Welke AM5 moederbord heeft 6 SATA aansluitingen

Geronimo

Member
Mijn keuze voor de case is gevallen op de Fractal Design Define 7 omdat je daar 6 (en meer) hdd's in kunt plaatsen. Ik heb al 4 hdd's van 8TB die ik wil uitbreiden naar 6 omdat ik een digitale hoarder ben. Op termijn ga ik over van mijn huidige AM4 moederboard naar een AM5, maar ik kan geen AM5 moederborden vinden met 6 SATA connectoren. Weet iemand een AM5 moederbord voor de 9000 serie met 6 SATA aansluitingen?

Het zou namelijk jammer zijn om uiteindelijk toch een extra HDD bay te kopen die net zo duur zijn als een pc case zelf, want dat wilde ik juist voorkomen door de Fractal Design 7 te kopen.

Ik zie het al. Je moet een PCI-E of M2 aansluiting omzetten naar SATA met aparte kaartjes. Wat een gedoe zeg.

Als iemand toch nog een AM5 moederbord weet met 6 SATA aansluitingen dan hoor ik dat graag.

Hallo Geronimo,

AM5 moederborden met 6 Sata aansluitingen zijn wat schaars, maar hieronder een lijstje met moederborden welke deze nog wel hebben.

Hallo Geronimo,

AM5 moederborden met 6 Sata aansluitingen zijn wat schaars, maar hieronder een lijstje met moederborden welke deze nog wel hebben.

Hoe kon je die zo gauw vinden trouwens, want ik overweeg ook de 13700K en de 14700K van intel en dan moet ik naar een 1700 socket.

Moet eerlijk bekennen dat ik Tweakers heb gebruikt om moederborden op te zoeken met meerdere Sata aansluitingen.

Als je voor een Intel systeem gaat zijn er wat meer keuzes, zo zij er zelfs moederborden met 8 aansluitingen:

En hier nog wat moederborden met 6 Sata aansluitingen:

Let wel op, bij Intel is het soms of; Sata aansluiting 5 en 6 gebruiken of het laatste M.2 slot. Maar dit staat in altijd in de handleiding vermeld.

Dank je. Ik denk dat de 14600K sowieso afvalt, want voor die 60 euro wil ik wel een 14700K voor 6% betere prestaties. De 9800X3D levert meer framerates en is de betere gaming processor maar ik weet niet of het die 100 euro meerprijs waard is voor zo'n 15-20 frames.

Laatst bewerkt:
Het ligt er natuurlijk ook aan op welke resolutie je van plan bent te gamen.
Hoe hoger de resolutie, des te minder belangrijk de CPU maar de GPU wordt i.v.m. prestaties.

Dus zeg je wilt op 1440p of 4k willen gaan gamen, denk ik dat je met een 14700K al heel goed zit hoor.
Kan je die 100 euro beter stoppen in een betere videokaart.

Ik heb al een 9070 XT Taichi en ja, de bedoeling is 4k gamen. Net een nieuw 4K scherm gekocht (Samsung Odyssy G8) maar niet helemaal tevreden. Op dit moment is mijn cpu nog de bottleneck maar dat hoop ik in een paar maanden opgelost te hebben.

Welke CPU heb je nu dan?

Want 4K gamen is zwaar voor de 9070XT, niet zozeer voor de CPU.
Zelfs een 7e generatie Intel i7 kan nog voldoende rekenkracht leveren voor die videokaart.

Ik heb nu een 5800x, dat moet op termijn een 7800x3d of een 9800x3d gaan worden. Als ik Cyberpunk speel op 4k (met raytracing) heeft de GPU een load van 99%, maar de CPU ook op 90%. Die laatste moet flink naar beneden.

Ik snap dat je die load naar beneden wil, maar verwacht geen wonderen. Je GPU staat al vol aan, dus je gaat geen extra frames krijgen.

Een CPU dat op volle capaciteit draait betekent ook dat de output naar de GPU niet optimaal is. De x3d versies van AMD zijn dus wel uitermate geschikt voor dit soort werk.

Nee, dat klopt niet. Jouw GPU draait op 99%, dus krijgt voldoende informatie van de CPU om op volle kracht te werken.

Het is denk ik zo dat de GPU meer last heeft van complexe taken als raytracing en upscaling als de CPU deze niet voldoende ondersteunt. Dus als je je CPU ontlast door een goede 3d versie te kopen, kan je ook winst behalen in de GPU qua performance.

Daarom zie je ook dat er zelfs verschil is in framerates tussen de 9800x3d en de 9950x3d op dezelfde GPU. Anders zou je gemakkelijk een monster GPU kunnen koppelen aan een 5800x of een standaard 7000x processor en dat is niet zo. De performance van de GPU is gekoppeld aan de performance van de CPU.

Daarnaast gaat het me niet puur om de framerate productie. Ik wil wel van 80fps naar 90 of 100, maar daarboven lijkt me niet echt waarneembaar. Waar ik me vooral op richt zijn de stutters in sommige omgevingen van Cyberpunk en bijvoorbeeld de langere oplaadtijden van complexe menu's van Fallout4, als je die helemaal volstopt met mods zoals ik heb gedaan. Dat wil ik oppakken met een 9800x3d en ik doe ook wat 4k videobewerking en upscaling.

De 3d versies van AMD zijn echt goud waard, ik hoor het van meerdere kanten en je kan de testresultaten zien van gamers op Youtube. En die 10-20 extra fps die ik zou kunnen behalen zijn leuk, maar het gaat me niet puur daar om.

De 7800X3D of beter geeft je wel meer overhead voor je modded Fallout menus. Maar hij gaat je GPU niet ontlasten, eerder zichzelf door de workload over meer cores te spreiden. Op 1080p of zelfs op 1440p ga je winst halen in je framerate. Maar op 4K verwacht ik niets. Ik hoor graag wanneer je de nieuwe CPU hebt, wat je winst is geworden.

Klopt, op 4k is het verschil tussen de 7800x3d en de 9800x3d minimaal, maar ik wil weten hoe groot het verschil is tussen mijn 5800x en de 9800x3d. Daarnaast kan ik ook nog overwegen om een setting terug te gaan naar 1440p als de framerate echt een probleem is.

Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik zover ben maar ik zal het laten weten. Anders kan ik ook nog de 5070Ti overwegen.

Terug
Bovenaan