Uitvallende pc

Sem DV

Nieuw forumlid
Beste forumgebruikers,

Ik zit met een vervelend probleem.
Sinds een maand of 2 valt mijn pc tijdens het gamen uit.
Als mijn pc uitvalt, gaan mijn monitoren op zwart en gaat mijn pc uit. Ik moet hem hierna ook gewoon weer opnieuw aanzetten.
Toevallig is het ook 4 keer gebeurd op hetzelfde moment bij het spel "It Takes Two".
Verder gebeurd het ook tijdens spellen zoals: Fortnite en Hell let Loose.

Een tijdje geleden heb ik een retouraanvraag gedaan voor mij voeding.
Vandaag is een vriend, die handig met computers is, bij mij langsgekomen om deze voeding te verwijderen en tijdelijk een andere voeding van 600 watt in mijn pc te bouwen om te testen of het daadwerkelijk aan mijn voeding kan liggen. Even later ben ik met hem aan het gamen en valt tot mijn frustratie mijn pc wéér uit. Zelfs met een andere voeding. Het kan dus niet aan de voeding liggen.
Wat zijn stappen die ik nu kan ondernemen? Ligt het aan mijn moederbord? Is het mijn processor? Ik weet niet meer waar het aan kan liggen.

Ik hoor graag jullie ideeën..

Groetjes,

Sem

Hallo Sem,

Mijn eerste vraag is wat is je configuratie van je pc, dus welk operating systeem (vb. windows 11 home/pro), geheugen, videokaart, etc.
Daarnaast de vraag is er ongeveer 2 maanden geleden iets gewijzigd op je pc? Heb je iets toegevoegd, verwijderd, etc.

Groet,

Ton

Hallo Sem,

Mijn eerste vraag is wat is je configuratie van je pc, dus welk operating systeem (vb. windows 11 home/pro), geheugen, videokaart, etc.
Daarnaast de vraag is er ongeveer 2 maanden geleden iets gewijzigd op je pc? Heb je iets toegevoegd, verwijderd, etc.

Groet,

Ton
Hai Ton,

ik ben een paar dagen geleden overgegaan naar windows 11. Ik hoopte dat dit misschien het probleem zou oplossen, maar het mocht niet baten...
Toevallig (ik denk rond 2 maanden geleden) is alleen mijn videokaart omgeruild met een nieuwe videokaart, dezelfde weliswaar. De vorige had visual artifacts (die er nu niet meer zijn).
Voordat mijn videokaart omgeruild was, kan ik mij niet herinneren dat mijn pc uitviel. Zou dit het probleem misschien zijn? Ik heb ook niet met mijn vorige videokaart Hell Let Loose gespeeld.. dus kan het niet testen..

Specs:
Geheugen = 2 x 16 (Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600 Geheugenmodule)
Videokaart = Asrock Radeon RX 6650 XT Challenger D 8G OC Videokaart
Processor = AMD Ryzen 7 5700X processor
Moederbord = Gigabyte B550 GAMING X V2 moederbord
Voeding = be quiet! System Power 9 600W CM PSU / PC voeding
Koeler = Cooler Master Hyper 212 Black Edition R2

- Kleine toevoeging.

Het lijkt erop alsof het vaak gebeurd als ik mij bevind tijdens spellen waar veel mensen in dezelfde lobby zitten.
Bij Hell Let Loose gebeurd het weleens, bij Fortnite alleen als ik echt op een drukke plek ben.. (of het is toeval?)
Bij Call of Duty is het nog nooit gebeurd, terwijl ik dit soms uren kan spelen?
Een vriend en ik hebben gisteren via een applicatie "OCCT.exe" mijn pc overstressed.
Bij een gecombineerde test viel mijn pc bij de eerste keer uit. Daarna als ik de test opnieuw deed, gebeurde het niet meer.

- Kleine toevoeging.

Het lijkt erop alsof het vaak gebeurd als ik mij bevind tijdens spellen waar veel mensen in dezelfde lobby zitten.
Bij Hell Let Loose gebeurd het weleens, bij Fortnite alleen als ik echt op een drukke plek ben.. (of het is toeval?)
Bij Call of Duty is het nog nooit gebeurd, terwijl ik dit soms uren kan spelen?
Een vriend en ik hebben gisteren via een applicatie "OCCT.exe" mijn pc overstressed.
Bij een gecombineerde test viel mijn pc bij de eerste keer uit. Daarna als ik de test opnieuw deed, gebeurde het niet meer.
Dat het vaak gebeurt als je op drukke plekken bent wijst mij een beetje richting cpu (wel vreemd tho). Heb je die ge-overclocked of ge-undervolt?
Wat je verder nog kunt doen, is even checken of de connectoren van je voeding er volledig in zitten. Er mag geen ruimte tussen de connectoren zitten (de kans dat dit het is is klein, maar wel het proberen waard). Verder kun je inderdaad, zoals hierboven ook al werd gezegd, eens testen met 1 ram stick. Mocht je het probleem dan nog steeds hebben, probeer het dan eens met de andere stick.
Verder kun je proberen om je bios te updaten (ik heb ooit met een vergelijkbaar Gigabyte bord een onstabiel systeem gehad, bios update hielp daar iets mee).

Hallo Sem,
Ik heb je config even gecheckt, krijg in ieder geval het volgende te zien: The Gigabyte B550 GAMING X V2 ATX AM4 Motherboard supports the AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 8-Core Processor with BIOS version F14
Daarnaast wordt ik getriggerd door de videokaart vervanging, is die echt geheel hetzelfde als de vorige.
De andere tips zijn ook goed om te checken.

Suc6.

Dat het vaak gebeurt als je op drukke plekken bent wijst mij een beetje richting cpu (wel vreemd tho). Heb je die ge-overclocked of ge-undervolt?
Wat je verder nog kunt doen, is even checken of de connectoren van je voeding er volledig in zitten. Er mag geen ruimte tussen de connectoren zitten (de kans dat dit het is is klein, maar wel het proberen waard). Verder kun je inderdaad, zoals hierboven ook al werd gezegd, eens testen met 1 ram stick. Mocht je het probleem dan nog steeds hebben, probeer het dan eens met de andere stick.
Verder kun je proberen om je bios te updaten (ik heb ooit met een vergelijkbaar Gigabyte bord een onstabiel systeem gehad, bios update hielp daar iets mee).
Ik heb mijn cpu niet ge-overclocked of ge-undervolt.
Verder dacht ik dat het inderdaad aan mijn voeding lag, dus heb ik via een vriend een andere 600 watt voeding laten inbouwen. Ik hoopte dat dit het probleem zou oplossen, maar dat was niet het geval. Denk dus ook niet dat het aan de voeding ligt. Ben het overigens nu wel aan het laten controleren door MeGekko door het te retourneren doormiddel van garantie.

Bios updaten heb ik laatst gedaan. Alles verliep soepel, maar valt nog steeds uit.

Hallo Sem,
Ik heb je config even gecheckt, krijg in ieder geval het volgende te zien: The Gigabyte B550 GAMING X V2 ATX AM4 Motherboard supports the AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 8-Core Processor with BIOS version F14
Daarnaast wordt ik getriggerd door de videokaart vervanging, is die echt geheel hetzelfde als de vorige.
De andere tips zijn ook goed om te checken.

Suc6.
Ik heb deze geretourneerd naar Megekko onder omschrijving van defect. Deze is vervolgens omgeruild en naar mij terug verzonden. Het moet haast wel dezelfde zijn.

Ik ben zojuist tot een nieuwe ontdekking gekomen. Ik was daarnet aan het gamen met wat vrienden, toen ik erachter kwam dat een ledlampje van mijn ramstick het niet deed (bleek het wel te doen, had met de kleur te maken). Ik speel op dit moment met een open kast omdat ik wil kijken of luisteren of ik iets raars hoor. Op het moment dat ik heel lichtjes mijn ramstick aantik, valt mijn pc dus uit op precies dezelfde wijze als tijdens het gamen. Ik heb toen deze ramstick (slot 2/4) verwijderd en ramstick (4/4) eruit gehaald en op 2/4 geplaatst. Ik wilde testen of hij ook uit zou vallen als ik met alleen de andere ramstick zou spelen. Ik kwam niet verder dan het laadscherm, of mijn pc viel al uit... Ik heb vervolgens mijn ramsticks gewisseld van slot. Het rare is alleen wel, dat als ik dezelfde ramstick lichtjes aanraak als toen mijn pc uitviel, ook al zit hij in een ander slot, valt mijn pc weer uit. Als ik mijn andere ramstick aanraak, maakt niet uit welk slot, valt mijn pc niet uit. Waar zou dit mee te maken hebben? Zijn ze allebei gewoon kapot? Heeft het met mijn moederbord of cpu te maken? Het heeft in ieder geval iets met mijn ramsticks te maken...

Ik ben zojuist tot een nieuwe ontdekking gekomen. Ik was daarnet aan het gamen met wat vrienden, toen ik erachter kwam dat een ledlampje van mijn ramstick het niet deed (bleek het wel te doen, had met de kleur te maken). Ik speel op dit moment met een open kast omdat ik wil kijken of luisteren of ik iets raars hoor. Op het moment dat ik heel lichtjes mijn ramstick aantik, valt mijn pc dus uit op precies dezelfde wijze als tijdens het gamen. Ik heb toen deze ramstick (slot 2/4) verwijderd en ramstick (4/4) eruit gehaald en op 2/4 geplaatst. Ik wilde testen of hij ook uit zou vallen als ik met alleen de andere ramstick zou spelen. Ik kwam niet verder dan het laadscherm, of mijn pc viel al uit... Ik heb vervolgens mijn ramsticks gewisseld van slot. Het rare is alleen wel, dat als ik dezelfde ramstick lichtjes aanraak als toen mijn pc uitviel, ook al zit hij in een ander slot, valt mijn pc weer uit. Als ik mijn andere ramstick aanraak, maakt niet uit welk slot, valt mijn pc niet uit. Waar zou dit mee te maken hebben? Zijn ze allebei gewoon kapot? Heeft het met mijn moederbord of cpu te maken? Het heeft in ieder geval iets met mijn ramsticks te maken...
kan liggen aan:

- ram sticks (defect of verkeerde instellingen. probeer zonder expo/xmp)
- defect moederbord
- memory controller in cpu defect (defecte cpu)

kan liggen aan:

- ram sticks (defect of verkeerde instellingen. probeer zonder expo/xmp)
- defect moederbord
- memory controller in cpu defect (defecte cpu)
Ik heb het denk ik gefixt, althans gefixt, hij valt niet meer uit. Ik heb mijn ram sticks uit slot 2/4 en 4/4 gehaald, heb ze nu in 1/4 en 3/4 gezet. Het lijkt het te hebben opgelost.. Denk je dan dat het mijn moederbord is?

Ik heb het denk ik gefixt, althans gefixt, hij valt niet meer uit. Ik heb mijn ram sticks uit slot 2/4 en 4/4 gehaald, heb ze nu in 1/4 en 3/4 gezet. Het lijkt het te hebben opgelost.. Denk je dan dat het mijn moederbord is?
normaal horen ze in slot 2 en 4.

- het kan je moederbord zijn, defecte traces/sloten/pcb
- het kan je cpu zijn. de memory controller zit in de cpu. als er een memory channel kapot is, zullen bepaalde sloten niet werken

Terug
Bovenaan