Welke upgrade eerst

Geronimo

Nieuw forumlid
Ik heb een verouderde pc en ik dacht mijn processor te upgraden naar Ryzen 9800x maar ik moet dan ook mijn moederbord én mijn geheugen upgraden. Wat ik heb en wat ik wil is het volgende:

Processor: Ryzen 5 2600
Naar: Ryzen 5 9600x

Geheugen: Corsair Vengeance 32GB 2133Mhz
Naar: DDR5 32GB 6000Mhz

Videokaart: RTX 4060 8GB
Naar: RTX 5060 Ti 16GB

In de loop van het jaar moet alles worden geupgrade maar dat kost nu even te veel. Wat is volgens jullie het beste om als eerste te upgraden, de videokaart of het systeem?

Ik game niet veel meer maar in de toekomst wil ik wel Dune, Ghosts of Tsushima, Indiana Jones etc uitproberen. Op dit moment ben ik veel bezig met het upscalen van videobestanden naar 4k. Dat upscalen is nu even het belangrijkst, maar waar haal ik de meeste winst uit? Een videokaart upgrade naar 5060 Ti (700 euro) of de Ryzen 9600x + AM5 moederbord + DDR5 32GB geheugen (850 euro).

Ik kan als tussenoplossing ook een Ryzen 5800x nemen in combinatie met een nieuwe videokaart, maar er zit niet zoveel rek meer in DDR4 als ik nog een tijdje op mijn AM4 moederbord blijf. Nieuwe DDR4 3200Mhz sticks zijn maar 23% sneller dan wat ik nu heb. Het verschil tussen mijn huidige DDR4 en DDR5 6000Mhz is enorm (+/- 160%). Ik weet echter niet in hoeverre dat belangrijk is.

Laatst bewerkt:
je cpu zou naar mijn mening nu het meest de upgrade nodig hebben maar met hoe de ddr5 ram prijzen zijn zal ik zelf eerder kijken naar de 5800x en dan nog anderhalf / 2 jaar wachten in de hoop dat de prijzen weer dalen. als je denk dat je het nodig hebt zal ik ook kijken naar de nieuwe gpu want die zullen ook in prijs stijgen naar mijn verwachting

Dank je. Dan stuur ik de 9800x terug en koop ik op marktplaats een 5800x. Over een paar maanden haal ik de 5060 Ti en de rest komt later wel.

Terug
Bovenaan