Systeem loopt vast op inlogscherm en tijdens schone install: RAM, SSD, GPU en BIOS al uitgesloten. Ideeën?

lars66123

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik zit vast met een probleem waar ik na twee dagen testen niet uit kom, en hoop dat iemand hier een ingang ziet die ik gemist heb.

Specs (zie bijlage voor alle onderdelen in mijn Megekko order)
  • MSI B850 GAMING PLUS WIFI (MS-7E56)
  • AMD Ryzen 7 9800X3D
  • NVIDIA RTX 5080
  • Samsung 990 PRO 2TB
  • Corsair CMK32GX5M2E6000C36 (2x16GB)
  • Cooler Master MWE GOLD 1050 V2 - ATX 3.1 PSU / PC voeding
  • DeepCool LM360 waterkoeler + Thermal Grizzly Kryonaut thermal paste
  • Alles februari 2026 gekocht, systeem heeft maanden probleemloos gelopen
    • Alleen het RAM geheugen via Marktplaats aangeschaft, de rest bij Megekko.

Het probleem

Het begon met een moment waarop ik een game (Ghost Recon Wildlands) afsloot vorige week en tijdens het afsluiten, op mijn bureaublad, de hele PC bevroor. Ik heb toen de PC moeten uitschakelen door de knop ingedrukt te houden. Sindsdien loopt de pc vast op het Windows-inlogscherm, daarna zwart beeld en nergens meer reactie op. Soms loopt de PC zelfs al vast tijdens het opstarten en kan ik niet eens in de BIOS komen.

Er is niets gewijzigd aan hardware, software of instellingen voordat dit begon. Het treedt ook op tijdens een schone Windows-installatie en bij het opstarten van een Ubuntu Live USB, dus het is niet OS-gebonden. In het BIOS zelf kan ik wel stabiel rondkijken.

Wat ik heb getest
  • MemTest86: 2,5 uur, 48/48 tests, nul fouten. Systeem bleef die hele test stabiel.
  • SMART via smartctl: SSD overall health PASSED, nul media/data-integriteitsfouten, nul error log entries, 0% slijtage.
  • GPU fysiek uit het systeem gehaald → Windows-installatie liep ook toen vast.
  • Terug naar één RAM-stick, verschillende slots, CMOS gecleard, EXPO uit (JEDEC 4800 MT/s) → geen verschil.
  • "Reset this PC" faalt met een foutmelding.
  • Windows Safe Mode loopt ook vast, al kwam ik hierin wel ingelogd tot aan mijn bureaublad.
  • Schone Windows-installatie crasht rond 17%, op een lege schijf. Getest met MBR- en GPT-media, meerdere USB-poorten.
  • Ubuntu Live USB (draait volledig uit RAM, raakt de SSD niet aan) start alleen op met acpi=off. Zonder die parameter loopt Ubuntu ook vast tijdens boot.
  • BIOS geflasht naar 7E56v1AA2 (AGESA PI-1.3.0.1b Patch A, 26-06-2026). Daarna komt de installatie verder dan eerst, maar crasht nog steeds.

Waar ik nu sta

Besturingssysteem, GPU, RAM, SSD en BIOS-firmware lijken uitgesloten.. denk ik? Wat overblijft is moederbord, CPU of voeding, maar ik heb geen wisselonderdelen om dat verder uit te splitsen.

Dat acpi=off-detail vind ik het meest opvallende spoor. Dat raakt direct aan de firmware en power management van het bord.

Mijn vragen
  1. Heeft iemand dit patroon eerder gezien op een AM5/B850-systeem? Vooral die ACPI-afhankelijkheid interesseert me.
  2. Is er nog een test die ik zonder extra hardware kan doen om moederbord, CPU en voeding van elkaar te scheiden?
  3. Kan een marginale voeding zich zo gedragen: stabiel onder MemTest86, maar omvallend bij grafische output en schijfacties?
  4. Voor wie hiermee ervaring heeft: hoe pakt Megekko dit aan bij losse componenten? Ik heb het al aangemeld, maar ben nieuwsgierig hoe dit meestal verloopt. Kan ik er bijvoorbeeld meerdere opsturen voor diagnose? Of moet ik mijn hele PC brengen?

Alle input welkom. Hopelijk kan iemand mij verder helpen!

Bedankt alvast.

Bijlagen

• Screenshot 2026-08-13 at 09.39.50.webp
    Screenshot 2026-08-13 at 09.39.50.webp
    19,8 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Voeding zou voldoende moeten zijn (systeem trek rond de 750 watt).

Dan lijkt het de CPU te zijn. (Of misschien je koeling? Heb je toevallig een waterkoeler? Want als de pomp daarvan stuk is, dan loopt de boel ook vast, want dan oververhit de CPU.

Voeding zou voldoende moeten zijn (systeem trek rond de 750 watt).

Dan lijkt het de CPU te zijn. (Of misschien je koeling? Heb je toevallig een waterkoeler? Want als de pomp daarvan stuk is, dan loopt de boel ook vast, want dan oververhit de CPU.

Ja, ik heb een DeepCool LM360 waterkoeler en Thermal Grizzly Kryonaut thermal paste. Nu je dit zegt: Ik vond het wel opmerkelijk dat mijn CPU tijdens de MemTest 91c bereikte.

Dan komen bij mij de volgende vragen naar boven:
- Zou het dan het geval kunnen zijn dat wanneer de PC wat meer vraagt van de CPU, dat deze snel oververhit raakt en daardoor alles vastloopt?
- Kan ik op een bepaalde manier controleren of de waterkoeler defect is?
- Zou dit schade dan aangebracht hebben aan mijn CPU?

Alvast bedankt weer!

Ja, ik heb een DeepCool LM360 waterkoeler en Thermal Grizzly Kryonaut thermal paste. Nu je dit zegt: Ik vond het wel opmerkelijk dat mijn CPU tijdens de MemTest 91c bereikte.

Dan komen bij mij de volgende vragen naar boven:
- Zou het dan het geval kunnen zijn dat wanneer de PC wat meer vraagt van de CPU, dat deze snel oververhit raakt en daardoor alles vastloopt?
- Kan ik op een bepaalde manier controleren of de waterkoeler defect is?
- Zou dit schade dan aangebracht hebben aan mijn CPU?

Alvast bedankt weer!
Op volgorde:
- Als je koeling niet goed is, dan wordt je CPU als snel heel warm.
- Voel aan de slangen. Als er 1 warm is en een koud/koeler, dan zou de pomp moeten werken. Ook kun je aan de pomp voelen, als deze trilt/bromt, dan zou hij moeten werken. Ook kun je in de bios zien of de PWM bij de pomp een laag/geen toerental aangeeft in je fanscherm.
- In theorie niet, want je CPU schakelt vanzelf uit als hij te warm dreigt te worden.

Maar het lijkt je koeler te zijn, ik raad aan hem voor garantie op te sturen/weg te brengen.

Op volgorde:
- Als je koeling niet goed is, dan wordt je CPU als snel heel warm.
- Voel aan de slangen. Als er 1 warm is en een koud/koeler, dan zou de pomp moeten werken. Ook kun je aan de pomp voelen, als deze trilt/bromt, dan zou hij moeten werken. Ook kun je in de bios zien of de PWM bij de pomp een laag/geen toerental aangeeft in je fanscherm.
- In theorie niet, want je CPU schakelt vanzelf uit als hij te warm dreigt te worden.

Maar het lijkt je koeler te zijn, ik raad aan hem voor garantie op te sturen/weg te brengen.

Bedankt voor je inzicht! Ik ga de koeler zelf nog controleren voor de zekerheid, maar waarschijnlijk zal terugsturen hiervan de beste optie zijn inderdaad.

Terug
Bovenaan