De 5060 TI is 17% sneller dan de standaard uitvoering en ik zie even niet zo snel waar je de gewone 5060 nog kan kopen, dus dan is de TI een optie voor rond de 550,-. Echter, de 9070 XT is 37% sneller dan dan de 5060TI voor een meerprijs voor zo'n 200 euro (tussen de 700 en 750). Vanwege de huidige markt in gaming qua opties zoals raytracing (Cyberpunk bijvoorbeeld) is een 9070 XT in 16GB uitvoering én 3 koelers een must, met inachtname dat een 850w voeding wel het minimum is. Je wilt ook wel de garantie hebben dat je kaart minimaal 3 jaar kan meegaan met toekomstige games dus dan is de 9070XT de meest toekomstbestendige optie. De verhouding prijs - kwaliteit is ongeëvenaard met de huidige AMD 9070 XT generatie.
Mocht je echt wat verder willen gaan dan is de 5070 TI nog een optie, maar die kaarten zijn iets van 23% sneller dan de 9070 XT en je betaalt ongeveer 10 euro voor elke procent (meerkosten van 250 euro). De meer high-end uitgaves van de 9070XT zoals de Powercolor Red Devil en de ASRock Taichi zitten qua performance al dicht tegen de 5070 TI aan, dus het is toch moeilijk te verantwoorden om een duurdere 5070 TI te kopen gezien de magere meerprestaties tegenover de relatief hogere meerkosten. Dus mijn advies zou zijn om 100% voor een 9070XT te gaan, de 5060 TI zijn nu behoorlijk verouderd en blijven achter in de prestaties die de 9070XT kan leveren voor een relatief kleine meerprijs (200 euro tegen 37% performance).
En dan de onderliggende performance en verhoudingen van de 9070XT zelf: de regel is ongeveer bij die uitgave dat het niet echt uitmaakt welke je neemt áls je maar een 9070XT neemt (dus 16GB met 3 koelers en niet de goedkopere 9060). Toch zijn er in mijn optiek drie factoren waar je rekening mee moet houden: de prestaties, de koeling en het geluid wat de koeling produceert. Zoals gezegd komen de Powercolor Red Devil en de ASRock Taichi dicht in de buurt van de 9070TI qua performance. De Red Devil maakt echter wat meer herrie (32DB) dan de Taichi (27,5) onder full load, en wat dat betreft is de Sapphire Nitro eveneens een goede optie met een 26,5 geluidsproductie, hoewel die qua prestaties iets minder scoort dan de Red Devil en de Taichi. De XFX Mercury blijft een stuk koeler dan de eerder genoemde modellen maar maakt ook veel meer herrie (37,5DB). Een bijzonder populair model is de Powercolor Hellhound, vanwege de redelijk goede prestaties ten opzichte van andere 9070XT uitgaves, het maakt zeer weinig geluid (onder de 25DB) maar word daardoor wel een stuk warmer onder full load. De Hellhound is hier en daar wel iets goedkoper te scoren dan de Taichi en mijn advies zou zijn om of de Hellhound te nemen als geld de belangrijkste factor is, of de Taichi als je een gecombineerde overweging hebt van prestaties, koeling en geluid.
Dit is een goede website om gpu's onderling te vergelijken, het is helaas niet mogelijk om uitvoeringen onderling te vergelijken (zoals binnen de 9070XT of binnen de 5060 TI) maar daar moet je meer voor spitten op Youtube en dergelijke.
Dan wil ik nog het laatste aan toevoegen: de performance, geluidsproductie en warmtegeneratie is zeer afhankelijk van je prestaties van de koeling en de design van je kast zelf. Heb je een lastige kast zoals ik met de Fractal Design 7 dat al het lucht opsluit dan moet je een oplossing verzinnen. Zelfs als je een kast hebt met een goede luchtafvoer en invoer dan heb je denk ik toch zo'n 2 front case koelers nodig van 1500rpm en 3 afvoer koelers nodig (2 boven, 1 achter) van zo'n 1100-1700rpm vanwege de hitte die de enorme 9070XT kaarten gaan produceren in combinatie met een 70-80% cpu load.
Goed, het is een beetje een lang verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik weet dit allemaal op te typen omdat ik zojuist overgegaan ben van een 4060 naar een 9070XT. Initieel kocht ik de Powercolor Hellhound, maar na weken rondstruinen kwam ik uiteindelijk op de ASRock Taichi. Ik ben er enorm blij mee en de kleine kuren die ik hier en daar meemaak hebben meer te maken met mijn case (de Fractal Design 7), de 5800x cpu, mijn 3600mhz DDR4 kaarten en mijn zeer verouderde beeldscherm die de prestaties van de kaart niet kunnen bijbenen.
Overigens, mocht geld echt een issue zijn dan kun je bij Megekko een klarna doen in 3 delen. Dat scheelt een hoop en zo heb ik het ook gedaan voor mijn Taichi.