Vraag over BIOS Q-Flash Plus / DRAM led - Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7B

Cosmic

Nieuw forumlid
Ik heb de Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 moederbord gekocht. Ik probeer een BIOS-update uit te voeren via de Q-Flash Plus functie (dus zonder dat er een CPU, RAM of GPU is geïnstalleerd, het bord is volledig bare bones). Het proces loopt vast en ik wil graag controleren of dit aan mijn USB-sticks ligt of dat er iets mis is met het bord.

Zodra ik de schakelaar van mijn voeding op 'ON' zet, gaat het DRAM-foutlampje op het moederbord direct branden en dit blijft ook constant branden. Wanneer ik de Q-Flash Plus knop druk gaat de Q-Flash led-lampje knipperen voor een paar keer. De ventilator van de voeding springt heel even aan. Na een paar seconden vallen de Q-Flash led en de PSU-fan tegelijkertijd weer volledig uit. Het DRAM-lampje blijft hierna constant branden.

Ik heb het twee verschillende USB-sticks van 32GB (één USB 2.0-stick en één USB 3.0-stick). Beide zijn correct geformatteerd naar FAT32 (MBR-partitie) en het BIOS-bestand is correct hernoemd naar gigabyte.bin.

Mijn vragen aan Is het bekend dat Q-Flash Plus moeite heeft met grotere 32GB USB-sticks, en is de kans groot dat dit probleem is opgelost als ik een kleinere 8GB USB 2.0-stick ga gebruiken? Is het normaal dat het DRAM-lampje direct en constant blijft branden zodra de voeding stroom geeft, omdat het moederbord op dit moment volledig bare bones is?

Laatst bewerkt:
Hoi Cosmic,

Dit zou moeten werken zonder CPU en RAM geïnstalleerd.
Kijk eens naar de volgende dingen:

Welke revisie van de X870 AORUS ELITE WIFI7 heb je precies? De BIOS versies zijn namelijk verschillend voor verschillende revisies. Op de website van Gigabyte kun je bovenin wisselen tussen revisies. De keuzes zijn rev 1.0/1.1 of rev 1.2.

1779866346707.webp

Zorg er ook voor dat de USB stick in de juiste poort zit. Er is er maar één gemarkeerd voor de Q-Flash Plus functie.

De pc moet bovendien volledig uit staan, alleen de voeding aan, voordat je de Q-Flash Plus functie gebruikt.
Als de pc gelijk in leven springt bij het inschakelen van de voeding, kun je proberen of hij uit gaat met de aan/uit knop op het frontpanel van de pc. Eventueel 10 seconden vasthouden voor een hard-shutdown.

Laat even weten of het gelukt is!

Hoi Cosmic,

Dit zou moeten werken zonder CPU en RAM geïnstalleerd.
Kijk eens naar de volgende dingen:

Welke revisie van de X870 AORUS ELITE WIFI7 heb je precies? De BIOS versies zijn namelijk verschillend voor verschillende revisies. Op de website van Gigabyte kun je bovenin wisselen tussen revisies. De keuzes zijn rev 1.0/1.1 of rev 1.2.

Bekijk bijlage 2654

Zorg er ook voor dat de USB stick in de juiste poort zit. Er is er maar één gemarkeerd voor de Q-Flash Plus functie.

De pc moet bovendien volledig uit staan, alleen de voeding aan, voordat je de Q-Flash Plus functie gebruikt.
Als de pc gelijk in leven springt bij het inschakelen van de voeding, kun je proberen of hij uit gaat met de aan/uit knop op het frontpanel van de pc. Eventueel 10 seconden vasthouden voor een hard-shutdown.

Laat even weten of het gelukt is!
Ik heb de Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 revision 1.1 https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-AORUS-ELITE-WIFI7-rev-10-11/support#Support-Bios

De usb stick zit in de juiste port. De dram light gaat gelijk aan wanneer ik de psu aan doet terwel er niks in zit ,is dat normaal?. Het is gewoon een bare bone moederbord er zit niks op en er is nooit iets op gezeten.

Ik heb de SanDisk Cruzer Blade 32GB 2.0 USB Stick en de SanDisk Ultra Flair 32GB 3.0 USB Stick gebruikt. Beiden doen het zelfde probleem. Ze gaan even knipperen voor een paar seconden en de psu fans gaan aan en na een paar seconden is de bios q flash lamp uit met the psu fan.

De psu is de corsair RM1000x 2024 PSU

Moet ik gewoon de moederbord terug sturen?

Je zou nog kunnen proberen of hij post met cpu en geheugen er in. Dat kan ook gewoon buiten de behuizing. (Vergeet de koeler niet). Je kunt dan gewoon de BIOS updaten vanuit de BIOS zelf.

Terugsturen is altijd nog een optie. Binnen 30 dagen bij Megekko. Nog makkelijker, als in de mogelijkheid bent, even langsrijden in Breda.

Je zou nog kunnen proberen of hij post met cpu en geheugen er in. Dat kan ook gewoon buiten de behuizing. (Vergeet de koeler niet). Je kunt dan gewoon de BIOS updaten vanuit de BIOS zelf.

Terugsturen is altijd nog een optie. Binnen 30 dagen bij Megekko. Nog makkelijker, als in de mogelijkheid bent, even langsrijden in Breda.
Ik heb alleen een moederbord, cpu, psu en ssd op dit moment. Ik wou de rest later kopen als ze ook in de korting waren en ik verhuisden.

Ik wou alleen voor nu de moederbord bios updaten via de bios Q-Flash knop voor de ryzen 7 9850x3d zo dat de moederbord het cpu later kon herkennen in de toekomst.

Maar de bios q flash werkt niet

Is het normaal dat de dram licht blijft aan staan wanneer je de psu aan doet?

Laatst bewerkt:
Oh maar dan is er geen probleem. Dit moederbord zal de 9850x3d zonder problemen herkennen. Volgens de support pagina al vanaf BIOS versie F1 (de allereerste versie). Dan kun je in de toekomst altijd de BIOS nog updaten op de standaard manier 🙂

Dat het DRAM led blijft branden vertelt mij dat het moederbord tot leven komt (of wil komen). Je zou de pins van de powerswitch kunnen verbinden (met een schroevendraaier oid) om hem uit te schakelen. Dit is in principe hetzelfde als de aan/uit knop op de pc indrukken.
Dit is alleen aan te raden als je weet wat je doet, of niet bang bent om fouten te maken.

Je mag ook, nog steeds, altijd even langskomen bij Megekko. Ze kunnen je daar ook helpen met een BIOS update. En dan controleren ze gelijk of je moederbord defect is of niet. Geeft je misschien wat meer zekerheid en geruststelling totdat je de rest van je componenten hebt.

Oh maar dan is er geen probleem. Dit moederbord zal de 9850x3d zonder problemen herkennen. Volgens de support pagina al vanaf BIOS versie F1 (de allereerste versie). Dan kun je in de toekomst altijd de BIOS nog updaten op de standaard manier 🙂

Dat het DRAM led blijft branden vertelt mij dat het moederbord tot leven komt (of wil komen). Je zou de pins van de powerswitch kunnen verbinden (met een schroevendraaier oid) om hem uit te schakelen. Dit is in principe hetzelfde als de aan/uit knop op de pc indrukken.
Dit is alleen aan te raden als je weet wat je doet, of niet bang bent om fouten te maken.

Je mag ook, nog steeds, altijd even langskomen bij Megekko. Ze kunnen je daar ook helpen met een BIOS update. En dan controleren ze gelijk of je moederbord defect is of niet. Geeft je misschien wat meer zekerheid en geruststelling totdat je de rest van je componenten hebt.
Oh, uh, ik hem het all terug gestuurd

Terug
Bovenaan