkoeling: Arctic Frozen 3 Liquid 360.

De toren was op vrijdag 16 mei helemaal in elkaar gezet. Ik heb de pc vanaf 16 mei tot en met de avond van zondag 25 mei in de normale spelmodus gebruikt.

Op het moederbord is de nieuwste Asus BIOS geïnstalleerd.
Er zijn de nieuwste chipset- en grafische kaartdrivers gebruikt.
Alle kabelverbindingen zijn met zorg gemaakt.
Alle ventilatoren werken naar behoren.
Er worden 3 afzonderlijke 8-pins PCIe-kabels (niet in serie geschakeld) gebruikt om de grafische kaart van stroom te voorzien.
Het is niet overklokt. De BIOS-instellingen komen overeen met de configuratie. Er is ook geen sprake van onderspanning.

Na alles wat ik heb gelezen en getest, denk ik dat mijn grafische kaart kapot is.

Wat moet ik doen?
- Een RMA aanvragen op de Powercolor-website?
- De kaart rechtstreeks naar Megekko retourneren?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Eerlijk,

Thomas C.

Ik zie dat windows aangeeft dat de videokaart gebruik maakt van PCI 3

Kan het zijn dat jij je videokaart niet in het bovenste slot van je moederbord hebt gestopt? Dit kan ervoor zorgen dat de videokaart niet genoeg bandbreedte heeft om onder zware belading te blijven werken.

mocht je de videokaart wel in het bovenste slot hebben zou ik controleren in je BIOS instellingen of deze wel staat ingesteld op PCIE 5.0.

Je kan een RMA bij beide aanmaken, je zou ook eventueel in de winkel terecht kunnen, daar kan je je producten namelijk ook inleveren voor garantie en daar kunnen ze eventueel ook meteen kijken of er iets mee aan de hand is.

Terug
Bovenaan