PSU gaat steeds stuk

nielsv

Nieuw forumlid
Hallo,

Ik heb in juni 2025 voor de eerste keer een computer gebouwd. Hij werkte tot vorige week perfect, maar toen ging de voeding stuk. Wanneer ik hem uit sluimerstand wilde halen via het toetsenbord, kwam er een knal uit de voeding en zag ik een vonk uit de voeding komen. De zekering viel ook uit.

Ik heb toen een nieuwe voeding gekocht en voorzichtig aangesloten, eerst zonder GPU en daarna met GPU. Hij startte telkens zonder problemen op, en heb hem nog enkele uren gebruikt. Wanneer ik hem later opnieuw vanuit de sluimerstand wilde aanzetten, gebeurde hetzelfde opnieuw.

Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Niels

Laatst bewerkt:
Hoi Niels,

Het is mogelijk dat je systeem ergens kortsluiting maakt. Toen je de nieuwe voeding heb geïnstalleerd heb je ook de nieuwe kabels gebruikt en niet de oude? Het is namelijk extreem belangrijk om nooit de kabels te gebruiken van een oude voeding en altijd de kabels gebruiken die worden meegeleverd.

Als alle onderdelen bij Megekko zijn aangeschaft raad ik je aan om de computer langs te brengen voor onderzoek want er kan mogelijk meer schade zijn dan alleen de voeding.

Dag Fussia,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik een niet-modulaire voeding, dus heb alle kabels van de nieuwe voeding gebruikt. Ik heb helaas niet alle onderdelen bij megekko aangekocht. Ik vermoed ook dat ergens een kortsluiting zit. Het is wel vreemd dat hij gewoon normaal start met een nieuwe voeding en dan later toch nog stukgaat, dus dat lijkt mij toch een heel specifiek probleem.

Ik heb gelukkig collega's die ervaring hebben met het bouwen van computers. Zij hebben zoiets nog niet meegemaakt, maar hopelijk kunnen ze mij helpen om het probleem te vinden, zodat er niet nog een voeding stuk hoeft te gaan.

Terug
Bovenaan