Upgrade HP Pavilion TG01-2320nd AMD Ryzen 5 5600G RTX3060

• Onderwerp starter Onderwerp starter AronS
  • Startdatum Startdatum

AronS

Nieuw forumlid
In 2024 heb ik de 'HP Pavilion TG01-2320nd AMD Ryzen 5 5600G RTX3060' gekocht. Deze pc werkt fantastisch en ik ben er ook zeker heel blij mee.
Echter merk ik inmiddels dat mijn pc wat traag begint te worden en het werkgeheugen redelijk belast is. Om deze reden wil ik mijn pc met 16 GB RAM uitbreiden naar 32 GB RAM. Zelf heb ik geen verstand van de verschillende modules en daarom zou ik jullie graag om advies vragen.

Wat is er mogelijk voor mijn pc en wat zouden jullie aanbevelen?

Hoi Aron,

Ik zie dat deze pc nog gebruik maakt van DDR4 geheugen. Dit maakt het wel gemakkelijker. DDR5 speelt namelijk niet zo graag samen met geheugensticks van een ander merk en soms zelfs niet met hetzelfde type van een andere batch. Bovendien werkt DDR4 een stuk stabieler bij uitbreiding en wil je bij DDR5 eigenlijk de gehele set vervangen, met alle bijbehorende hoge kosten van DDR5.

Wat je zou moeten doen om het goed aan te pakken:
  • Ga naar je taakbeheer en naar prestaties
  • Klik op 'Geheugen' en zoek op wat de snelheid van je geheugen is
De DDR4 snelheden zijn: 2133, 2400, 2666, 2933 of 3200 (soms zelfs 3600-5000+, maar meestal één van de eersten)
Je wil dat het geheugen dat je er bij koopt op dezelfde kloksnelheid loopt. Koop je langzamer, dan gaat al je geheugen op de langzaamste snelheid werken. Koop je sneller, is het in principe zonde van je geld omdat je betaalt voor een snelheid die je nooit gaat halen.

Kijk ook even in je pc of je nog 2 open RAM-slots vrij hebt. Anders ben je sowieso genoodzaakt om een nieuwe set van 32GB te kopen. Maar dan ben je wel vrij in de keuze van de snelheid.

Als je dan weet waar je naar op zoek bent, kun je een mooie set uitzoeken bij Megekko die voldoet aan je wensen 😄

Bij deze Pavilion gaat het om DDR4 - 3200MT/s en momenteel zitten er twee latjes van 8Gb in (als ie tenminste nog standaard is). Zoals hierboven al aangehaald, best even case openen en checken. Op de latjes zelf staat een ID of serial waarmee je online kan opzoeken over welk type het juist gaat. Je zal dus de bestaande moeten vervangen door twee nieuwe (voorbeeldje KLIK HIER) aangezien er maar plek is voor twee. Maar "meten is weten", dus even zelf nakijken of dit wel klopt of je plaatst een foto van de huidige rammodule waarop we duidelijk het label kunnen lezen.

Laatst bewerkt:
Bij deze Pavilion gaat het om DDR4 - 3200MT/s en momenteel zitten er twee latjes van 8Gb in (als ie tenminste nog standaard is). Zoals hierboven al aangehaald, best even case openen en checken. Op de latjes zelf staat een ID of serial waarmee je online kan opzoeken over welk type het juist gaat. Je zal dus de bestaande moeten vervangen door twee nieuwe (voorbeeldje KLIK HIER) aangezien er maar plek is voor twee. Maar "meten is weten", dus even zelf nakijken of dit wel klopt of je plaatst een foto van de huidige rammodule waarop we duidelijk het label kunnen lezen.
Dit is de huidige module

Bijlagen

• 17845459562244444325419642176504.webp
    17845459562244444325419642176504.webp
    137,9 KB · Weergaven: 4
@ArtstudioG Zijn er naast het upgraden van het RAM geheugen nog meer dingen die (eenvoudig) te upgraden zijn aan mijn huidige pc waarmee hij duidelijk sneller wordt en eventueel games beter zou kunnen draaien met het oog op GTA VI dit najaar?

Als ik zo de specs bekijk van je geheugen is het 3200Mhz CL22 geheugen, gemaakt door Micron.
Een voorbeeld welke je erbij zou kunnen prikken = https://www.megekko.nl/product/2046...DDR4-1x16GB-3200-CT16G4DFRA32A-Geheugenmodule

let wel op, HP zegt natuurlijk dat alleen hun geheugen werkt. De kans is groot dat het stickje van Crucial werkt ( Is ook Micron geheugen ) Maar er blijft natuurlijk altijd een kans dat het bv niet op de 3200Mhz tegelijk draait (Maar dan eerder op de default 2666Mhz)

En om eerlijk te zijn heb je verder niet echt upgrade mogelijkheden in je prebuild.
Vanuit HP is alles op elkaar afgestemd, dus als je bv een CPU of GPU wilt vervangen zal ook de voeding vervangen moeten worden, echter in Prebuilds zoals deze is dat vrijwel onmogelijk.

Wel zou je eventueel alles kunnen ombouwen naar ''normale'' standaard componenten maar dan moet je het nodige vervangen.
Denk dan aan bv een nieuw moederbord, nieuwe behuizing, nieuwe koeler en nieuwe voeding. Dit alleen om eventueel meer te willen/kunnen upgraden.

Terug
Bovenaan