Problemen met videokaart

lapto83

Nieuw forumlid
Hallo Allemaal.

Sinds ongeveer 3 jaar heb ik een AMD Radeon RX 6750 XT 12gb videokaart die tot ongeveer een 3/4 jaar geleden goed functioneerde.
Omdat ik destijds meer problemen had met de computer en de kaart pas iets meer dan 2 jaar oud was had ik gedacht dat dit aan de rest van de computer lag.
Ondanks de vrijwel gehele nieuwe pc heb ik echter nog steeds problemen met het beeld maar heb echt geen idee waar ik naar zou moeten kijken.

Ik speel vooral wat oudere spellen zoals ANNO en GTA5 en kan ook geen link vinden met wat het eventueel zou kunnen zijn.

Het probleem dat ik heb is dat het scherm op een gegeven moment horizontale strepen vertoon en het scherm helemaal zwart wordt voor 1 of 2 sec en dit herhaald zich dan steeds vaker totdat je het spel afsluit en voor mijn gevoel niet meer belast.
Wanneer ik het programma Heaven draai nadat ik een spel afsluit heb ik de strepen en scherm uitval aan de lopende band maar wanneer ik het programma afsluit en het bureaublad weer in beeld is stoppen de strepen.

Als ik hierna direct het scherm met de zelfde kabels in de on-board videokaart steek en het programma Heaven ook meteen start draait dit alles geheel soepel.
Spellen werken dan ook zonder problemen met deze kaart maar deze draaien merkbaar minder prettig.

Volgens apparaat beheer zou het beeldscherm adapter zou het correct werken en ook de nieuwste drivers zouden geïnstalleerd zijn.

Een kleine aantekening hierbij is dat recent de kaart opgestuurd is naar de fabrikant en correct zou moeten werken dus heb nu helemaal geen idee meer waar ik naar zou moeten kijken.

Hopelijk zijn er hier hele slimme mensen aanwezig die mij hierbij zouden kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Lapto83

Hey lapto83,

Wellicht ligt het probleem niet bij de kaart, maar bij het scherm. Het beste wat je kan proberen is kijken of je een andere HMDI/DisplayPort kabel heb liggen om dit te testen. Mocht het zo zijn dat je een ander scherm hebt liggen zou je deze ook even kunnen testen.

Hallo

Bedankt voor het meedenken.
Ik ben helaas niet in het bezit van een ander scherm of videokaart echter heb ik wel al geprobeerd een andere DP te gebruiken van de videokaart maar hierbij heb ik het zelfde probleem.
Wanneer het scherm uitval zie je bij het opstarten van het beeld op die moment niet het beginscherm van de monitor (of hoe je dat moet noemen).

Wel heb ik het scherm inclusief de zelfde kabels op de On-board videokaart aangesloten gehad en deze gaf geen problemen zowel geen storingen als geen uitvallende schermen.
Tijdens spelen merk je alleen wel dat het een on-board kaart betreft doordat het allemaal iets minder soepel loopt.

heeft je moederbord misschien twee pci-e sloten? anders zou je de videokaart nog in het andere slot kunnen proberen.

het kan oa liggen aan:

- nog steeds de videokaart
- moederbord, pci slot
- onstabiele voeding

Hoi

Ik heb helaas geen ruimte om de kaart in een ander slot te plaatsen.
Moet ook eerlijk zijn dat ik niet heel veel verstand van een computer heb vandaar die vraag hier op het forum.

Met de oude computer had ik ook dit probleem maar omdat ik meerdere problemen had en te oud aan het worden was heb ongeveer April 2025 een andere computer laten samenstellen bij een computer bedrijf.
Alleen de videokaart, voeding en kast zijn behouden gebleven van de computer zelf.
De voeding zou volgens hun meer dan genoeg geweest zijn anders had ik die natuurlijk ook laten vervangen destijds.

Terug
Bovenaan